The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Re: Morn på dere! Fikk somlet meg etter hit! Jeg? Jeg er Desmo..
Det er jo slik jeg kjører Neil. 

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

- Desmo
Vi får se, vi får se..... 

-Pogo

-Pogo

- Desmo
I dag ble det biltur, biltur med tilhenger og Monster til Holmestrand. Jeg har ikke turt å starte den opp i år. Den har gått 17.000 km og har registerreimer som er fra 2004.
Derfor har Ducatien vært fraværende i kjøretur-rapportene hittil i år. Kommer vel sterkere tilbake når servicen er gjort. Det hele kunne gått helsmooth hadde det ikke vært for et lite tankeløst øyeblikk da sykkelen skulle inn på tilhengeren. Jeg lot den komme for langt foran meg,og da begynte den å bikke. Det resulterte i velt inne i skaphengeren jeg hadde leid. Prøvde å løfte den opp igjen alene,men det var dødfødt. Fikk ikke ordentlig tak,og heller ikke stått riktig. Så jeg reiste ned i sentrum i håp om at noen på Essostasjonen kunne hjelpe meg. Der traff jeg en bekjent,og han tok i med meg. Dermed var Velte-petter på hjulene igjen. Ingen synlige skader annet enn noen riper på setedekselet. Stroppet beistet fast og begav meg landeveien i vold. Fikk jo endelig navn på Ducatien også; Velte-petter. Det er vel tredje gangen den har blitt liggende på siden for meg. 

-Pogo

-Pogo

- Desmo
Nå har Velte-petter kommet hjem fra "rikshospitalet" for Ducati. Det var ikke mye galt med ham, men en ting som har forundret meg stort. Mekanikeren ringte meg på tirsdag, da jeg var på vei for å hente sykkelen, og fortalte meg at radiatoren min lekket. Da jeg var framme i Holmestrand og fikk snakket med karen fortalte han meg at han hadde startet Velte-petter en gang til,og da rant det nesten ikke av den. Vel-vel tenkte jeg, sier en som driver på verkstedet hos Løvaas at jeg trenger ny radiator, så er vel det tilfelle. Så jeg lastet sykkelen på tilhengeren og kjørte hjem. Planen var å la den stå til den nye radiatoren kom til Løvaas. I går tok nysgjerrigheta overhånd,og jeg trillet Velte-petter ut av garasjen. Startet den opp og så etter vannlekkasje. Kom ikke en dråpe,og jeg lot den bli god og varm. Vel, en liten kjøretur med nøye oppfølging av temperaturmåleren kan ikke skade. Så inn etter kjøreutstyr og i vei. Ikke noe unormalt dukket opp på turen, den ble godt og vel 10 mil.
Så nå er jeg ordentlig i tvil; Hva var det som gjorde at Velte-petter lekket vann i Holmestrand ved 1. oppstart, og så nesten ikke noe ved 2. oppstart. Og på toppen av det hele at den er tett der den skal være nå?

Så nå er jeg ordentlig i tvil; Hva var det som gjorde at Velte-petter lekket vann i Holmestrand ved 1. oppstart, og så nesten ikke noe ved 2. oppstart. Og på toppen av det hele at den er tett der den skal være nå?

-Pogo

-Pogo

Ikke godt å si det, det er vel lite trolig å at det kunne hatt noe med den velten å gjøre også.
Noen greier med MC finner rett og slett aldri sin forklaring. Irriterende er det.
Du har jo en sykkel (nei forresten 2) med sjel
Noen greier med MC finner rett og slett aldri sin forklaring. Irriterende er det.
Du har jo en sykkel (nei forresten 2) med sjel

Last edited by Halle on 03 Jul 2008 19:53, edited 1 time in total.
Halle
Nå er det jo slett ikke uvanlig at lekkasjer av ymse slag finner sted etter lengre tids stillstand! Slanger og pakninger blir tørre og lekker til de trutner igjen. Det at sykkelen fikk en "overhaling" i tilhengeren kan jo også ha gjort at en slange flytet på seg. Jeg tror jeg ville ventet med å bestille ny radiator til jeg hadde fått kjørt litt mer med sykkelen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Trutner slanger da :- Det er nok tesen om tingenes iboende djevelskap som stemmer bare. Du kan jo høre med skiftenøkkel helten om hva han har gjort da han så lekkasjen. Noe må det jo være ?
At slanger trutner ja. Det skal være visst. Gummi tørker som bare fy. Og en kjøleslange "stivner" i den posisjonen den har vært montert i og tørker der den ikke har vært i kontakt med kjølevæska. Så setter man trykk i systemet, og kan få en fin liten lekkasje til alt har "gått seg til" igjen. Hvis i tillegg et fall har gjort at slangen har flyttet seg er det ikke utenkelig at det tar en stund før den tetter i sitt nye leie. Jeg opplevde både lekkasje i radiatorslanger og i bensinslanger på Voyageren når den blei tatt i bruk. Dette forsvant av seg selv etter en tids bruk.
Men det er jo egentlig bare å demontere radiatoren og få et radiatorverksted til å trykkteste den da. Da får man svar. Eller man kan trykkteste den selv i ei balje med vann og forsiktig bruk av trykkluft.
En annen ting å tenke på er hvor nøye man har vært med skifting av kjølevæske og hva slags vann man bruker når man etterfyller systemet. Man henter ikke vann i springen når man fyller systemet for å si det sånn. Kun destillert vann hvis man ikke ønsker avleiringer.
Men det er jo egentlig bare å demontere radiatoren og få et radiatorverksted til å trykkteste den da. Da får man svar. Eller man kan trykkteste den selv i ei balje med vann og forsiktig bruk av trykkluft.
En annen ting å tenke på er hvor nøye man har vært med skifting av kjølevæske og hva slags vann man bruker når man etterfyller systemet. Man henter ikke vann i springen når man fyller systemet for å si det sånn. Kun destillert vann hvis man ikke ønsker avleiringer.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Desmo
Jeg skal fortsette å bruke Velte-petter en stund til. Snakket med mekanikusen og fikk litt mer utfyllende forklaring på hvor det hadde lekket. Det kom fra radiatorlokket, og det har lekket før etter en tidligere velt. Der er det i hvertfall tett. Får følge litt med på hva den italienske finner på fremover. 

-Pogo

-Pogo

Går det ikke en slange fra "påfyllingstuten" på radiatoren og opp i ekspansjonstanken? Det er vel en ventil i radiatorlokket som løses ut ved for høyt trykk slik at kjølevesken ledes dit. Har sykkelen vært i stillinger den strengt tatt ikke er konstruert for kan vel kjølevesken renne "mot normalt" og havne rundt radiatorlokket. I så fall befinner det seg over pakningen og vil vel renne ut så fort det blir noe bevegelse i systemet.
- Desmo
Der har vi det! :smt023
-Pogo

-Pogo

Eikleslanger er svaret !!
- Desmo
Neitakk! Skal det være noe må det være valbjørk. 

-Pogo

-Pogo

De går det så lett barkebiller i !
- Desmo
Da får en bare søke tilskudd til et par barkebillefeller, eller sette på "Barkebilleboogie" med Øystein Sunde. 

-Pogo

-Pogo