Page 30 of 32

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Posted: 26 May 2019 10:36
by intruder
lintho wrote:
tshansen wrote:Man merker helt klart forskjell på sykkel med og uten lyd når man pendler i tett bybilde :-P Så lyd er en faktor for meg også, selv om mange vil hevde at det er støy!

Det er veldig begrenset med lyd så lenge man bare skifter potten, man får en annen klang og litt dypere lyd, men skal du få skikkelig motorlyd må katalysatoren vekk. Å da må sykkelen mappes! Altså den må i dynobenk for å finne optimal blanding mellom luft, motstand og bensinblanding :thumleft
Det er såpass avansert ja.. Jeg hadde håpet å ikke bruke allverdens på lyd, men får vurderes :-k

Som ukyndig foresvever det meg at det må være enda vanskeligere å få til gromlyd enn å komme til månen... :redface

Re: lintho's blogg! Sesongen er i gang! [Ny mc jakke!]

Posted: 26 May 2019 10:46
by lintho
intruder wrote:
lintho wrote:
tshansen wrote:Man merker helt klart forskjell på sykkel med og uten lyd når man pendler i tett bybilde :-P Så lyd er en faktor for meg også, selv om mange vil hevde at det er støy!

Det er veldig begrenset med lyd så lenge man bare skifter potten, man får en annen klang og litt dypere lyd, men skal du få skikkelig motorlyd må katalysatoren vekk. Å da må sykkelen mappes! Altså den må i dynobenk for å finne optimal blanding mellom luft, motstand og bensinblanding :thumleft
Det er såpass avansert ja.. Jeg hadde håpet å ikke bruke allverdens på lyd, men får vurderes :-k

Som ukyndig foresvever det meg at det må være enda vanskeligere å få til gromlyd enn å komme til månen... :redface
Haha, virker slik ja!

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 12:01
by JK95
De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 12:18
by mekkern
så lenge en beholder katalysatoren så er det nok greit nok... men kjører en "straight-thru" uten db killer i tillegg så er jeg i tvil... :-k

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 13:26
by lintho
JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 13:46
by JK95
lintho wrote:
JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.
Vil først ha sagt at jeg er enig med Mekkeren i at fjerner du katalysator bør sykkel helt klart mappes :-#

Altså, det finnes jo mye i 600-800cc nakensykkel, men hva er kravene? Alder, km, pris osv osv?
Kawasaki ER6N er jo en sykkel med smal tank og rekketoer av lignende karakter :-k

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 14:08
by lintho
JK95 wrote:
lintho wrote:
JK95 wrote:De færreste mapper proft nå til dags, Yamahastore i trondheim kan nok installere et map fra deres sportspotte så er du good :thumleft Ikke optimalt, men hvor viktig er det for deg at sykkelen yter 110% om det kun er en pendlersykkel? Ikke kom og si at alle som freser rundt på MT-07 mapper proft hos Klev, det tror jeg de færreste 18åringer med A2-lappen(altså de fleste eierne av 07) gidder å bruke penger på :-k
Det virker omtrent som at sykkelen er laget for A2. Selv synes jeg den er stilig, og det virket som at den hadde bra kraft, selv om den jeg testet faktisk var A2. Er det noen andre sykler som har samme sittestil, og man får like mye sykkel for pengene? PS. Jeg er ikke 18 år og kjører A2.
Vil først ha sagt at jeg er enig med Mekkeren i at fjerner du katalysator bør sykkel helt klart mappes :-#

Altså, det finnes jo mye i 600-800cc nakensykkel, men hva er kravene? Alder, km, pris osv osv?
Kawasaki ER6N er jo en sykkel med smal tank og rekketoer av lignende karakter :-k
Det må være en sykkel som har power, funker som pendlesykkel(5mil hver dag) og jeg må sitte like oppreist som mt-07'en. Kjører fortsatt thundercat i dag og har gjort det i 11 år. Lei av å ligge, til tross for at den er forholdsvis snill til å være R'ish.

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 16:22
by biker7
Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 18:07
by mekkern
biker7 wrote:Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)
Ettersom den ikke har "nykkinga" ikke heller med helanlegg uten cat så lurer jeg på om de har endret ECU noe...
hvis ikke er det litt rart. :D

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 26 May 2019 18:40
by biker7
mekkern wrote:
biker7 wrote:Da skal jeg komme med en hinsides uttalelse her angående min MT09 Tracer, anbefalt eller ikke ;-) : Min -16modell som nå har gått 40K km ble levert med Akra helanlegg fra ny, og da både uten katalysator og db-killer montert :shock: med forhahandlers velsignelse :shock: Kjørte uten killer en stund men ble litt for høylytt, selv om herlig lydbilde. Ble litt for snill lyd med org. killer, så fikk laget en "custom" for medium lyd som nå brukes. Jeg har ikke vært plaget av den berømte "nykkingen" denne motoren er kjent for, og den drar veldig bra hele veien. Har nok tidligere vært på tanken om en tur til Klev, men har slått det ifra meg da jeg synes sykkelen funker veldig bra slik den er. Og selv om jeg har hørt om veldig fornøyde folk etter mapping av 09-motoren, har jeg også snakket med folk som i ettertid ikke syntes det hjalp noe nevneverdig, og det kanskje egentlig ikke var verdt penga :roll: Men i det store og hele er det sikkert bra å få mappet om, men jeg personlig satser på at Tracern min overlever en god stund til uten ;-) :)
Ettersom den ikke har "nykkinga" ikke heller med helanlegg uten cat så lurer jeg på om de har endret ECU noe...
hvis ikke er det litt rart. :D
Ikke veit jeg, men funker da overraskende bra ihvertfall. Og i ettertid har jeg vel hørt at på -16mod. så går det vel ann å gjøre om noen parametre eller noe sånt i menyen på displayet. Men forhandler sa aldri noe om dette ihvertfall.. :-k :)

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 27 May 2019 08:25
by inunf
Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 27 May 2019 08:30
by tshansen
inunf wrote:Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/
Ja, hva er det som gjør dette? Er det pga at de har lambda sensor? Så lange du ikke tukler med disse så skal egentlig fuel blandingen justere seg selv? Hvis ikke er jo det stor fare for at den blir å gå for magert :-k Som igjen ikke skal være veldig heldig for motoren?

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 27 May 2019 08:36
by lintho
inunf wrote:Henger meg på med en liten anekdote. Banesykkelen min, en 2006 GSX-R 600, har Acrapovic helanlegg, BMC luftfilter og original ECU. Så vidt jeg vet har den gått slik siden den var ny, og den er fortsatt ganske sprek. I en ideell verden skulle man selvsagt ha gjort noe med det, men det er langt å reise til noen som kan mappe, mapping er ikke gratis, og sykkelen går jo fint slik den er.

Angående pendlersykkel ville jeg hatt noe med mer beskyttelse mot vær og vind enn ER-6N. Da ville jeg heller sett på Versys-utgaven. Et annet tips er Aprilia Shiver 750 GT. Denne f. eks. må da være svært mye sykkel for pengene? Med 750 V-twin er det mulig å få bra lyd også \:D/
Jeg tror vi kan se bort i fra lyd på egentlig. Det er egentlig ikke avgjørende. Det er mye annet som er viktig, men når alt det andre er tilsynelatende fantastisk, må jeg ha noe å klage på(ref mt-07). Årsaken til at denne frister mer enn andre er egentlig prisen. At man faktisk får en helt ny sykkel til "bare" 105k er jo fantastisk. Tror dere vindskjærmen man kan montere på mt-07 har mye for seg? Jeg kjører hver eneste dag, uansett hvor jævlig været er :thumleft

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 27 May 2019 12:20
by lintho
I dag kommer det en som skal se på thundercat'en som ligger ute for salg. Hvis den går i kveld er det stor sannsynlighet for at jeg kjøper den mt-07'en som er bestilt til Trondheim i forrige uke. Den skulle jeg få denne uken hvis det er aktuelt.

Hvordan er forresten interessen for elmotorsykler? Jeg som kjører elbil vet hvor fantastisk deilig det kan være. Jeg tror jeg ville likt å kjøre elmotorsykkel og. Hvilke sykler finnes? Har noen testet det?

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Posted: 27 May 2019 12:36
by lintho
Jeg har også vurdert å kjøpe meg en ny jakke. Hva synes dere om denne?
https://shop.hoypuls.no/seventy-mc-jakk ... svartkaki-

Jeg kunne egentlig tenkt meg en farge som vises bedre, men den der syns jeg vet tøff.