Page 4 of 4

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 05 Mar 2009 01:13
by maelling
Gratulerer med Burgman! :D Jeg bruker mine hovedsakelig mellom Asker og Oslo, så her er det bare å ligge i bussfeltet og gi gass! Jeg vet ikke om det er noe stort å tenke på med Burgman, og din er jo helt ny, så her er det tut og kjør. 3000 km er ingenting her, og min lille har nå gått 27000 km, og surrer like fint. Det eneste som du kan tenke på, er å vite litt hvor grensene går for nedlegg på de nye 125 burgman'ene. En jeg kjenner ved navn Goose på forumet gikk på snørra så det sang da han gikk nedi med støtta, så det er vel det eneste. Ellers er burgman veldig enkle å vedlikeholde, så her kan du bare følge boka og bruke synetisk motorolje i motoren f.eks :) Biltema er bra der, så til våren kan du jo ta oljeskift. Tennpluggen holder i evigheter, og jeg har faktisk samme tennplugg i min 125 enda etter 27000 km, og det eneste annet jeg har gjort er å skifte girolje, og da brukte jeg diffolje bak, selv om det i boka står det skal være motorolje. Men, dette skal uansett ikke byttes på lenge, så du trenger ikke å tenke på noe særlig :)

Hvor snakker du om å parkere ? I Sandvika er det jo bare å sette den på storsenteret f.eks i sentrum hvor det står en haug med scootere, og i Oslo er det flere steder å sette den. Jeg har pleid å parkere den under frosken bak jussen i sentrum der over natten, og det har gått fint. Ellers har jeg pleid å parkere borte ved kinoene like ved nationalteateret på ulike steder. Du bør uansett finne et sted hvor det er noenlunde rolig og hvor det ikke er fulle rølp rundt på alle kanter.

Men, mods ? Hva med å stash'e opp scooteren som en tro kopi av politi-burgman de har i Spania ? :P Jeg knipset denne sist gang jeg var i Marbella.

Image

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 05 Mar 2009 08:28
by Kpt
Hey!

Takk for svar

Ja, den er jo ganske ny, og siden den kommer fra Forhandler er den vel nylig overhalt. Har ikke sett den enda, for den leveres på lørdag. Har ikke betalt hele beløpet i tilfelle det er noen skader på den.

Ang parkering skal jeg vel pendle motsatt vei? Fra Oslo til Sandvika, og jeg er jo veldig redd for om den blir stjålet. Har en bod i kjelleren, og ber hver dag for at det skal være plass i den! :)

Ellers ringte jeg europark, og det er jo mange steder man kan parkere gratis! :) Du er ikke redd for at den skal bli stjålet da du setter den ute?

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 05 Mar 2009 15:02
by maelling
Jo, jeg er det. Jeg pleier ikke å parkere i Oslo, men i Sandvika er det langt greiere å finne parkering hvor den kan stå. På dagtid er det jo bare å parkere den på storsenteret f.eks, gjerne innenfor parkeringshuset, og da anser jeg det som sikkert. Jeg parkerer den da med skivelås og med alarmen på, så jeg er ikke så veldig bekymret. Jeg er ikke veldig glad i å parkere i oslo, men noen ganger må man det. Men, jeg har hatt sykkel i 10 år uten at noe har blitt stjålet. Jeg tror ikke tyvene først og fremst stjeler en scooter om de først skal ta noe. Det blir nok gøy å komme seg ut på veien så snart sommeren er her : ) Du har en sykkel du kan dra på lange turer med nå! : ) Her er meg, på toppen av trollstigen f.eks ;P

Image

PS: Pass opp for slike parkeringsplasser som slike selskaper har. Jeg har fått 600 kr i bot for å parkere 125'en på toppen av trekanten senter i Asker, og der var det i allefall da ingen MC-parkering. Jeg fikk 600 kr i bot, og det er den eneste boten jeg har fått i mitt liv.

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 05 Mar 2009 19:07
by Kpt
Ok ! :) Ja, gleder meg veldig!

Men tok kanskje avgjørelsen litt fort, for det er jo veldig bra kollektivtilbud mellom Oslo og Sandvika da :)
Menmen, vi lever vel bare en gang!

Hvor mye koster en slik lås med alarm ? Hvor bør jeg kjøpe det?

Ellers håper jeg at jeg har gjort et ok kjøp... 37500 for 08 3000 km? Hater å bli lurt :P

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 05 Mar 2009 19:23
by maelling
Jeg bare legger til obligatoriske bilder, siden dette er en film- og bilde - tråd:

Burgman på tur, her like ved Stavanger etter å ha kjørt opp Setesdalen, og siden vestover:

Image

Det høres ut som du har gjort et allright kjøp, og det er ikke noe å si på det : ) Du kommer sannsynligvis til å kjøre en del, og det er ofte den største forandringen de fleste opplever som skaffer seg en slik en. Du får nok mange kilometer for pengene, og jeg skal love deg at du vil kose deg på E18 til og fra sentrum hvis du kjører der, hvor du bare kan suse mellom bilene og kjøre i kollektivfeltet fram til Lysaker. Ellers bør du prøve gamleveien fra Sandvika innover f.eks, hvor du kjører på baksiden av den lille innsjøen der ved Sanvika og følger på innover.

Jeg har en påmontert alarm i min 650 Burgman med fjernkontroll, så det er det jeg mener med alarm : ) Foran har jeg skivelås, men jeg må innrømme at jeg nesten aldri bruker det. Vi har en fordel med at vi har ting som folk ikke gidder å stjele nesten, så med 125'en brukte jeg aldri skivelås og låste i beste fall med styrelåsen. Jeg vet ikke hvor mye en alarm koster, men jeg tror ikke det er særlig nødvendig egentlig.

Husk mat på tur! Her rosinboller som eksempel :D Uten mat og drikke, duger...

Image
Image

... og det er viktig når man kommer fra Molde og Besseggen, på tur mot/gjennom østre slidre og Fagernes og hjemover til Asker.

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 30 May 2009 12:56
by Sladd
Fine sykkler! Men var inne på nettbyen din en tur *hehe*
Har du hatt både r1 og r6?
Hva fikk deg til å gå over til disse scooterene? :D
Skjønner jo at det er bedre konfort osv da :D

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 31 May 2009 22:59
by maelling
Hehe. Jeg har som oftest alltid hatt 2 sykler samtidig til ulikt bruk, der scooterne har vært fine på butikken og i byen, mens R-syklene har tilfredsstilt fartslysten og lengre turer ;) Jeg har hatt 900 RR og R1, og det er vel det blant det som er gromt. Ellers har jeg kjørt mye annet som andre har eid. Den 650'n jeg har nå tilfredsstiller nesten alle behov, ved at jeg har en sykkel til småkjøring og lengre kjøring, sykkel i byen, men også en sykkel jeg kan kjøre friskt med bra nedlegg. Denne er sånn sett unik, med unntak av den 800 cc italieneren. Men, Burgman 650 er mer MC enn scooter, så man har veldig mye MC-feeling på den faktisk, og det er en fin motor med mye dreiemoment og pulver i bunn, selv om man kan savne litt top end krefter når doningen veier 270 kg våt. Jeg kjører nesten like fort med 650'n denne her som R-syklene mine (pga lavt tyngdepunkt blant annet som gjør at den er fin i svingene), selv om jeg savner kanskje 20-30hk. R1'en var udugelig på langtur, i allefall lengre enn 20 mil. 900RR var fint sånn sett, men preferansene mine har flyttet seg mer mot praktiske ting og langtur-egenskaper.

Så, scootere og R-sykler er fine for hvert sitt bruk, og hadde jeg hatt uendelig med penger, skulle jeg nok hatt en 1200 GS eller en 1400 sportssykkel, men 650 burgern dekker nesten alle lyster ;)

Re: Martin's scootertråd, med bilder/film av Burgman, Vespa m.m

Posted: 31 May 2009 23:09
by Sladd
Ok, skjønner, takk for svar! :)