Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
[TaSK]
Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
Akkurat det der tyder på at du har kjøreerfaring.indianeren wrote: ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Panikk er panikk..og selv "verdensmestere" kan gjøre feil.
Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?TageSK wrote:Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
[TaSK]
Jeg tror det er svært få situasjoner der man IKKE ønsker at ABS skal 'ta over kontrollen'. Gruskjøring ble nevnt, ellers kan jeg ikke komme på andre situasjoner.ATWindsor wrote:Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?TageSK wrote:Kan du forklare meg kostnaden? Hvilken kostnad er det ABS gir deg?ATWindsor wrote: Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.
AtW
[TaSK]
AtW
TageSK wrote:Sjekk denne (min egen video):
I tredje svingen møter jeg en bil som kjører i min halvdel. Heldigvis møtte jeg ham midt i svingen (det vil si, min fart var lav), men hadde jeg vært på vei inn (høy fart) hadde det gåt galt. Å tro at man i det ene sekundet fra man ser bilen til det smeller kan tenke, det tror jeg ikke noe på.
[TaSK]
Vi får håpe trådstarter har hatt nytte av avsporingen.TageSK wrote: Denne tråden skulle vel ikke handle om ABS, men om hvor flott en R1150GS (go for ikke snakke om R1200GS) er for lange og flotte mannfolk.
[TaSK]
Selv med min relativt begrensede erfaringe r det uproblemetisk å få ABSen til å slå inn selv om man har full kontroll på situasjonen, det skjedde sågar ved flere annledninger nrå jeg tok lappen, ikke akkurat en arena for den verste rampekjøringene.Galilee wrote:Jeg tror det er svært få situasjoner der man IKKE ønsker at ABS skal 'ta over kontrollen'. Gruskjøring ble nevnt, ellers kan jeg ikke komme på andre situasjoner.ATWindsor wrote: Det koster penger, og som tidligere nevnt, så fører det til at man i mindre grad kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig, om du sskjønner hva jeg mener?
AtW
Hele poenget med ABS er å redde deg i de situasjoner der du IKKE 'kontrollerer kjøretøyets oppførsel egenhendig' lengre.
...for du KOMMMER til å havne i sånne situasjoner.
...om du skjønner hva jeg mener
Veldig bra sagt , det er akkurat slik jeg prøver å fortelle læregutten som er med meg på jobb når han lekser i fra seg hvor unyttig ABS og ESP er.TageSK wrote:Akkurat det der tyder på at du har kjøreerfaring.indianeren wrote: ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Panikk er panikk..og selv "verdensmestere" kan gjøre feil.![]()
Mange som aldri har fått panikk, tror at det ikke kan skje dem. De har jo full kontroll.
Det høres patetisk ut i mine ører. ABS har reddet meg fra alvorlige sammenstøt to ganger; Én gang i bil og én gang på sykkel.
Jeg burde sikkert kjøre mindre, saktere, på mindre traffikerte veier, og så videre.
Jeg kan fortelle av erfaring, at når du forstår at Nå Dør Jeg, da er det ingen andre enn ABS som kan lette litt på bremsetrykket så forhjulet begynner å rulle igjen. Jeg vet at Rossi ikke har ABS, men han kjører ikke på en vanlig vei heller. Sjekk denne (min egen video):
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
I tredje svingen møter jeg en bil som kjører i min halvdel. Heldigvis møtte jeg ham midt i svingen (det vil si, min fart var lav), men hadde jeg vært på vei inn (høy fart) hadde det gåt galt. Å tro at man i det ene sekundet fra man ser bilen til det smeller kan tenke, det tror jeg ikke noe på.
Men uansett - eftersom 90% av alle sjåfører er blant de 10% beste regner jeg med at alt er de beste hender. Særlig i et land hvor de fleste ikek kan øve seg halvparten av året.![]()
Denne tråden skulle vel ikke handle om ABS, men om hvor flott en R1150GS (go for ikke snakke om R1200GS) er for lange og flotte mannfolk.
[TaSK]
Svingene er på vei opp til Bocca Traba (kart her) helt øst i Toscana.Beetle wrote:Flottte veier på videoen forresten , der skulle vi ha værtTageSK wrote: Sjekk denne (min egen video):
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
[TaSK]
Hehe..kunne ikke la være:TageSK wrote: GS fra BMW er altså fremdeles den best tenkelige sykkel for store menn.
[TaSK]
Man sparer jo slitasje på framdekket også da.Baron von Waffel wrote:Det siste bildet illustrerer hva man er villig til å gjøre for å få vindskjermen høyere. Mulig det går ut over kjøreegenskapene. Men det er jo et lite offer.
Som alltid er det magi man trenger for å få det bedre en enn ham som kjører en BMW R1150GS.Baron von Waffel wrote:Rene kinderegget.