Page 4 of 4

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 21:06
by inunf
MowZ wrote:
inunf wrote:Er vel fordi det er ufullstendig forbrenning når motoren er kald (fordi man bruker choke). Dette gir soting og avleiringer på tennplugger, ventiler og stempel/stempelringer.

250'en min skal helst ruses (men under 6 krpm) når den varmes opp, men ikke kjøres før den er varm.
hvor finner du ut slikt? Er det noe som står i intruksjonsbok etc? Det blir best forbrenning med rusing under 6 k ved kaldstart, altså minst soting på plugger osv?
Instruksjonsbok? Her går det i egne og andres efaringer, spesielt de fra http://www.rgv250.co.uk. Sykkelen min trenger litt turtall for ikke å sote, og dessuten blir den fortere varm slik. Det er også slik som Rambler skriver at jeg slipper å ta hensyn til oljetrykk.

TageSK: Forbrenningsmotoren ble jo oppfunnet på slutten av 1800-tallet, og den er jo fortsatt i bruk. Hvis du ikke er kompetent til å betjene en liten hendel så er det vel egentlig verst for deg.

eneRmiK: Det er vanlig med en hendel som man kan øke tomgangen med på sykler med innsprøytning.

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 21:50
by Ola M
TageSK wrote:
Mitt råd: Styr unna ting med diagonaldekk
Jepp, det er nettopp diagonaldekk jeg bruker til å styre unna ting med, på min forgassermatede -86 modell! Skal kanskje oppgradere den når økonomien tilsier det, men jeg ser ikke helt de store fremskrittene. Effektivitet og kompleksitet tegnet som kurver i et diagram når et flott krysningspunkt akkurat ved min årsmodell. Helt tilfeldig, jeg er naturligvis helt nøytral observatør.

Forresten, manualen min sier at sykkelen varmes opp på 1750 +/- 50 rpm. Jeg tror det fremdeles er rik nok blanding til at pluggene vil sote, men bare litt overfladisk sot brenner fort vekk når du kjører vanlig.

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 21:50
by TageSK
inunf wrote:TageSK: Forbrenningsmotoren ble jo oppfunnet på slutten av 1800-tallet, og den er jo fortsatt i bruk. Hvis du ikke er kompetent til å betjene en liten hendel så er det vel egentlig verst for deg.
Kompetent?
Poenget er: Moderne tider, moderne teknologi, Romfart, Internett. Fremskritt. Det Gode Liv.

Og "Det Moderne", det inkluderer en teknologi som heter "elektronisk innsprøytning". Og har man moderne teknologi, da trenger man ikke gammel teknologi.
Choke er et eksempel på gammel teknologi som tiden har løpt fra. Akkurat som diagonaldekk.

Jeg brukte choke i perioden 1981 til 1986. Vinteren 82/83 tilbrakte jeg i en Volvo Felt. Den hadde ikke bare choke (B18, må vite), men gardin man kunne trekke opp foran radiatoren. Det var før det fantes elektriske vifter (som, forøvrig, også er en moderne teknologi man ønsker seg; konseptet med en vifterem skal man bare glemme; slike remmer skal drive servopumper av ymse slag - ikke noen vifter).

Ah - hvor herlig var ikke livet det året jeg kjørte 53.000 km med en 1967-modell 12M med den flotte V4-motoren.... (down on Memory Lane......)

[TaSK]

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 21:52
by TageSK
Ola M wrote:Skal kanskje oppgradere den når økonomien tilsier det, men jeg ser ikke helt de store fremskrittene. Effektivitet og kompleksitet tegnet som kurver i et diagram når et flott krysningspunkt akkurat ved min årsmodell. Helt tilfeldig, jeg er naturligvis helt nøytral.
Jeg elsker objektive analyser :smt039

[TaSK]

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 22:07
by Lølle
TageSK wrote:
inunf wrote:TageSK: Forbrenningsmotoren ble jo oppfunnet på slutten av 1800-tallet, og den er jo fortsatt i bruk. Hvis du ikke er kompetent til å betjene en liten hendel så er det vel egentlig verst for deg.
Kompetent?
Poenget er: Moderne tider, moderne teknologi, Romfart, Internett. Fremskritt. Det Gode Liv.
Ah - hvor herlig var ikke livet det året jeg kjørte 53.000 km med en 1967-modell 12M med den flotte V4-motoren.... (down on Memory Lane......)
[TaSK]
Choken har nok overlevd lenge om du vil eller ei :-) Den ble nok med over i vårt århundre.
Mht 12M så er det en bil som har slått meg som nær sagt fraværende fra norske veier i mange år nå. Vet ikke om det var få av dem i utgangspunktet, storebrødrene 17, 20, 23, 26 og 28 (..?) var jo rundt oss lenge. Lille 12M ble bare borte.
On topic: Instruksjonen om å kjøre avgårde uten tomgangsoppvarming kjenner jeg igjen. Tror det er nokså vanlig, men hvor mange leser instruksjonboka såpass at de leserom oppstart og kjøring..?

Re: Motor Olje MC?

Posted: 06 Mar 2009 23:59
by TageSK
Lølle wrote: On topic: Instruksjonen om å kjøre avgårde uten tomgangsoppvarming kjenner jeg igjen. Tror det er nokså vanlig, men hvor mange leser instruksjonboka såpass at de leserom oppstart og kjøring..?
Jeg må innrømme at jeg ikke leste min før jeg hadde hatt den i syv år; det var først da jeg skulle lage en FAQ om min egen sykkel at jeg oppdaget det. Det var mens jeg forbløffet undersøkte saken nærmere at jeg oppdaget at det sto det samme i User Manual i bilen; den hadde jeg kjørt nesten 200.000 km da jeg oppdaget det :oops:
jeg skal ikke kritisere noen for at de ikke kjenner detaljene på sitt kjøretøy!

[TaSK]