4bikes wrote:Nå har jeg lest hele denne tråden fra ende til annen og jeg må si jeg undrer meg på at ingen setter spørsmålstegn ved kjøremønsteret? Det juridiske er en side av saken, det fint å slippe å få skylda. Og det er supert at det ikke ble større personskader enn det ble. Men opptrådte Bandit lurt? KJørte han på en slik måte at bilisten hadde noen sjanse til å se ham? Sørget han for at han hadde tilstrekkelig handlingsrom? Og var farten virkelig tilpasset forholdene? og hvor stor var fartsforskjellen i forhold til den bilkøen han kjørte forbi?
Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å disse Bandit, men for å sjekke om det er noe vi andre kan lære av hans uhell. Jeg synes nok at holdningen "jeg var på feil sted til feil tidspunkt" blir litt nærme "hvis gud vil". Skal vi unngå å bli statistikk må vi lære oss å ta høyde for at andre trafikkanter gjør feil. Ofte. Da må man ha sørget for eget handlingsrom, hvis ikke sitter man i saksa...
God bedring med tommelen.
Jens
Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er også veldig i mot en sånn "hvis Gud vil, så går det bra" tankegang. Enhver er ansvarlig for sine handlinger, og en må tilpasse fart/kjøremønster etter forholdene, helt klart. Når det er sagt, kan man ikke sikre seg mot ALLE ulykker heller. For eksempel andre trafikkanter som ikke overholder vikeplikt på et kritisk sted/tidspunkt. Eller en elg som springer ut i veien rett foran sykkelen. I dette tilfelle stod bilkøen mer eller mindre i ro, det vil si den lå og vaket mellom 0 og 15 kmt. Bilen som kom ut fra høyre var HELT "usynlig" (andre biler hindret sikten) fra mitt ståsted, og hun kjørte ut i veien RETT foran sykkelen. Hadde hun kjørt ut 2 sekunder tidligere, ville jeg rukket å stoppe. Hadde hun kjørt ut 2 sekund senere, ville jeg alt ha passert stedet. Så jeg befant meg på feil sted, innenfor akkurat de 4 sekundene det var kritisk. Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men JEG mener at den eneste måten man kan sikre seg mot akkurat denne typen situasjonen på, er ved å alltid ligge i køen og aldri foreta forbikjøringer. Og hvis man gjør det i rushtrafikken, kunne man like gjerne kjørt bil eller ATV spør du meg.
Så når jeg sier at jeg var på feil sted til feil tid, mener jeg at jeg rett og slett hadde maks uflaks, TATT I BETRAKTNING AT jeg pleier å kjøre forbi køen når den står bortimot helt i ro, og det ikke kommer trafikk i mot (kall meg sprø, men..)