Page 4 of 4
Re: There she goes... :-(
Posted: 03 Sep 2009 08:00
by bandit
4bikes wrote:Nå har jeg lest hele denne tråden fra ende til annen og jeg må si jeg undrer meg på at ingen setter spørsmålstegn ved kjøremønsteret? Det juridiske er en side av saken, det fint å slippe å få skylda. Og det er supert at det ikke ble større personskader enn det ble. Men opptrådte Bandit lurt? KJørte han på en slik måte at bilisten hadde noen sjanse til å se ham? Sørget han for at han hadde tilstrekkelig handlingsrom? Og var farten virkelig tilpasset forholdene? og hvor stor var fartsforskjellen i forhold til den bilkøen han kjørte forbi?
Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å disse Bandit, men for å sjekke om det er noe vi andre kan lære av hans uhell. Jeg synes nok at holdningen "jeg var på feil sted til feil tidspunkt" blir litt nærme "hvis gud vil". Skal vi unngå å bli statistikk må vi lære oss å ta høyde for at andre trafikkanter gjør feil. Ofte. Da må man ha sørget for eget handlingsrom, hvis ikke sitter man i saksa...
God bedring med tommelen.
Jens
Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er også veldig i mot en sånn "hvis Gud vil, så går det bra" tankegang. Enhver er ansvarlig for sine handlinger, og en må tilpasse fart/kjøremønster etter forholdene, helt klart. Når det er sagt, kan man ikke sikre seg mot ALLE ulykker heller. For eksempel andre trafikkanter som ikke overholder vikeplikt på et kritisk sted/tidspunkt. Eller en elg som springer ut i veien rett foran sykkelen. I dette tilfelle stod bilkøen mer eller mindre i ro, det vil si den lå og vaket mellom 0 og 15 kmt. Bilen som kom ut fra høyre var HELT "usynlig" (andre biler hindret sikten) fra mitt ståsted, og hun kjørte ut i veien RETT foran sykkelen. Hadde hun kjørt ut 2 sekunder tidligere, ville jeg rukket å stoppe. Hadde hun kjørt ut 2 sekund senere, ville jeg alt ha passert stedet. Så jeg befant meg på feil sted, innenfor akkurat de 4 sekundene det var kritisk. Du kan selvfølgelig mene hva du vil, men JEG mener at den eneste måten man kan sikre seg mot akkurat denne typen situasjonen på, er ved å alltid ligge i køen og aldri foreta forbikjøringer. Og hvis man gjør det i rushtrafikken, kunne man like gjerne kjørt bil eller ATV spør du meg.
Så når jeg sier at jeg var på feil sted til feil tid, mener jeg at jeg rett og slett hadde maks uflaks, TATT I BETRAKTNING AT jeg pleier å kjøre forbi køen når den står bortimot helt i ro, og det ikke kommer trafikk i mot (kall meg sprø, men..)

Re: There she goes... :-(
Posted: 03 Sep 2009 13:39
by Dominator
bandit wrote:Og det blir sinnsykt lite tid igjen til MC når man har to unger (én snill, og én vill), båt, bil, kone, hus og heim som skal stelles.. Synes ikke jeg kan ta meg råd til å ha et leketøy (til 70-80 tusen) stående i garasjen hvis jeg bare får kjørt 50 mil i løpet av en sesong liksom.

Skjønner godt hva du mener, jeg sitter i tidsklemma selv

Når det gjelder hendelsesforløp er dette noe som kunne skjedd enhver av oss MC-ister. Det er vel en av grunnene til at vi kjører MC, nemlig at vi kan smette forbi køer uten noen større problemer. En annen vri på denne type ulykker er vanlige forbikjøringer. Jeg prøver alltid å speide etter sideveier til venstre der det kan tenkes å komme traktorer og søndagskjørere ut på veien midt i forbikjøringen min.

Re: There she goes... :-(
Posted: 04 Sep 2009 08:24
by lostiones
Synd med sykkelen, men det viktigaste er at det gjekk godt med deg, eg opplevde noe lignende i may ifjår der sykkelen ble total brak men fekk nye av forsikring, så alt ordner seg skal du sjå. lukka te
Re: There she goes... :-(
Posted: 05 Sep 2009 13:38
by Cursio
Kjip krasj, men ikke så mye som kunne bli gjort annerledes for din del her, jeg vil si at du var på feil plass til feil tid.
Som de andre sier her, synd med sykkelen, men sykkelen kan erstattes, men det kan ikke du! Bra det gikk fint med deg tross alt!

Re: There she goes... :-(
Posted: 07 Sep 2009 10:20
by moonlit
4bikes wrote:Nå har jeg lest hele denne tråden fra ende til annen og jeg må si jeg undrer meg på at ingen setter spørsmålstegn ved kjøremønsteret? Det juridiske er en side av saken, det fint å slippe å få skylda. Og det er supert at det ikke ble større personskader enn det ble. Men opptrådte Bandit lurt? KJørte han på en slik måte at bilisten hadde noen sjanse til å se ham? Sørget han for at han hadde tilstrekkelig handlingsrom? Og var farten virkelig tilpasset forholdene? og hvor stor var fartsforskjellen i forhold til den bilkøen han kjørte forbi?
Jeg skriver selvfølgelig ikke dette for å disse Bandit, men for å sjekke om det er noe vi andre kan lære av hans uhell. Jeg synes nok at holdningen "jeg var på feil sted til feil tidspunkt" blir litt nærme "hvis gud vil". Skal vi unngå å bli statistikk må vi lære oss å ta høyde for at andre trafikkanter gjør feil. Ofte. Da må man ha sørget for eget handlingsrom, hvis ikke sitter man i saksa...
God bedring med tommelen.
Jens
Virker som om ingen av førerne har gjort noen grove feil her - kvinnen i bilen hadde jo veldig liten sjanse til å oppdage Bandit, selv om hun juridisk hadde ansvaret for å sjekke at det var klart. Og Bandit har jo gjort alt korrekt, så dette er en av de vanskelige situasjonene som bare oppstår av og til.
Man kan jo evt lære at man bør følge med på hva som skjer i veikanten og, men det er jo ikke lett hvis du ikke kan se over bilene du kjører forbi
Hadde det derimot vært et *kryss*, hadde saken blitt en helt annen, da hadde Bandit fått skylda.
Re: There she goes... :-(
Posted: 07 Sep 2009 10:55
by bandit
moonlit wrote:
Virker som om ingen av førerne har gjort noen grove feil her - kvinnen i bilen hadde jo veldig liten sjanse til å oppdage Bandit, selv om hun juridisk hadde ansvaret for å sjekke at det var klart. Og Bandit har jo gjort alt korrekt, så dette er en av de vanskelige situasjonene som bare oppstår av og til.
Man kan jo evt lære at man bør følge med på hva som skjer i veikanten og, men det er jo ikke lett hvis du ikke kan se over bilene du kjører forbi
Hadde det derimot vært et *kryss*, hadde saken blitt en helt annen, da hadde Bandit fått skylda.
Det er sånn jeg ser på saken også. Jeg hadde ikke mulighet til å se bilen før det var for sent, og hun hadde ikke mulighet til å se meg. Sett fra bilistens side, så hadde vi unngått ulykken hvis jeg var tålmodig og fulgte køen i stedet for å kjøre forbi.. Og det er jo sant nok.
Sett fra min side, så burde hun svingt til høyre og snudd ved et veikryss 50 meter lenger fremme, der det er mye mer oversiktelig. Og som du påpeker så ville det jo i så tilfelle vært jeg (motorsyklisten) som fikk skylden hvis det ble en smell der.
Konklusjonen blir uansett: Kjør forsvarlig og vær oppmerksom, og ta alle forholdsregler. Bruk alltid fullt sikkerhetsutsyr, og vær klar over at SHIT HAPPENS uansett hvor flink du er å kjøre sykkel.