Hei igjen! =)
>Men du er enig i at masimal aks med en motorsykkel er når framhjulet akkurat ikke letter fra baken, når man akkurat her null kontakt med framhjulet?
Enig!
>Hvorfor er bremsing annerledes? Hvorfor er det ikke maskimal bremsekraft når man akkurat ikke letter fra bakken?
Det er /nesten/ maksimal brems å akkurat ikke lette fra bakken(men du mister jo 0.0001% fra bakhjulet). Det er akkurat like mye maksimal brems å bruke 80/20 om vekfordelingen på sykkelen er slik, eller 60/40, eller 20/80 på en ekstrem cruiser. Så lenge maksimalt veigrep brukes til å bremse er det optimal brems, uavhengig av sykkeltype eller bremsesystem. Brukeren bestemmer selv vektfordelingen til en viss grad ved å flytte seg frem og tilbake på sykkelen.
Problemet med å bare bruke forbremsen er at det er en utopi, ikke et mål som lar seg gjennomføre i virkeligheten. Det vi trenger er gode rutiner som holder mål i alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Å bremse på den måten lar seg gjøre etter repetive øvelser på samme flekken med asfalt når du vet nøyaktig hvor varmt bremsesystemet er, hvor varm dekkene er og hvor mye friksjon det er i bakken. Bruker du samme teknikken og noen av disse faktorne har endret seg en halvmillimeter vil du sladde og sannsynligvis fly på trynet. Derfor er det ikke å anbefale som en bremserutine.
I virkeligheten vil de aller fleste klemme for hardt på bremsen under nødbrems, om de da klarer å tørre å bremse kraftig i det hele tatt. Å sladde på forhjulet med 100% av vekten på forhjulet medfører kræsj-garanti. Med bedre vektfordeling er det langt lettere å hamle opp med et par små sladder under nedbremsningen! Et par små slipp under brems må man nesten regne med og er man vant til å bruke en bedre vektfordeling blir dette ikke noe stort problem å håndtere.
Et annet problem med å bare bruke forbremsen er at brukeren gjerne legger unødvendig mye vekt på styret for å oppnå den bremsekraften han vet finnes der. Dette belaster den allerede hardt pressede demperen enda mer enn det som egentlig trengs. Virker som mange forbrems-mennesker har som vane å legge vekt på styret når de bremser. Jeg har gjort det selv....
De problemene jeg går hardt ut mot, som denne bremseproblematikken jeg nå tar opp, er stort sett feil jeg har brukt lang tid på å ta meg selv i å gjøre.. Vi gjør alle feil og jeg har vel gjort de aller fleste av dem etter hvert. Ligger mange års daglig eksperimentering og feiling under alle slags forhold bak uttalelsene mine! :D
ATWindsor wrote:ABS bruker mange ting for å fungere, men de fungerer den dag i dag ikke perfekt, selv om de bruker mange parametre til å regne seg fram, hjulene vil fortsatt låse seg relativt mange ganger (selv om det er ik ekstremt korte perioder), har heller ikke sagt at ABS er unyttig, eller at jeg kan oppnå det samme. Men ABS har ikke optimal bremseeffektivitet. (det har jo heller ikke mennesker i e fleste tildeller). Og den testen vi kjørte vat på glatt is. Hovedfordlen med ABS er jo at man kan svinge, og at man tør å bremse mer.AtW
ABS hjelper bare biler å svinge, på MC vil ikke ABS unngå sladding i sving. Du skriver at ABS låser hjulet. Det er feil når det gjelder alle moderne systemer. ABS sensorne ser på endring av hjulhastigheten, ikke fullstendig fravær av rotasjon. Under brems vil hjulet deaksellerere med en viss makshastighet satt av fysikken. Om hjulet deaksellererer enda fortere enn dette, som det gjør når det nærmer seg skrens, vil ABS'en slippe trykket i bremsesystemet et lite øyeblikk. Hvor kjapt systemet klarer å slå av/på bremsekraften bestemmer ABS'ens effektivitet. På moderne systemer ligger dette godt over 90% av en optimal brems, langt over 95% på nyere systemer. Å skrense på hjulet er et avvik fra optimal brems på 30-50%, avhengig av føret, langt større avvik enn et lite tikk i ABS'en vil gi.
Korrekt brems, ABS eller ei, er uansett å ligge akkurat på grensen av sladd. ABS hindrer på ingen måte at dette utføres. Forskjellen er at når 100% veigrepsbruk overskrides vil ABS'en slå ut før dekket begynner å sladde, akkurat som en dyktig sjåfør vil slippe opp bremsen marginalt før det begynner å sladde. ABS har altså bare effekt ved overbremsing og har null niks å si ved normalt god bremsing. Les linken jeg la i den andre posten! =)
Andreas
PS: snømann, grunnen til at jeg poster dette er nettopp at mange kjørelærere, bøker og andre kilder feilaktig påstår at forbrems er godt nok. Mange lever og praktiserer denne oppfatning, med potensielt dødelig utfall. Det var dette problemet jeg ville adressere med denne tråden.