Genialt eller ren idioti?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Jalmar wrote:Men uansett vil jo hjernen kollidere et par-tre ganger inne i skallen, og det kan være skadelig det også. :roll:
Joda, men det er slikt en fremtidig hjelmteknologi forhåpentligvis hindrer mer....

Men vi får se, uten å gjøre inngripen i selve kroppen så er vi begrenset av de fysiske lovene, en hjelm av en viss tykkelse har jo ikke mer enn den tykkelsen å bremse ned hodet på....

AtW
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

NeoN wrote:er det ingen bedrifter som kan utvikle en slik nakke beskyttelse for mc da :D
Ser ut som BMW og KTM jobber med nakkebeskyttelse. Blir spennende å se hvordan det endelige resultatet blir når det gjelder komfort og sikkerhet.

http://www.webbikeworld.com/Motorcycle- ... ection.htm
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Bhrsrk wrote:
NeoN wrote:er det ingen bedrifter som kan utvikle en slik nakke beskyttelse for mc da :D
Ser ut som BMW og KTM jobber med nakkebeskyttelse. Blir spennende å se hvordan det endelige resultatet blir når det gjelder komfort og sikkerhet.

http://www.webbikeworld.com/Motorcycle- ... ection.htm
Spennede, blir interresant å se om de klarer å stoppe skadlige krefter på nakken uten å hindre gunstig bøyning av nakken.

AtW
Bulldog

Post by Bulldog »

Honda kommer jo med airbag på GW til våren.
Riktignok i statene i første omgang, men det er vel ikke lenge før det kommer hit til Europa.
Det burde jo ta litt av for den slengen man får på hodet (og kroppen på mc).
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Hva gjør man når airbagen utløses når den egentlig ikke skal?
- Skyt her -
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Bulldog wrote:Honda kommer jo med airbag på GW til våren.
Riktignok i statene i første omgang, men det er vel ikke lenge før det kommer hit til Europa.
Det burde jo ta litt av for den slengen man får på hodet (og kroppen på mc).
Airbag hjelper vel mindre på sykler som ikke er monsterstore (GW), på vanlige sykler så blir men jo kastet av?

AtW
Lykkeliten

Post by Lykkeliten »

Man skal jo aldri si aldri, jeg tror det er vansklig å lage noe tilsvarende for MC, men en eller annen gang i framtiden er det sikkert en kløktig fyr som finner på noe.
For snart 20 år siden snakket jeg med noen i klubben som hadde kjørt nedover i Tyskland. På Autobahn var det så mye vindpress (pga HØY hastighet og ingen kåpe på sykkel), så det gutta gjorde var å ta noen blekksprutstropper som de festa fra styrefestet og opp til hjelmen for å få avlasting under kjøringa :lol: Tror ikke de tenkte så mye på hva som kunne skje dersom de velta. De gærne har det godt, eller O hellige enfold :lol:
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Uten at jeg har noe belegg utover det jeg har hørt fra folk som jobber med nakkeslengskader, mener mange at det ble flere nakkeslengskader etter at airbag ble vanlig. Før airbagen var det flere dødsfall. Og da kan man diskutere hva man foretrekker, en kraftig nakkeslengskade m/påfølgende nedsatt livskvalitet eller alternativet som ikke er noe trivelig det heller.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:Uten at jeg har noe belegg utover det jeg har hørt fra folk som jobber med nakkeslengskader, mener mange at det ble flere nakkeslengskader etter at airbag ble vanlig. Før airbagen var det flere dødsfall. Og da kan man diskutere hva man foretrekker, en kraftig nakkeslengskade m/påfølgende nedsatt livskvalitet eller alternativet som ikke er noe trivelig det heller.
Jeg vet jeg hadde foretrukket å strekke istykker noen sener i nakken, behandlingen blir jo bedre, og er det for kjipt er det jo bare å ta livet av seg. Så jeg kan ikke helt skjønne at noen foretrekker å dø som alternativ.

AtW
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Nakkesleng, eller whiplash som det også kalles kan i alvorlige tilfeller føre til at pasienten i praksis blir 100% ufør pga at strukturer i hjernen ikke funker helt som de skal lenger. Svimmelhet og konsentrasjonsvansker er vanlig. Og det er litt plagsomt å ikke kunne stå på et slett gulv fordi hele verdenen inkludert gulvet beveger seg.
Nakkesleng er forskjellig fra pasient til pasient, men nedsatt livskvalitet og mulighet for å gjøre det man vil/skal for å kunne fortsette å leve det livet du har gjort, fordi hodet "svømmer" er ikke noe å trakte etter. Alternativet er heller ikke noe særlig, enig i det. Men, som sagt airbagen redder liv, men til hva?
Mange, de aller fleste kommer seg til etter en nakkeslengskade, men noen må bare kaste inn håndkledet og gå over på uføretrygd, selv om de fysiske skadene er leget.
Image
rerell

Post by rerell »

Ragnhild wrote:Nakkesleng, eller whiplash som det også kalles kan i alvorlige tilfeller føre til at pasienten i praksis blir 100% ufør pga at strukturer i hjernen ikke funker helt som de skal lenger. Svimmelhet og konsentrasjonsvansker er vanlig. Og det er litt plagsomt å ikke kunne stå på et slett gulv fordi hele verdenen inkludert gulvet beveger seg.
Nakkesleng er forskjellig fra pasient til pasient, men nedsatt livskvalitet og mulighet for å gjøre det man vil/skal for å kunne fortsette å leve det livet du har gjort, fordi hodet "svømmer" er ikke noe å trakte etter. Alternativet er heller ikke noe særlig, enig i det. Men, som sagt airbagen redder liv, men til hva?
Mange, de aller fleste kommer seg til etter en nakkeslengskade, men noen må bare kaste inn håndkledet og gå over på uføretrygd, selv om de fysiske skadene er leget.
Vad är din poäng egentligen?
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Poenget var egentlig at det kom en kommentar lenger opp at GoldWing har fått airbag. Og at jeg er litt opphengt i at airbags i bil produserer flere nakkeslengskader men færre døsfall.
Image
rerell

Post by rerell »

Ragnhild wrote:Poenget var egentlig at det kom en kommentar lenger opp at GoldWing har fått airbag. Og at jeg er litt opphengt i at airbags i bil produserer flere nakkeslengskader men færre døsfall.
Ja, men samtidigt säger du, om jag uppfattar dig korrekt, att de flesta som bärgar livet pga airbag, klarar sig helt utan variga nackskador. Då ser jag inte helt hur det kan vridas till något negativt överhuvudtaget. Trist för de som får nackskador, men man måste ju höja blicken lite.

För att dra en parallell; Hade det inte funnits ett alternativ till wireräcken som fungerade lika bra eller bättre, så hade jag inte varit negativt inställd till wireräcken alls. Något som räddar 10 liv, men tar ett annat, måste ändå räknas som något positivt, objektivt sett (sett att det inte finns något som kan rädda alla 11, vilket ju finns i detta specifika exempel). Eller är jag ute och cyklar nu tycker du?

Om airbag och mc hör ihop vet jag dock inte.
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Det jeg vil fram til og som du er inne på, er hvor store ressurser skal vi bruke på å berge liv og til hvilket liv?
Vi bruker store ressurser på å berge for tidlig fødte barn. Minste som er berget i Norge er vel under 600 gram i fødselsvekt og har knapt vært gjennom halve svangerskapet. 22 til 24 uker og knapt 600 gram er lite, og hverken kropp eller hjerne er utviklet så mye at barnet klarer seg uten respirator og annet medisinsk teknisk utstyr. Og hvilket liv berger vi dem til?
Ja, det er stort at vi klarer å holde liv i sånne små nurk, men når vi ser på hvilke hjerneskader de kan ha pga. at de ikke har fått utviklet seg under normale forhold, mener jeg at spørsmålet er berettiget. Og det samme i andre enden, hvor store skader, og i hvilken grad kan vi tilby de som sitter med tildels store skader etter en ulykke, et verdig liv. Noen kan ikke kommunisere såpass med omverdenen at de får sagt hva de føler om å være lenket til rullestol/seng pga store skader, og de er prisgitt at vi kan og vil stille opp med de ressursene som trengs for å gi dem et minimum av omsorg.
Jeg mener ikke at vi skal slå av respiratoren, eller nekte å gi omsorg til alvorlig skadde mennesker. Men jeg mener at vi må være villige til å diskutere hvor grensene går. Om vi kan bruke ressursene bedre og på en måte som øker sjansene for at alle får et verdig liv, også med store skader eller en litt tidlig start på livet.
Kanskje vi trenger å ha folk rundt oss som har så store vansker med daglig stell at de trenger vår omsorg, sånn at vi ikke glemmer vårt eget liv, og hvor sårbart det er?
Akkurat nå stiller jeg spørsmålet, jeg har ingen klare svar, bare erfaring fra begge deler, for tidlig fødte barn og folk med tildels store vansker etter traffikkulykker. Og den erfaringen sier meg at vi kanskje trenger å se vårt eget funksjonsfriske liv litt i relieff mot de som ikke har et like greit liv.
Image
rerell

Post by rerell »

Ragnhild wrote:Det jeg vil fram til og som du er inne på, er hvor store ressurser skal vi bruke på å berge liv og til hvilket liv?
Vi bruker store ressurser på å berge for tidlig fødte barn. Minste som er berget i Norge er vel under 600 gram i fødselsvekt og har knapt vært gjennom halve svangerskapet. 22 til 24 uker og knapt 600 gram er lite, og hverken kropp eller hjerne er utviklet så mye at barnet klarer seg uten respirator og annet medisinsk teknisk utstyr. Og hvilket liv berger vi dem til?
Ja, det er stort at vi klarer å holde liv i sånne små nurk, men når vi ser på hvilke hjerneskader de kan ha pga. at de ikke har fått utviklet seg under normale forhold, mener jeg at spørsmålet er berettiget. Og det samme i andre enden, hvor store skader, og i hvilken grad kan vi tilby de som sitter med tildels store skader etter en ulykke, et verdig liv. Noen kan ikke kommunisere såpass med omverdenen at de får sagt hva de føler om å være lenket til rullestol/seng pga store skader, og de er prisgitt at vi kan og vil stille opp med de ressursene som trengs for å gi dem et minimum av omsorg.
Jeg mener ikke at vi skal slå av respiratoren, eller nekte å gi omsorg til alvorlig skadde mennesker. Men jeg mener at vi må være villige til å diskutere hvor grensene går. Om vi kan bruke ressursene bedre og på en måte som øker sjansene for at alle får et verdig liv, også med store skader eller en litt tidlig start på livet.
Kanskje vi trenger å ha folk rundt oss som har så store vansker med daglig stell at de trenger vår omsorg, sånn at vi ikke glemmer vårt eget liv, og hvor sårbart det er?
Akkurat nå stiller jeg spørsmålet, jeg har ingen klare svar, bare erfaring fra begge deler, for tidlig fødte barn og folk med tildels store vansker etter traffikkulykker. Og den erfaringen sier meg at vi kanskje trenger å se vårt eget funksjonsfriske liv litt i relieff mot de som ikke har et like greit liv.
Det är klart att man måste kunna diskutera vad priset för att bärga ett liv ska vara, då utan den ekonomiska aspeken i tankarna, men mer det som handlar om livskvalitet osv, både för den som är drabbad av skada och för de som ska viga sitt liv åt att ta hand om den skadade, och andra personer som påverkas direkt. Problemet är ju att en del av att sätta de gränserna handlar just om det du inte vill snacka om, att slå av respiratorn eller upphöra att ge livsnödvändig omsorg.

Detta är bekanta frågeställningar hemma hos oss, eftersom min fru jobbar på nyfödtposten och har detta som sitt dagliga arbete (well, nattliga mest faktiskt, men skit samma), samt på avdelningen för grovt hjärnskadade barn.

I princip så är min uppfattning att man ska dra gränsen där det finns en rimlig chans att man kan räddas till ett meningsfullt liv. Av det följer att man måste fastställa definitionen av "en rimlig chans" och "ett meningsfullt liv", och det är ju det som är så svårt.

Men så länge vi snackar om majoritetstal (alltså det går oftast och uppenbart bra), som i airbagexemplet, så är det en självklarhet (imo) att man gör det man kan för att rädda livet. Man kan ju inte säga att "eftersom det finns en risk för att detta inte går så bra som det brukar, så skiter vi i hela grejen".
Post Reply