Tomgangsskrue på Honda CBX 750F

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

bandit wrote:Jeg tror nok du nærmer deg svaret på gåten nå, det ligger nok i bryterhuset på venstre siden ja..! Litt merkelig det med at du ikke kan starte den når den står i gir og støtta er nede. Hvis du starter den i fri, setter den i gir (uten å løse clutchen) og så tar ned støtten; stopper motoren da? I såfall høres det ut som at det skal være sånn. Hvis den ikke stopper når du tar ned støtta i gir er det noe galt en plass.. Du får nok ordna lysene imorgen i alle fall.. Lykke til! 8)
Hmm, sette den i gear uten å løse cluthen? Tror ikke jeg vil det. Støtta har ingen betydning på rokken min, men har hørt om sykler (muligens deriblant min) som ikke kan startes når den står i gear - en eller annen sperre for å hindre at sykklene hopper avgårde om man tilfeldigvis er så langsom at man ikke husker å klemme inn clutchen.
Last edited by toriamos on 24 Apr 2006 23:56, edited 1 time in total.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Sykkelen har tørna! Starta den, varsellampa for fri lyste, enda den ikke sto i fri. Da jeg satte sykkelen i fri slukna lampa. MEN den lyste hver gang jeg klemte inn klutsjen! Kjørte noen meter, kun parklys som lyste, da jeg parkerte var den langlyset som kom på hver gang jeg klemte inn klutsjen! Du milde himmel! Stoppa den, starta igjen - nå er alt som før, dvs ingenting annet enn parklyset fungerer...
Jeg åpna litt på bryterhuset og lurte litt inni, sånn så det ut:

Image
- Støvete og sånn, men ser ikke noe irr - litt rust ser jeg mot kanten. Får ta en skikkelig demontering når jeg får tid (og mot) Forstår ikke hvordan klutsjen kan blande seg inne i dette og medføre at kjørelyset slår seg på.... Det sykkelen trenger er en exorsist!
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det er nok en bryter tilkoblet clutch-hendelen også. Jeg ser du har loddinger, og da spørs det hvor modig du er med loddebolten. Sannsynligvis har det oppstått vakkel-feil (periodisk dårlig kontakt i loddepunkt) et eller annet sted.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Tumbleweed wrote:Det er nok en bryter tilkoblet clutch-hendelen også. Jeg ser du har loddinger, og da spørs det hvor modig du er med loddebolten. Sannsynligvis har det oppstått vakkel-feil (periodisk dårlig kontakt i loddepunkt) et eller annet sted.
Hva gjør en bryter som er koblet til klutch-hendelen? Ellers - så holder jeg meg unna lodding, vi får seg hva vi får til med støvtørking og spruting av elektrospray og andre amatøraktiviteter. Må jo gå an å kjøpe et nytt (eller gammelt) bryterhus også?
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Nytt bryterhus får du kanskje tak i, men da MÅ du lodde. Først det gamle, så det nye. Uansett, har du vakkelfeil hjelper ikke spray og huslige remedier. Kun lodding, dessverre.

Kjenner du ikke noen med ualminnelig god greie på kontaktfeil-søking og måleapparat?
Last edited by Tumbleweed on 25 Apr 2006 00:10, edited 1 time in total.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Kjenner en som kjører HD - og vet han har slitt og fiksa mye med det elektriske på den. Skal først skru selv og gjøre litt ugagn - så får jeg koble inn ekspertisen etter behov.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

toriamos wrote:Sett den i gir uten å løse cluthen? Tror ikke jeg vil det. Støtta har ingen betydning på rokken min, men har hørt om sykler (muligens deriblant min) som ikke kan startes når den står i gear - en eller annen sperre for å hindre at sykklene hopper avgårde om man tilfeldigvis er så langsom at man ikke husker å klemme inn clutchen.
Sette den i gir uten å løse clutchen = sette den i gir mens du holder clutchhendelen inne... Er ikke farlig :wink:
Last edited by bandit on 25 Apr 2006 08:15, edited 2 times in total.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja.. :? Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at polariteten på batteriet var snudd slik at + er - og vice versa, men jeg regner ikke med at du har ladet batteriet med motsatte poler i løpet av den siste tiden.. :wink: Jeg foreslår at du sjekker alle kabler som er jordet, dvs festet til bart stål en eller annen plass på ramma. Hvis du har dårlig jord en plass, kan det forårsake et sant h***ete. I en del tilfeller kan slike kontakter også ligge utsatt til for regn og drit hvilket fører til irring og rust.. Første ledningen du bør se på er den litt kraftige ledningen mellom minuspolen på batteriet, og ramma.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Skulle ut og demontere bryterhuset og tilhørende detaljer i dag. Tok først et lite overblikk siden det er så mange kabler som går ut og inn. Fulgte en kabelbunt til fronten, - der sto hele familien på rekke og rad.

Image
Det er den fjerde kontakten fra høyre som er røveren i denne sammenhengen: Image
Den med to gule ledninger. Etter å ha rugget litt på denne begynte plutselig blinklyset og gjøre det det skal, alt annet fungerer også fint. Glad er jeg som slapp å demontere halve sykkelen. Men må ta en grundig vårrengjøring på disse kontaktene, ser ut som de har feriert i grisehuset hele gjengen.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

bandit wrote:Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja.. :? Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted..
Mine profetier slo til ser jeg.. :wink:
Kongebra at du fant årsaken til problemene! Nå er jo tomgangen på stell også, så da er det vel bare tut og kjør! 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

bandit wrote:
bandit wrote:Hmm, du har fått masse krøll med elektronikken der ja.. :? Det verste er at det sannsynligvis bare skylden én dårlig kontakt, ett eller annet sted..
Mine profetier slo til ser jeg.. :wink:
Kongebra at du fant årsaken til problemene! Nå er jo tomgangen på stell også, så da er det vel bare tut og kjør! 8)
Jepp, du hadde rett mht kontakten :wink:
Er et par andre mindre issues med sykkelen også - rensing og synk av gassere, må ha nye dekk og nytt eksosanlegg (er sveisa og teipa) pluss endel andre mindre ting. Men så lenge den GÅR er jo alt overkommelig med bruk av litt tid og penger.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Da er vi i samme båt.. Har kjøpt en gammel jernhest selv. Er alltid noe som kan/bør/må fikses på. Nå har jeg begynt å få gasserne til å fungere greit, så sykkelen er kjørbar og helt grei. Men jeg merker at jeg må gjøre noe for å få litt mer bitt i frambremsen, gaffelen trenger nye simmeringer og ny gaffelolje, og så gjenstår det litt kosmetisk småplukk. Du kan se hva jeg har gjort med sykkelen min til nå på bloggen min, hvis du er interessert. Gøy å ha et low-cost prosjekt så lenge du får kjørt litt også, ikke BARE skruing hele tiden, hehe :smt003
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

bandit wrote:Da er vi i samme båt.. Har kjøpt en gammel jernhest selv. Er alltid noe som kan/bør/må fikses på. Nå har jeg begynt å få gasserne til å fungere greit, så sykkelen er kjørbar og helt grei. Men jeg merker at jeg må gjøre noe for å få litt mer bitt i frambremsen, gaffelen trenger nye simmeringer og ny gaffelolje, og så gjenstår det litt kosmetisk småplukk. Du kan se hva jeg har gjort med sykkelen min til nå på bloggen min, hvis du er interessert. Gøy å ha et low-cost prosjekt så lenge du får kjørt litt også, ikke BARE skruing hele tiden, hehe :smt003
Bitt i frambremsen - der sier du noe. Det skulle jeg ha hatt mer av også, har fundert på stålommspunnede bremseslanger.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Nå har jeg en litt sær løsning hva angår frambremsene, i den forstand at de er koblet til framdemperne! Det vil si at når jeg bremser blir det mer "trykk" i demperne også, hvilket fører til at sykkelen ikke "stuper" ned ved kraftig brems - såkalt "anti-dive system". Kjempegenialt når alt er på stell, men det er jo litt mer omstendelig å vedlikeholde.. Merker at den ene bremseskiva blir litt varmere enn den andre. Ettersom demperne også trenger litt omsorg, tenkte jeg å ta alt under ett. Demontere dempere og kalippere, åpne opp, bytte slitedeler, smøre med kobberfett og smokke sammen igjen, etterfulgt av ny bremsevæske og omstendelig lufting av systemet.. Skal ikke se bort fra at jeg må bite i det sure eplet og levere demperne inn på verksted til overhaling, men resten burde ikke være så vanskelig å gjøre selv. :)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

bandit wrote:Demontere dempere og kalippere, åpne opp, bytte slitedeler, smøre med kobberfett og smokke sammen igjen, etterfulgt av ny bremsevæske og omstendelig lufting av systemet..
For all del ikke bruke kobberfett eller annet oljeholdig smøremiddel på deler som kommer i forbindelse med bremsevæske. Da blir det skikkelig trøbbel. Før du monterer stemplene i kalipperne bør du vaske godt med rødsprit eller spesiellt bremserensemiddel for å være sikker på at det ikke er igjen rester av olje og fett. Smøre inn tetninger og bremsesylindre med ren bremsevæske før montering.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Post Reply