Nybegynnersykkel?

Prat om tung MC.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er jo en liten sykkel, så det sier seg litt selv. Blir som Ducati Monster, Kawa ER5, Honda CB600F Hornet osv. Selvsagt ulik geometri på de enkelte, men det er ikke sykler som er laget med tanke på høye personer :)
brap

Post by brap »

Jeg synes folk sine råd om hva som passer for lange og korte mennesker bør tas med en enorm klype salt, og det bør ikke påvirke hvilke sykler som vurderes for prøvekjøring.

Jeg er 190 og kjører FZS-600, en sykkel som noen sier bare passer for lave folk. Jeg har en mistanke om at de som uttaler seg om det enten tar det fra luften, har stive og dårlige ledd i kroppene sine, eller har prøvd sykler som er justert lave. SV har omtrent samme geometri som FZS, så den burde også passe bra til min høyde. Jeg har ikke prøvd den, så dette blir bare ut fra teori, og ikke praksis.
il4
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Galilee wrote:
Alas wrote:En perfekt nybegynnersykkel har støttehjul......

Jeg, som startet tråden, definerer det som en sykkel som ...*snip*
Mvh Alas
Jeg var i samme situasjon som deg for 5 uker siden, og gjorde mer eller mindre de samme vurderingene, flere av de samme syklene, forkastet VX'n etter prøvekj.

Honda Transalp? Lettkjørt og ok motor i forhold til vekt.

Yamaha TDM, som over, men mer vekt, mer motor

Begge disse får god kritikk som allround sykler.
Ja Transalpen vurderte jeg også i våres, har vel hatt lyst på en slik siden vi tyvlånte en for ca 10 år siden.

Men så endte det med en 1 sylindret F 650 da. Har slettes ikke vært værst å komme i gang med den heller :D
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Borg wrote:
Galilee wrote:
Alas wrote:En perfekt nybegynnersykkel har støttehjul......

Jeg, som startet tråden, definerer det som en sykkel som ...*snip*
Mvh Alas
Jeg var i samme situasjon som deg for 5 uker siden, og gjorde mer eller mindre de samme vurderingene, flere av de samme syklene, forkastet VX'n etter prøvekj.

Honda Transalp? Lettkjørt og ok motor i forhold til vekt.

Yamaha TDM, som over, men mer vekt, mer motor

Begge disse får god kritikk som allround sykler.
Ja Transalpen vurderte jeg også i våres, har vel hatt lyst på en slik siden vi tyvlånte en for ca 10 år siden.

Men så endte det med en 1 sylindret F 650 da. Har slettes ikke vært værst å komme i gang med den heller :D
Ja, den har jeg prøvd også, og den var det ihvertfall null problem å kjøre med min høyde, den var jo riktig så høy og komfortabel.

AtW
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

brap wrote:Jeg er 190 og kjører FZS-600, en sykkel som noen sier bare passer for lave folk.
Jeg har kjørt samme sykkel på kjøreskolen, og jeg synes den er veldig god å kjøre. Selv er jeg 180, og har ikke hatt noe problemer med denne, hverken i kjøregård, banekjøring eller på lengre turer :)
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Kjørte en Fazer 600, som det het på den tiden, som skolesykkel og den var egentlig veldig fin. Litt oppreist overkropp og ikke så hakkande gale knevinkel om jeg husker rett. Men nå er jo jeg bare 177 ellerno.

Det heller mot en SV jeg har siktet meg ut. Skal og se på lørdag og kanskje kjøpe. Står på bømlo,så det er jo gode 15 mil fra hvor jeg bor, så da blir det å ta det rolig på veien hjem, hvis det skulle komme til det.

Mvh Alas
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Kroppshøyden sier noe, men ikke alt. Poenget er "inseam", altså lengden på beina fra skrittet og ned til selve foten. Folk har korte/lange bein, smått uavhengig av total kroppslengde.......

Man skal heller ikke se seg blind på oppgitt sadelhøyde, men heller prøvesitte. En høy og smal sadel kan ofte være bedre med tanke på bakkekontakt enn en noe lavere og bredere sadel.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Tumbleweed wrote:Kroppshøyden sier noe, men ikke alt. Poenget er "inseam", altså lengden på beina fra skrittet og ned til selve foten. Folk har korte/lange bein, smått uavhengig av total kroppslengde.......

Man skal heller ikke se seg blind på oppgitt sadelhøyde, men heller prøvesitte. En høy og smal sadel kan ofte være bedre med tanke på bakkekontakt enn en noe lavere og bredere sadel.
Hehe, jeg faller vel enda mer uheldig ut når det gjelder beinlengde enn total lengde :) Men jeg har jo kjørt en stund på scooter, som tilsynelatende er formet for små 16-åringe jenter, så jeg er kanskje vant til å ha det trnagt :)

AtW
quantumduck
MC: Hayabusa

Post by quantumduck »

Alas wrote:Kjørte en Fazer 600, som det het på den tiden, som skolesykkel og den var egentlig veldig fin. Litt oppreist overkropp og ikke så hakkande gale knevinkel om jeg husker rett. Men nå er jo jeg bare 177 ellerno.

Det heller mot en SV jeg har siktet meg ut. Skal og se på lørdag og kanskje kjøpe. Står på bømlo,så det er jo gode 15 mil fra hvor jeg bor, så da blir det å ta det rolig på veien hjem, hvis det skulle komme til det.

Mvh Alas
Kjørte litt FZ600 på kjøreskolen, den var god å kjøre, men jeg ble støl i hekken. Ikke hatt samme problem med SV'en min. S-utgaven har mer foroverlent kjørestilling enn FZ'en tror jeg, men jeg opplever ikke det som slitsomt.
Post Reply