Page 4 of 5

Posted: 18 Oct 2006 10:20
by bandit
moonlit wrote:
Jeg tenkte jeg skulle prøve en gang men selv om jeg dro opp på 10k rpm rørte ikke det jævla dekket seg. Kom frem til at man må ha litt sand eller grus for å sette igang.. Har ikke giddi å prøve etter det :)
Hvis du har 40hk eller mer, er det intet problem.

1) Klem inn clutchen, og gjør klar 1.gir
2) Klem inn frambremsen, og press styret fremover (beina plantet på jorden)
3) Gi gass, slipp clutchen momentant ---> spinne spinne.. :)

For viderekomne, slipp frambremsen gradvis, beina opp på forhvilerne ---> donuts.. 8)

NB! Ikke hold på for lenge. For det første blir bakdekket fort slitt, og for det andre KAN bakdekket plutselig gripe pga varmen i dekket ---> Wheeeeeelie... :shock:

Posted: 18 Oct 2006 10:34
by Gixxerman
Hestekreftantall er da av liten betydning. Ser jo mopedister gjøre dette også :)

Posted: 18 Oct 2006 12:30
by moonlit
bandit wrote: Hvis du har 40hk eller mer, er det intet problem.

1) Klem inn clutchen, og gjør klar 1.gir
2) Klem inn frambremsen, og press styret fremover (beina plantet på jorden)
3) Gi gass, slipp clutchen momentant ---> spinne spinne.. :)

Mulig jeg ikke slapp clutchen fort nok. Prøvde å presse sykkelen forover oxo, men kvalte den hver gang. Får prøve, skal trossalt bytte dekk snart :)

Posted: 18 Oct 2006 13:13
by Loffen
Ehm 40 hk?
En jeg kjenner løste ut mopeden sin i 6. gir. Han har en slik 80ccm sylinder med ca 20 hk. Riktignok litt andre gear-ratios... but still.

Posted: 18 Oct 2006 16:58
by Onsløv
De få gangene jeg har prøvd, har jeg ikke fått det til, verken wheelie eller burnout... :D.... 56 hk og 240 kg gjør vel sitt...

Pirelli Diablo Strada

Posted: 18 Oct 2006 20:26
by moppen
Det du har bilde av, er en "touring" skade, og det er kun som følge av ALT for lite aktiv kjøring i sving ;)
Huff huff, jeg driver visst også litt lite aktiv kjøring i sving. Så skal det vel noe til, når dekkene har 190-bredde, kanskje. Men jeg får bare peise på. :twisted:

Posted: 18 Oct 2006 20:57
by bandit
Jeg har 180-dekk på blackbirden, og 140-dekk på GPZ'n. "Pinglestreken" på dekksiden er ca like langt ifra kanten på begge dekken (en liten cm), så jeg tror ikke bredden har så mye å si. Tror profilen har mer å si, dvs. radien/krummingen på dekket.

Posted: 18 Oct 2006 21:46
by Olav'en
Slepper du clutchen momentant resikerer du at den river tak og du flyger på rygg... Du må lure den i gang, slure litt så kjem det på gli. :)
Har ikkje noke problem å dra hjulet rundt på lavt turtal heller på denne måten. Kan sikkert filme det i morgen... :p

edit:
evt vente til det er turt på vegen, vil ikkje klasifiseres som jukser... :roll:

Posted: 18 Oct 2006 21:51
by bandit
Smalababb wrote:Slepper du clutchen momentant resikerer du at den river tak og du flyger på rygg... Du må lure den i gang, slure litt så kjem det på gli. :)
Har ikkje noke problem å dra hjulet rundt på lavt turtal heller på denne måten. Kan sikkert filme det i morgen... :p
Vekten spiller nok en vesentlig rolle her. Prøv å slure igang en børnout med en sykkel på 240kg, så ser du hvor lett det er.. :lol:

Nei, hvis du "nøler" og ikke helt tør å slippe clutchen, blir det vanskelig..!
Men så lenge har mest mulig vekt på framhjulet, og minst mulig på bakhjulet, er det svært lite sannsynlig at bakdekket griper og du flyr på rygg.. Mer sannsynlig at framhjulet skrenser en halvmeter framover i så fall.

Posted: 18 Oct 2006 21:52
by Keihin
190 er typisk 50 profil, mens 180 er 55. Altså er 190 et flatere dekk og dermed lettere å bli kvitt pysestreken på ;)

Posted: 18 Oct 2006 22:31
by Olav'en
bandit wrote: Vekten spiller nok en vesentlig rolle her. Prøv å slure igang en børnout med en sykkel på 240kg, så ser du hvor lett det er.. :lol:
Formulerte meg kanskje litt dårlig... Eg meiner ikkje å slure, men å sleppe den ut i små nykk, du slepper den ut så tar du den litt inn igjen til du kjenner den slepper bak og ikkje bykkser til fremmover...

Posted: 19 Oct 2006 07:51
by sorrow
Keihin wrote:190 er typisk 50 profil, mens 180 er 55. Altså er 190 et flatere dekk og dermed lettere å bli kvitt pysestreken på ;)
pøh!

Posted: 19 Oct 2006 08:53
by Desmo
Keihin wrote:190 er typisk 50 profil, mens 180 er 55. Altså er 190 et flatere dekk og dermed lettere å bli kvitt pysestreken på ;)
Jeg syns det er så tøfft med pysestreker,at her har dere bilder av dem på begge syklene mine;
Image
Image
Image
Image
8)

Edit
Fant denne artikkelen om å bytte 180/55 mot 190/50;http://www.sportrider.com/tech/tires/14 ... tire_size/
Det var en liten tankevekker. :wink:

Posted: 19 Oct 2006 08:55
by Gixxerman
Ikke at jeg er noen ekspert, men formen på dekket varierer jo fra merke til merke også.
Altså, et 190/50 fra merke A kan ha en annen profil enn fra merke B :)

Re: Pirelli Diablo Strada

Posted: 19 Oct 2006 09:07
by moonlit
moppen wrote:
Det du har bilde av, er en "touring" skade, og det er kun som følge av ALT for lite aktiv kjøring i sving ;)
Huff huff, jeg driver visst også litt lite aktiv kjøring i sving. Så skal det vel noe til, når dekkene har 190-bredde, kanskje. Men jeg får bare peise på. :twisted:
Husker ikke om jeg fikk det herfra eller fra Z750-forumet, men en god teori er at flatheten kan delvis skyldes at jeg bruker motorbremsen veldig mye.

Jeg har tillagt meg den vanen å alltid gire ned og la motoren bremse, istedenfor å bruke forbremsen og så gire. Dette gjør jo at bakdekket får en god del slitasje midt på, så det høres ikke helt gæli ut.

Bremseklosser er billigere enn dekk; så ved kjøring hvor hundredelene ikke teller skal jeg prøve å bruke forbremsen mer :)