
4takter elr 2 takter
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
og hvis man bor i indre Toten eller deromkring kan man kjøpe 2-takt.Hawken wrote:Velg mc med tanke på hva man skal bruke den til, ikke motor
Skal man kjøre rundt i byen og ikke har tenkt på å trimme den, vil jeg si 4-takteren passer bedre.

Ingen av de argumentene dere 2-taktsforkjempere har kommet med er fornuftige. De går kunn på jeg liker og jeg liker ikke; noe som er vel og bra men som ikke blir saklige nok.
Med en 4-takter derimot, får en mindre miljøskadelige utslipp, det er bedre både for miljøet og de på forthauget; man bruker halvparten så lite bensin, noe som gjør at bensinen vil vare dobbelt så lenge...osv.osv.
Det eneste som kan virke positivt for 2-takterne sin del er at de i følge noen skal gå i stykker etter 1700 mil for da slutter den å virke!

-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Det som er positivt for to takterene er tre ting...
1: Krever halvparten i motorvolum for å kunne hente ut samme effekt (ryktebasert)
2: enklere oppbygd, hvis noe går i stykker er det vanligvis en enklere jobb å fikse problemet.
3: Krever ikke ventiljustering.
Alle andre ting går firetakterne to taktere en god gang...
1: Krever halvparten i motorvolum for å kunne hente ut samme effekt (ryktebasert)
2: enklere oppbygd, hvis noe går i stykker er det vanligvis en enklere jobb å fikse problemet.
3: Krever ikke ventiljustering.
Alle andre ting går firetakterne to taktere en god gang...

hvordan kan du som har hatt lett firetaktssykkel i x antall måneder si hva som er mest effektiv?
Jeg har overhodet ikke sagt at firetaktere er mer effektiv, men at de har sine fordeler ytelsesmessig
Er ikke uten grunn at i racing så konkurrerer ikke fire og to taktere med samme motorvolum i samme klasse...
Men at en firetakter utnytter brennstoffet mer effektivt, er det ikke tvil om
Jeg har overhodet ikke sagt at firetaktere er mer effektiv, men at de har sine fordeler ytelsesmessig

Men at en firetakter utnytter brennstoffet mer effektivt, er det ikke tvil om


- LinnSurion
- Posts: 614
- Joined: 26 Apr 2005 15:20
har du kampansje mot totaktere nå da? du kan få bra bunndrag på totakter også vettø med elektronisk styrt eksosventilrmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....
og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv
driver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!Kriz wrote:har du kampansje mot totaktere nå da? du kan få bra bunndrag på totakter også vettø med elektronisk styrt eksosventilrmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....
og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1

blir aldri samma bunndraget i en to takter med samma kubikk!
Vel, nå har det seg sånn at man måler effektivitet i effekt...rmxråner wrote:hvordan kan du si at en 2 takter er effektiv??
den bruker mye bensin(ca 20-30% går rett ut i eksoannlegget)
den ryker no jævli,
den soter.
den har dårlig bunndrag. osv osv.....
og hvordan kan dere som bare har hatt 2 taktere hele livet si noe om hva som er mest effektiv
Og en 2t fulleffekt har mye mere effekt (w/kw/hk..whatever) enn en fulleffekts 4t
Det er sant som Kriz sier, fulleffekts 125 2t med elektro ventil har mye bedre bunndrag enn en 4t.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Det har seg slik at effektivitet måles i (L bensin/Km)
Effekt måles i KW.
En firetakter har bedre effektivitet, mens totakteren har mulihet for langt høyere effekt på samme motorvolumet.
Har vanskelig for å tro at du får bedre bunndrag i totakteren enn i dagens ensylyndra firtaktere, toppeffekt er noe annet.
Effekt måles i KW.
En firetakter har bedre effektivitet, mens totakteren har mulihet for langt høyere effekt på samme motorvolumet.
Har vanskelig for å tro at du får bedre bunndrag i totakteren enn i dagens ensylyndra firtaktere, toppeffekt er noe annet.
ENDURO ZS 200
En tosylindra firetakter har vel mer bunndrag enn en enslyndra, men men...Motorstar wrote:Det har seg slik at effektivitet måles i (L bensin/Km)
Effekt måles i KW.
En firetakter har bedre effektivitet, mens totakteren har mulihet for langt høyere effekt på samme motorvolumet.
Har vanskelig for å tro at du får bedre bunndrag i totakteren enn i dagens ensylyndra firtaktere, toppeffekt er noe annet.
Du mener at en RS 125 med 34 hester (fullpower) og elektronisk eksosventil har dårligere bunndrag enn en 13 hesters firetakter?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
2takts r1 ville hatt ca 350-400 hester, det ville vært en værsting sykkel... og Yamaha hadde jo et eget prinsip som lignet eksosventil som de lagde på yamah rd350 og rd500 som ga den ganske jevnt bunndrag som firetakter, og med katalysator blir du kvitt blårøyk og stygg lukt... og at en totakter bruker litt mer bensin gjør søren ikke noe.. med mindre du er veldig fattig da.. 30% mer bensin hva gjør det så lenge du har dobbelt effektdriver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1![]()
2takts R1 med samme motorvolum ville gått rett til h****. 2 takt gjør seg best på mindre motorer, og den bruker ikke 30% mer bensin, nærmere 110-120% mer bensin, og i den bensinen blandes det inn olje, som også koster pengerKriz wrote:2takts r1 ville hatt ca 350-400 hester, det ville vært en værsting sykkel... og Yamaha hadde jo et eget prinsip som lignet eksosventil som de lagde på yamah rd350 og rd500 som ga den ganske jevnt bunndrag som firetakter, og med katalysator blir du kvitt blårøyk og stygg lukt... og at en totakter bruker litt mer bensin gjør søren ikke noe.. med mindre du er veldig fattig da.. 30% mer bensin hva gjør det så lenge du har dobbelt effektdriver ikke noen kampanje mot to taktere nei. har hatt diverse totaktere selv i over 5 år. nå som jeg har skifta til 4 takt har jeg erfart hvor mye mindre bensin, ingen blårøyk(og ingen stygg lukt) og hvor mye bedre allaround drag det er på en 4 takter!
Men er enig med att 2 takter er mye sprekere enn 4 taktere med så lav kubikk. men ville f.eks ikke hatt en 2 takts R1![]()
Hadde det ikke vært for at jeg ikke liker utsende på noen 4-taktere så hadde jeg valgt en
- Skyt her -