Jeg tviler ikke på at det er det som står i læreboka du henviser til.
Trafikkreglene som er utformet med hjemmel i vegtrafikkloven sier følgende i:
§2.4 Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av
a) fører av utrykningskjøretøy,
b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,
c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.
Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.
Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.
§14.3 Gir påbud om bruk av blått lys under utrykning hvor "det kreves fri vei" (altså komme raskest mulig fra A til Å)
Om man ligger bak med en sivil bil for å foreta en måling, er ikke det en utrykningssituasjon, men politiet kan like fullt fravike bestemmelsene om hastighet, uten å måtte varsle med blått lys.
Vi snakker kanskje litt forbi hverandre, og kanskje vi til og med mener det samme?
Glad for at politiet i norge ikke gjør slikt.....
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Glad for at politiet i norge ikke gjør slikt.....
Ambulansene er da i utrykning nå dem er på oppdrag? Skal du bryte en fartsgrense skal du kjøre med lys for å varsle andre, men er jo ikke alltid det brukes. Regn , snø og mørke generelt gjør jo det lyset til ett hellsikke.LordShaft wrote:Jeg mener fast bestemt på at jeg lærte at du ikke kjører utrykning når du ikke benytter deg av minst lyssignal! Lyd er valgfritt.
Skal du bryte fartsgrensene må du kjøre med lys!!!
SÅ det må stå noe om at du skal kjøre med minst lys når du bryter visse § i veitrafikk loven
Fremdeles mener jeg at en sivilbil skal kunne følge deg uten lys. Du kan jo selv prøve å snike deg innpå noen med en stor radio på ryggen. Dem blir ikke særlig skremt... Hensikten er jo å ta lovbryterene, og dem gasser ikke på foran blålys
(tomrom..)