MC utstyr på biltema

Prat om tung MC.
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Re: MC utstyr på biltema

Post by Bizcocho »

mekkern wrote:de tilbakekaller rødspriten for det var metanol i den - for noen skal jo drekka alt.... :roll:

kjøpte meg sideveskene 369,- på biltema-testet kjapt i går og det så ikke ille ut..ei heller tankpaden-til under 50kr...
sidestøtteplata -9.90,-ble kjempe grei med ei snor i..bare å putte i lomma... Veldig kjekk på treff med grass/skau også.... \:D/
Tenkte se på de selv, har du noe bilde med de på sykkelen? Tåler de sykler med eksos under salen? sideveskene altså.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Baron von Waffel wrote:Hva er det som gjør kvalitet på en hjelm? Og hvordan kan man vite om den er bra?

Som gammel plastbåtstøper vet jeg litt om glassfiberstøp. Og jeg vet at kvaliteten på støpen ikke har noe med merket å gjøre. Råvarene koster omtrent det samme for alle produsentene. Og Biltemas hjelm veier det samme som de andre produsentenes.

Innerskallet kan jo skille. Men også her er det like dyrt å lage dyre og billige hjelmer. Så jeg kan ikke skjønne at dette betyr noe særlig.

Utprøving av passform i forhold til hode og luftmotstand koster jo litt. Men indre passform tar vi jo stilling til selv når vi prøver hjelmen. Luftemulighetene ser vi selv. Og støy etc i fart kan vi sikkert snart nok få høre rapporter om her.

Markedsføring i form av sponsing av racingteam betaler vi for hvis vi holder oss unna Biltema.

Når det gjelder påslag gjennom omsetningsleddene tror jeg mesteparten av prisveksten ligger her. Det er klart at når vi kjøper hjelm hos våre sykkelpushere bidrar vi til at de er der for oss når vi trenger det. Men importerer vi selv så bidrar vi ikke her heller. Og tenk på at ved import fra utlandet så gjør vi dette nettopp fordi det er ansen i omsetningsleddene som utgjør mesteparten av prisen for hjelmen.

I denne saken må jeg nok si jeg anser Gixxerman som partisk. Tross alt er dette et angrep på arbeidsplassen hans.
En hjelm er jo mer eller mindre bare isopor med et skall rundt. Isoporen i hjelmen er kanskje det viktigste. En god hjelm kan ha hatt mer testing, og en bedre grad av mykhet på isoporen (endel hjelmer er for harde), bedre festemkanismer, og mer solide ledd o.l i åpningshjelmer, I tilegg til bedre design lyd og luftingsmessig, finesser som solbriller, bedre viser (optisk, skrapemessig, duggmessig), og genrelt bedre finsih, sømmer o.l som hodler lengre.

Nå kjenner jeg ikke til biltemas hjelm og dens kvalitet. Om det er noe man kanskje burde være bekymret for på billige hjelmer, så er det mangelende grad av testing, men endel billgie merker er også bra. Jeg føler ikke at det er kjempekorrelasjon mellom pris og kvalitet på hjelmer, det henger litt sammen, men ikke alltid så bra man skulle ønske(?). Perosnlig liker jeg feks Schubert, som desverre er svindyrt, også i utlandet :(

AtW
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Tror nok de veskene kan justeres til å passe de fleste siden "tvertover" remmene er med borrelås så en kan justere bredden helt close...eneste er at jeg måtte trimme av ca 6 mm pålengden på den invendige plata som lager bredden i veska for at den ikke skulle bule ut men ligge strøkent..
Mogens

Post by Mogens »

Biltema har jo et litt frynsete rykte fra tidligere, men de har mye bra til salgs pr dags dato. Spesielt hvis du tar pris med i betraktningen.

Ser veldig positivt på at de kommer med utstyr for MC nå. Etter hvert som folk har prøvd det, så vil jo det sikkert komme noen kommentarer her.

Lurer spesielt på om dressen deres er no tess...

Mogens
Fantomet
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!

Post by Fantomet »

Oljen på biltema er vel ikke optimal for oss som kjører R-sykler..
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
lgbekk

Post by lgbekk »

Biltemas oljer skal være Statoil-olje.
Sitat fra Biltema:
"MC-olje, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolje for alle 4-takts MC-motorer.
Gir god slitasjebeskyttelse ved hard kjøring i løp etc.
Tilpasset for clutch og girkasse.
Oppfyller følgende spesifikasjoner: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l."

Sammenlign olje-spesifikasjonene i instruksjonsboka med Biltema
sine spesifikasjoner. Utover det er det vel mest egen overbevisning som avgjør oljevalg.
Cheron
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell

Post by Cheron »

Noen som har testet regndressen? Var å tittet på den i går. Er i 3M materiele/produsent, så vil jo tro at den ikke er HELT ubrukelig til å koste 399 kr.. Noen som har testet?
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Fantomet wrote:Oljen på biltema er vel ikke optimal for oss som kjører R-sykler..
Statoil-olje fungerer like bra som alt annet, med mindre du driver med banekjøring hovedsaklig. Har prøvd ut oljen i langt over 100 grader uten å få oljetrykksfall (på bil), slik at den holder tykkelsen. Skal du drive med banekjøring hovedsaklig, så bør du ha mobil 1 eller noe dyrere olje. Driver du KUN med banekjøring er det raceolje som gjelder (som gjerne tåler 130 grader+ uten problemer). Kunsten er å finne den oljen som ikke er for tykk i lave temperaturer og som blir for tynn når tempen stiger over 100 grader. Jeg tviler på at MC'er når oljetemp på over 100 grader med mindre man driver burnout... Man bør bare ha en olje som fungerer bra på våt clutch. Vanlig bilolje duger ikke der, siden clutchen fort lugger. Selv har jeg kjørt på biltema-olje bestandig, men bytter også bittelitt oftere enn man skal :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjekt å ha en esterbasert olje så olja ikke bare glir rett ned i dypet igjen når motorn ikke går. Minsker slitasje for hver oppstart.
microape
MC: '97 Suzuki RGV250 SP VJ23

Post by microape »

Alt jeg vet er hvertfall at 2-takts olja på Biltema er noe piss, så jeg ville ikke stolt noe særlig på motorolja heller.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

jaha?smakte den slik? :lol:
Atle ZX9R
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )

Post by Atle ZX9R »

Cheron wrote:Noen som har testet regndressen? Var å tittet på den i går. Er i 3M materiele/produsent, så vil jo tro at den ikke er HELT ubrukelig til å koste 399 kr.. Noen som har testet?
3M er vel kun refleksene og ikkje materialet i sjølve dressen?
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Fantomet

Post by Fantomet »

Jeg hadde biltemaolje på mine to første sykler.
Da måtte jeg bytte oftere da oljen mistet egenskapene sine fortere enn skikkelig olje.
(dette var billigsykler)
Kommer aldri til å bruke biltemaolje på ZX12R`n min.
Men jeg skal ikke si hva andre skal gjøre. Sier bare det jeg har erfart selv.
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
mekkern

Post by mekkern »

greit at du syntes det var no skrot-men hvordan merket du at smøreevnen ble borte? synsing/måling eller hva???? :-k
Fantomet

Post by Fantomet »

Veldig enkelt - sykkelen gikk dårligere. Tenkte kanskje at det var innlysende..
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Post Reply