Våknet litt stiv og støl idag. Det kan jo ha en sammenheng med den nydelige turen rundt Ryfylke igår
Lørdagen starta med et nydelig vår vær, og tanken om å kjøre sykkel. Møtte Frank, Vegar og en kompis (r6-jonny) i rett over klokka 12. Vi satte kursen inn mot Knapphus, via Skjoldastraumen og Åmsosen. Dette har liksom blitt en fast omvei når man skal til Knapphus

Planen var i utgangspunktet å kjøre inn til Sauda, noe halve følget var litt skeptiske til....Litt stive armer osv. Men det var ikke vanskelig å få med seg folket. Vi satte så kursen "innover" via Vats til Sandeid, Vikedal, Ølmedal. Fra Vikedal og videre innover har jeg bare kjørt en gang på sykkel, så veiene satt ikke helt i kroppen. Men det ble et fint tempo innover

Da vi kom til Ropeid stoppet jeg i veikanten for å lufte tanken om å ta en "liten omvei" rundt Ryfylket istedenfor... Det ble diskutert litt frem og tilbake, jeg ville jo ikke pushe for mye på heller
Det ble flertall for Ryfylke, så jeg gliste godt under hjelmen idet vi svingte ned mot kaien i Ropeid for å ta ferja over til Sand. Og det kunne ikke passet bedre, for ferja la inntil nesten med engang vi kom ned på kaien. Denne veien hadde jeg lenge drømt å kjøre. Humøret var på topp
Fra Sand kjørte vi i retning neste ferje(!) Nydelig natur på svingete veier, med fjellveggen på den ene siden og fjorden langt ned på den andre siden. Stoppet et øyeblikk i Hålandsosen og tok noen bilder utover fjorden.
Veien gikk videre på svingete veier, med endel små tuneller. Det er fortsatt ikke noe gøy med mørkt visir, selv ikke om tunellene er korte... I Nesvik ble litt tid til påfyll av mat og drikke for de det gjaldt. De som bestilte burger fikk ikke maten for ferja kom, så det ble noen kreative løsninger for å få med sykkel og burger ombord på ferja
Videre gikk veien fra Hjelmeland til Tau. Og med fare for å gjenta meg selv....på nydelige svingete veier, omgitt av en nydelig natur

Det ble et kort stopp i Tau for å vurdere veien videre. Valget var enten å ta ferja over til Stavanger, eller å ta en liten omvei, igjen, over til Sandnes. Jeg visste hele tiden hva jeg ville, men var igjen den som ikke ville pushe de som begynte å bli litt trøtte....Valget ble ganske enkelt når Frank sa at han kom ihvertfall til å kjøre via Sandnes

La det skje

Veien gikk så videre gjennom Jørpeland mot Oanes. Dette var i mine øyne høydepunktet med turen. For makan til svingete fjellveier mot Oanes

Jeg følte nesten at jeg var i et annet land, der vi fikk enden av Lysefjorden langt der nede på venstre side. Helt rått

Og for skam skyld tok vi brua over Lysefjorden til Forsand. Jeg hadde et håp om å kunne få fyllt litt fuel, men den lokale pumpa på kaien i Forsand var selvsagt stengt. Vi snudde og kjørte til kaiene i Oanes hvor vi ventet et lite øyeblikk på neste ferje. Det ble da tid til både pisspreik og litt bilder av den flotte naturen rundt oss.
Når ferja la til kai i Lauvik ble det litt rolig kjøring inn mot Hana og Sandnes. Hadde lite suppe igjen på tanken, og jeg visste ikke helt hvor langt jeg kunne komme på reserven. Men alt ordner seg jo. I Sandnes ble det en liten matpause og bensin. Det kom forresten en aldri så liten skjønnhet innom....

Klokka ble nå 7 på kvelden, så det ble bestemt å ta motorveien inn mot Stavanger for å spare tid videre til ferjeleiet i Mortavika. Det endte med en times ventetid, på neste ferje....

Men tida går fort når man er i godt lag, og ikke minst med alle dagens inntrykk som gikk gjennom hodet
Så bar det rett hjem siden sola hadde begynt å gå ned, det var jo tross alt begynt å bli både seint og kjølig. Parkerte sykkelen halv ti, og var nå klar for godstolen og et par kalde. Denne turen hadde gjort store inntrykk

Det ble 36 mil idag
Tusen takk til følget som gjorde denne turen usedvanlig bra. Den beste turen jeg har hatt sålangt i min korte sykkel-karriere. Uten tvil

Tidligere kjent som FZ6Fazer...