Tips til ny "reiseenduro"

Prat om tung MC.
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Galilee »

Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.touratech.se eller http://www.touratech.co.uk
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
ole m.
Posts: 1387
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by ole m. »

Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.wunderlich.de/

Ole M. :)
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

ole m. wrote:
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.wunderlich.de/

Ole M. :)
Oioi , enda mer snop :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Galilee wrote:
Beetle wrote:Er det forresten noen som vet om noen leverandører som leverer uorginalt eller orginalt ekstra stasj til GSer?
Gjerne nettbutikker visst de finnes.
http://www.touratech.se eller http://www.touratech.co.uk
Tusen takk! Akkurat hva jeg kikket etter :D
Jeg ser dette kommer til å bli dyrt , såå mye snadder :-k
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Image

:smt055 sikle , sikle..... :smt049
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Ragnhild »

Yupp, mye snadder både hos Wunderlich og Touratech.
Har Hepco & Beckers "Gobi" koffertsett på ørkendyret, og ikke BMW's standard alu-bokser.
Oscar i Allroad har snekra litt på sin GS http://allroad-mc.com/deltakere/oscar/1 ... in12gs.htm

Når det gjelder dekk, kan du jo sette hva som helst på sykkelen, du er jo ikke begrenset av det fabrikken måtte finne på å sette på demosykkelen. Og ofte må man prøve et par forskjellige før man finner det dekket som passer egen kjøring best.
Metzeler har funka godt på mine sykler til min kjøring. Står 12 - 15.000 km før bytting og takler det meste av underlag.

Strandveien Fritid i Trondheim har flere GS-er stående i utstillinga uten at jeg skal si at de er solgt eller ikke.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Ragnhild »

Er et par erfaringer om 800 GS'n på Schnellpanser.de http://schnellpanzer.proboards104.com/index.cgi
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Galilee »

Sikkert utenfor prisområdet hvis du ikke får tak i en brukt kanskje, men en kan alltids drømme:
Image

Benelli Tre 1130 K Amasonas. 3-sylindra 1100 på 120hk, og veier bare ca 200kg.
DET hadde vært no' det! :twisted:

Men det er ikke sikkert fruen setter like stor pris på bakhjulskjøring når dere er på tur.... :D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Hei igjen!
Jeg tar opp igjen denne tråden siden det begynner å nærme seg et kjøp nå.
Vurderer sterkt å kjøpe brukt for første gang :-k og ser at jeg kan få en pen R1200GS 2006 mod. gått 13000km for rundt 160000,-
Dette er jo bare 10000,- mer enn en ny F800GS.
Er det noen som vet hva jeg bør se etter hvis jeg velger den brukte?
Den er jo gått lite og selges fra forhandler.
Er veldig fristende å velge den brukte store 1200 , men i neste øyeblikk tenker jeg : nei , kjøp en ny F800GS og vær sikker med 3 års garanti.
Hjelp :shock: jeg blir snart gal :evil:
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

AJ_Twin wrote:Skal ikke være lett, nei... :-k
Kanskje du bør kvitte deg med Harely'en først...? Så du hadde startet en tråd om hvorvidt du skulle lså til på tilbud eller ikke.
Kanskje du rett og slett bør slå til?
Ellers blir det muligens for mange ting å ting på... :-k

Så til denne tråden; nytt er alltid en fordel, mens man gjerne får mer og større på bruktmarkedet - nye 800 eller brukt 1200... Hva føler man sterkest for? Det er vel det dette handler om, kanskje?

Innspiller mitt var sikkert til ingen hjelp overhodet, men jeg ønsker deg i alle fall lykke til med å veie og sortere de dilemmaene du står overfor for deretter å gjøre et fornuftig og godt og ikke minst følelsesmessig riktig valg ;-)
Harleyen er solgt om vi ser bort i fra at kontrakt ikke er skrevet ennå , kjøper kommer og henter neste helg.
Nei . lett er det ikke , men jeg tenker på det tapet jeg alltid tar som førstegangskjøper.
Det hadde jeg sluppet om jeg hadde kjøpt brukt.
Saken er den at jeg ikke har peiling på hva som f.eks kan være galt med en sykkel som er gått under 20000km og kjøpes hos forhandler.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Ragnhild »

13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Ragnhild wrote:13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.
Tusen takk for viktig info , det er noe slikt jeg er ute etter å vite.
Får ta en ukes tenkepause , tror ikke jeg klarer å vente lenger på å dra ut på eventyr uansett om det blir på 1200 eller 800 ccm :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Beetle »

Ragnhild wrote:13 K km på en 12GS er ingenting. Sykkelen er knapt innkjørt. Sannsynligvis står den på originaldekka også.
Det du bør sjekke er at softwaren i sykkelen er oppdatert til siste utgave og at ringantenna i tenningslåsen er iorden.
På min -07 12GS Adventure sikifta de ringantenna etter ordre fra BMW nå på siste servicen, og jeg forsto det slik at de hadde hatt såpass mange med feil at de skifta på alle. Mener at -06 og -07 er relativt like. Er fra -08 at det er skjedd større endringer.
Ringantenna skifta de gratis og franko, og oppdaterte softwaren i sykkelen samtidig, kostnadsfritt.
Er jo så mye elektronikk og dilldall at man må jo ha siv.ing i data for å skjønne bæra av sykkelens el-system.
Ikke det at jeg skjønner så mye av konvensjonelle el-anlegg, men den nye CAN-busen er det bare å glemme å forstå seg på.
Er såvidt jeg vet samme opplegget på 8GS også.
Utover elektronikken , er det jo det tekniske. skifta olje etter boka., bremseklosser, bremsevæske, motor fungerer som ei klokke? og alt det der.
12GS har vel ikke avtapping for olja på kardang og vinkeldrev bak, så det er no herk å få skifta den. Tror de har begynt å bore opp og sette i tappeplugg under drevhuset på de i etterkant. -07 12GS Adventure har det som standard. Jeg får skifta alt av olje hver 10 K km, også på vinkeldrevet bak. Får forebygge det som kan forebygges av unødvendig slitasje.
Ellers er det som vår venn BB sier, sykkel kjøper man hjertet. Han falt for en Harley, jeg for en 12GS Adventure, sånn er det bare.
Vet du om dette med ringantennen gjelder alle modeller?
Jeg mener å ha lest et sted at dette var et problem på et parti mellom mars 2007 til mars 2008 , og derfor lurer jeg på om slike problemer ikke finnes på f.eks 2005 or 2006 modellene.
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Tips til ny "reiseenduro"

Post by Ragnhild »

Min er produsert i mai -07, og den ringantenna funka ikke etter hensikten.
Hvis det ligger ut info på nettet om at det gjelder et bestemt parti, så er jo det godt mulig.
Rent teknisk er det ikke store forskjellene mellom -06 og -07, og bortsett fra nevnte ringantenne har jeg ikke hatt feil på de godt 34 K km sykkelen har gått.
Har fulgt vanlig serviceregime, og sykkelen har vært med på det meste som norske veier kan tilby. Fra skogsstier til motorvei, og hastigheter opp til over norske fartsgrenser. Og da må jeg jo være snar og si at dèt ikke var i Norge O:)
Værmessig har han også vært med på det meste fra Troillkjerringsklett og +/- 0 grader over Kvikneskogen i november til norsk sommer med 27 + grader på termometeret på sykkelen under fart.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply