Page 397 of 525

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 01 May 2018 09:38
by Desmo
Mai, du skjønne, milde??????? For en halvtime siden stod gradestokken min på 0. Blir nok enkelt å kjøre gjennom Skreia i dag. Biler vil det vel være der, men ikke mange av dem heller tror jeg. Ingen som tar ut stasbilen i slik vær.

Image
Image
Image
Image

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 01 May 2018 11:02
by mekkern
Så det er "din skyld" at det er drittvær!
Hadde ikke du satt på sommerhjul på djevelbilen i går så hadde nok ikke dette været vært i dag!
tror bilen din har tre 6-tall i chassisnr. :lol:

fra spøk til alvor- det må da snart bli varmere??? :shock:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 01 May 2018 11:07
by intruder
Har aldri kjørt 1 mai Mjøsa Rundt da jeg ikke liker køkjøring,pleier vente et par dager til så alle muligheter står åpne..
Og da blir det liv på Skreia,ja.... :smt113

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 01 May 2018 13:03
by Desmo
mekkern wrote:Så det er "din skyld" at det er drittvær!
Hadde ikke du satt på sommerhjul på djevelbilen i går så hadde nok ikke dette været vært i dag!
tror bilen din har tre 6-tall i chassisnr. :lol:

fra spøk til alvor- det må da snart bli varmere??? :shock:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Neida, den har bare to 6-tall i chassisnummeret og de er ikke etter hverandre heller. Varmen kommer til Toten på torsdag melder yr. Da blir det 16 varmegrader og stigende.
Nå har visst yr regulert langtidsvarselet, for varmen blir litt forsinket. 10 grader på fredag og så PANG! 19 på lørdag.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 02 May 2018 15:09
by Desmo
Var en liten handletur nede i "sentrum" i stad. Da bruker det å bli en kaffekopp på Esso. Mens jeg var der kom en av bygdas pensjonerte tannleger kjørende med en Volkswagen som han kjøpte ny i -72. Den er aldri ute om vinteren lenger og lav km-stand etter alderen så den er ikke så møllspist som de samtidige av samme modell. Eller de er vel helt oppspist nå. Grunnen til at den var på Lena var at lufttrykket i hjulene skulle sjekkes. Er kanskje noen her som kjenner igjen denne VW'en?

Image
Image

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 02 May 2018 15:22
by 916
Det er vel en K70, som det vel egentlig var meningen skulle bli en NSU hvis det merket hadde fortsatt og eksistere.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 02 May 2018 16:23
by Desmo
916 wrote:Det er vel en K70, som det vel egentlig var meningen skulle bli en NSU hvis det merket hadde fortsatt og eksistere.
Den ble utviklet av NSU og det finnes reklamebilder for NSU K70, men den ble aldri solgt som NSU. Da den kom i salg var det med VW-merker som var den eneste forandringen på bilen. Fra august 1972 fikk den fire runde hovedlykter for å skille den mer fra NSU. LS-modellen hadde en 1,8 motor med 100 hk. K70 hadde 1,6 med 75 hk og K70L samme motor med 90 hk. grunnen til modellnavnet er en henvisning til motortypen. Kolben 70 ps, eller stempelmotor med 70 hk. Dette fordi NSU laget Ro80 på samme tid og det betydde Rotationskolben 80 . Fant dette etter litt googling. NSU gikk inn i Auto Union der Audi også var med i 1969 og siden Volkswagen kjøpte Audi/Auto Union fra Daimler-Benz i 1964 endte det med at K70 ble solgt som VW.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 02 May 2018 16:59
by intruder
Husker både K 70 og Ro 80,ruslet en i Brumunddal også.. :roll:

Mener det står en på Ådalsbruk motormuseum også ,det får jeg se når jeg kjører innom i sommer !!

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 02 May 2018 23:29
by Bikeridr
K70 husker jeg. Var en av Pappas søskenbarn som hadde en slik. Knall gul :)
Minnes også etpar lærere på ungdomsskolen som hadde de. Grønn metallic og hvit..
NSU, ja. De med wankel. Var det ikke de som hilste på hverandre med x antall finge når de møttes på veien? Antall fingre viste hvor mange motorbytter de hadde hatt.
Ettersom jeg har hørt (av Pappa), så byttet NSU-eiere aldri olje da de byttet motor istedet :-s

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 03 May 2018 09:50
by Desmo
Bikeridr wrote:K70 husker jeg. Var en av Pappas søskenbarn som hadde en slik. Knall gul :)
Minnes også etpar lærere på ungdomsskolen som hadde de. Grønn metallic og hvit..
NSU, ja. De med wankel. Var det ikke de som hilste på hverandre med x antall finge når de møttes på veien? Antall fingre viste hvor mange motorbytter de hadde hatt.
Ettersom jeg har hørt (av Pappa), så byttet NSU-eiere aldri olje da de byttet motor istedet :-s
Stemmer det, Bikeridr, i vertfall etter hva folk sier at Ro80-eiere hilste på den måten. Var vel ikke så ille at motorene ble skiftet før olja? Nå vet jeg det at de slet veldig med de tetningene som sitter i "hjørnene" på det en kan kalle stempelet. De var rett og slett ikke holdbare nok. Men Mazda knekte den koden etter hvert som de laget RX modellene. Problemet med en wankel er bensinøkonomien. Den går med mye fetere blanding enn en stempelmotor for å kjøle "stempelet". I en stempelmotor er det jo kjølekanaler hele veien rundt sylindrene mens i en wankel har en det forholdvis store "stempelet" som ikke kan kjøles på den måten.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 03 May 2018 10:37
by Tommas
Husker jeg feil, eller hadde noen av disse NSU bilene en slik girkasse at du kunne gire også i revers?

Effekten var at man kunne kjøre like fort bakover som forover :lol:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 03 May 2018 11:25
by mekkern
DAF 66 med variomatic.
Ble også solgt som Volvo et eller annet minns jeg. :-k

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 03 May 2018 12:33
by Desmo
mekkern wrote:DAF 66 med variomatic.
Ble også solgt som Volvo et eller annet minns jeg. :-k
Volvo 66 ble den hetende. Og Volvo 343/345 hadde også variomatic til og begynne med. Den var meningen at skulle være DAF 77.
343/345 ble kalt "rem-johan" i sveariket.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 04 May 2018 08:44
by 916
Men RO80 hadde automatisk clutch. Det var en microbryter i girkula, når du la hånden på den koblet clutchen ut.

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Posted: 04 May 2018 12:18
by Desmo
916 wrote:Men RO80 hadde automatisk clutch. Det var en microbryter i girkula, når du la hånden på den koblet clutchen ut.
Jeg visste det var noe spesielt med clutchen på Ro80, men husket ikke hva. Så jeg googlet og fant dette i en artikkel fra autospeed.com; Similar to the Sportmatic design used in some Porsches of the time, the Fichtel and Sachs semi-automatic used a vacuum servo-controlled clutch, a torque converter and a 3-speed all-synchro transmission. Incorporated in the gear lever knob was a micro-switch that triggered the clutch.

In normal town use the gearbox could be left in second gear, being driven as a full automatic. However, for better performance, the gearbox was changed conventionally.
Altså en vakumoperert clutch med en konverter i tillegg.