Det der med demperne kunne nok O! Store! ha skrevet under på. Med oss tre og bagasje for en ukes ferie subbet skvettlappene bak i den minste dump. Var en grunn til at Beta'en hadde små hydrauliske sylindre som justerte ned hovedlysene når den ble lastet...... Ja, specs var litt annerledes enn andre familiebiler fra midten av 70-tallet. 1800 twincam motor, dobbel Weber og 5-trinns kasse. Og 5. gir var brukbart når det gikk i 70 eller mer. Har du lest hvordan O! Store! "kvistet" enn fullsize Amcar på Vestlandet som hadde lusekjørt?Flattop wrote:Hadde en 1700 selv.
Kjøremaskin av de sjeldne. Noe svampete dempere så den gynga som en pram i høy sjø.
Gikk som et uvær, var turtallsvillig som bare gamle italienere var i stand til å fremdrive.
Rusten tok den til slutt. Var så ille at når høsten kom så måtte jeg teipe igjen takluka. Dreneringen hadde så tynne rør at dei tetta seg av rustflaka. Så første oppbremsing medførte en flom av regnvann i bakhaudet og lettere irritert sjåfør.
Men bortsett fra slike irtiterende ting var det en djevelsk festlig maskin.
5 gir og greier...
Nei, ikke 130. Legg på et ett-tall og vi snakker. Enten i Supermirafiori eller aller best Abarth utgave som denne;pollti wrote:Litt syd for deg er det 2 italienere som du helt sikkert kler Desmo. Fiat 130 hadde vel vært noe å ha i garasjen. I hvert fall en av de har Ferrari V6 motor og automat så den går sikkert greit selv om det ikke er noen rakett. Begge er til salgs og i bra bruksstand selv om de ikke er strøkne.
Er ikke det omtrent i samme gate som "The Lord of Darkness" - Også kjent som Lucas ElectronicsDesmo wrote:Noen som nevnte italiensk el-anlegg?
En vandrehistorie om to svenske H-D karer som hadde kjørt til Isle of Man for å se på TT. På vei tilbake måtte den ene besøke en liten landsby i England. De kom dit og han spurte den første lokale etter kirkegården. Vel fremme fikk kameraten beskjed om å vente utenfor siden ærendet ikke tok lang tid. Karen sa ingenting da han satte seg på H-D'en og de kjørte til båten. Etter en stund til sjøss spurte han som hadde ventet om hva som foregikk på den kirkegården. "Jag pinkade på Joe Lucas' gräv!" var svaret. Sikkert en som hadde hatt gammel engelsk MC tidligere.Bikeridr wrote:Er ikke det omtrent i samme gate som "The Lord of Darkness" - Også kjent som Lucas ElectronicsDesmo wrote:Noen som nevnte italiensk el-anlegg?![]()
Nevnte noen Ducellier? Og når jeg først er inne på stygge ord på fransk; Simca, Talbot, Chrysler (det hadde nå opprinnelsen i USA, men den franske delen av konsernet laget mange Pollti-biler), Panhard........... O! Store! sin olivengrønne Lancia er jo nevnt. Etter den kom ett mørkt kapittel i hans bilhistorie. En Citroën GS Pallas.pollti wrote:Magneti Marelli har sikkert skylda for mange gravide damer, noe måtte en jo finne på når det totale mørket innhentet bilen i ødemarkaMarelli og Lucas, verre kunne det nesten ikke bli. Men så har tiden gått og Marelli har skjerpet seg og er i dag et kvalitetsprodukt på linje med Bosch og nå finner en Marelli i tyske premium biler også
Gleden ved å se varsel lamper blinke som fyrverkeri er ødelagt og det jo både trist men leit
Selv unngår jeg Marelli reservedeler siden prisen er helt hinsides sammenlignet med fransk jalla.
Frisert Eskrot, jo! Jeg har ikke drevet så mye med trimming. Mopeden fikk annen motor enn originalt. Det "datt inn" en A 100 motor i AC 50'en min. Den gikk helt greit etterpå. Åjo, Monsteren var lett trimmet. Fulgte med en ECU som gav noen hester mer med karbonpottene. Og så forsvant katalysatoren til fordel for rør da Ducati hadde det i Ducati Performance delene sine. Originalt var det 113 hk i -04 S4R og hvor mye det ble i min har jeg ingen anelse om. En av mek'ene på GMS sa at det nok var over 120 med de modifikasjonene jeg hadde gjort. Gjorde det først og fremst for å få bedre lyd i L-twinnen. Og det virket! Ble sagt at de som satt ute foran Grillen nede i Lena hørte om jeg dro på over Kapphøgda eller utover Kolbu.mekkern wrote:i det herrens år 1984 overtok jeg min fars -76 modell 1,3 L og etter et år så ble den "justert" litt..
jeg monterte justerbare gule Koni dempere og en bakaksel med lavere utveksling slik at toppfarten ikke stoppet på væl 140...
Men for å oppnå noe mer fart må man vel ha litt mer enn 57HK 1,3?
så jeg fant en 1,6 Cortinamotor hos en hugger,den hadde stått så lenge at jeg måtte bruke treklosser og slegge for å få ut stemplene.. Motoren var ellers som ny inni og godt værdt 500kr..Jeg honet og overhalte hele innmaten og bygget om til GT, hjemmepotet topp og GT kamaksel og fjærer ,dreiet av svinghjulet 7kg og fikke veiv svinghjul og clutchpakka dynamisk avbalansert.
Men planene var jo litt mer fart og kompisen til bror min Trygve Karlsen er jo kjent som "turbokarlsen" -så han bygget et aggregat som passet til ønsket..IHI med intern wastegate.
stemplene på "kentmotoren" har jo forbrenningsrommene i stemplene og en runde i dreiebenken senket kompen til 6,5:1.
Forgasseren til Renault 18 Turbo passet sammen med Weber høytrykkspumpe og trykkstyrt regulator som hånd i hanske til denne motoren-sammen med en seriøs oljekjøler..
Sveiset om eksosmanifolden så den passet snurra og laget nytt bakover..
Når jeg skulle prøve denne førstegangen så fant jeg ut at Trygve kjente familien for det var ikke mulig å stille ladetrykket under 0.7 bar...
Så jeg endte opp på 1,5 bar og 250hk (223på drivhjula)
dette flyttet seg brukbart på underkant av 800kg...
Men etter 2 år så sprakk alle takstolpene og dørplata inni bilen begynte å sprekke også-rattet måtte vris ca 30 grader når ladetrykket kom og man så døråpningen åpnet seg..
Mulig det skulle vært bur for avstivning?
så jeg droppet neste effekttrinn på motoren(lystgass og vanninnsprøytning)i den bilen...