Makan til fritidsproblemner folk her fikk når kulda satte inn da
Jeg gidder ikke lese halvparten av alt denne overanalyserte teorien deres, bare registrerer noen utsagn og kommer med følgende påstander:
Ja, det er muligens _teoretisk_ noe å tjene på å bruke bakbremsen. Dette krever dog en utrolig bra innøvd refleks for å ikke være direkte livsfarlig. Jeg brukte den ved aktiv kjøring på vei i mine yngre dager, men ga meg etter at jeg holdt på å gå sidelengs ut av et par svinger. Problemet er at hvis man har vent seg på å bruke den så bruker man den ved stressbrems også, og da bremser man til rompa slipper. Er dette i inngangen av sving så skjønner dere poenget. Konklusjonen min er at de 30cm man _kan_ spare ved å bruke bakbrems er mye mindre verdt enn risikoen for å få slipp bak og legge sykkelen.
En annen sak dere bør tenke på; hvis dere _bevisst_ skal bremse bak før foran, så har dere rett og slett økt reaksjonstiden deres på å bremse med det hjulet som etterhvert skal stå for ~100% av bremsen. Lurt?
Jeg har i det siste deltatt på en del banekurs og kjenner også en del RR sjåfører. Samtlige har fortalt at den pedalen på høyre siden skal dere bare holde dere langt f... unna!
Mitt råd til oss "vanlige dødelige" blir derfor: Lær deg heller å bremse 100% med fremhjulet. Det er de færreste av oss på veien som kan bruke hendelen optimalt i en panikksituasjon, så å rote med pedalen i tillegg vil bare øke risikoen for å bremse med kåpa (og den bremser elendig, det skal jeg skrive under på).