Stoppie er ikke maks brems!

Prat om tung MC.
Kriz

Post by Kriz »

Etter denne topicen har jeg lagt om bremsemetoden min litt og jeg har funnet ut at noe her funker.. jeg bruker ikke bakbremsen men uanset så forflytter jeg vekta litt bakover og dermed kan jeg bremse hardere også lar jeg støtdemperene falle før jeg tar i :) fungere mye bedre :P
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Lupo wrote:
The Duke: du kan kanskje oppnå optimal brems med bare forbrems, på kjøregården på en fin dag, men tror du resultatene dine være de samme når det regner? Trikset er å finne *1* optimal metode for å utføre manøvre på sykkelen og holde seg til denne uansett hvilke forhold man er ute i. I en nødsituasjon er det hverdagsvanen som blir brukt. Gode daglige rutiner gir større mulighet for å utføre korrekte nødmanøvre når det trengs.

Meg selv lenger oppe i topicen:
Det er selvfølgelig på asfalt ,på grus er det en helt annen ting

Jeg mente selvfølgelig ikke bare på grus ,men også om forholdene forandrer seg ,men siden det var snakk om RR så tenkte jeg asfalt. :)
Keihin

Post by Keihin »

Makan til fritidsproblemner folk her fikk når kulda satte inn da ;)

Jeg gidder ikke lese halvparten av alt denne overanalyserte teorien deres, bare registrerer noen utsagn og kommer med følgende påstander:

Ja, det er muligens _teoretisk_ noe å tjene på å bruke bakbremsen. Dette krever dog en utrolig bra innøvd refleks for å ikke være direkte livsfarlig. Jeg brukte den ved aktiv kjøring på vei i mine yngre dager, men ga meg etter at jeg holdt på å gå sidelengs ut av et par svinger. Problemet er at hvis man har vent seg på å bruke den så bruker man den ved stressbrems også, og da bremser man til rompa slipper. Er dette i inngangen av sving så skjønner dere poenget. Konklusjonen min er at de 30cm man _kan_ spare ved å bruke bakbrems er mye mindre verdt enn risikoen for å få slipp bak og legge sykkelen.

En annen sak dere bør tenke på; hvis dere _bevisst_ skal bremse bak før foran, så har dere rett og slett økt reaksjonstiden deres på å bremse med det hjulet som etterhvert skal stå for ~100% av bremsen. Lurt?

Jeg har i det siste deltatt på en del banekurs og kjenner også en del RR sjåfører. Samtlige har fortalt at den pedalen på høyre siden skal dere bare holde dere langt f... unna!

Mitt råd til oss "vanlige dødelige" blir derfor: Lær deg heller å bremse 100% med fremhjulet. Det er de færreste av oss på veien som kan bruke hendelen optimalt i en panikksituasjon, så å rote med pedalen i tillegg vil bare øke risikoen for å bremse med kåpa (og den bremser elendig, det skal jeg skrive under på).
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Godt sagt egentlig.
Bråbremste med begge bremsene i en slak sving mens jeg holdt 60-70. Det var så det kvein i bakdekket og sykkelen skjeina fra side til side til jeg slapp bakbremsa rett før jeg stoppa.
Brukte bakbremsa 100% for å teste det, og da lå jeg nesten 45 grader sidelengs to steder. Sklei rett og slett med breisida fremover til jeg slapp bremsen og ga gass. Godt jeg ikke holdt alt for stor fart der og da.

Og på offroadere med knastette dekk må en hvertfall ikke bruke bakbremsa alene! Det er ikke trygt :o
Winalot

Post by Winalot »

jeg får ikke til hjullås med bakbremsa selv om jeg prøver (måtte nesten teste etter dette i trygge forhold), og dette er etter at en mekaniker nettopp har skifta bremseklosser og alt mulig :roll:
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Winalot wrote:jeg får ikke til hjullås med bakbremsa selv om jeg prøver (måtte nesten teste etter dette i trygge forhold), og dette er etter at en mekaniker nettopp har skifta bremseklosser og alt mulig :roll:
Hmm, det er jo nesten litt underlig, selv scooteren min, som man skulle tro var et kjøretøy som var mindre "egnet" for bakhjulslås enn vanlig er det null stress å framprovosere en bakhjulslås på, selv uten å være borti frambremsen engang.

AtW
snoemann

Post by snoemann »

Lupo : kjempebra du startet denne tråden, det har fått meg til å revurdere min bremseteknikk! :)

AtWindsor : Lurer nesten på om du knakk teorien der nederst på side 4 =)

Keihin : Og jeg må med hånden på hjertet innrømme at jeg bruker samme bremseteknikk som du nå bruker, har også snakket med slike racing førere som har sagt det samme til meg. Selvom denne tråden har fått meg til å revurdere min bremseteknikk så tror jeg jeg skal fortsette med det jeg driver med, jeg rører faktisk ikke bakbremsen, rett og slett for å ikke tilegne meg vonde vaner. (I godt og vondt..)
Pollti

Post by Pollti »

Må si meg enig med snoeman. Sitteposisjonen er også mere bevisst også.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Winalot wrote:jeg får ikke til hjullås med bakbremsa selv om jeg prøver (måtte nesten teste etter dette i trygge forhold), og dette er etter at en mekaniker nettopp har skifta bremseklosser og alt mulig :roll:
Er bare å trykke den inn det, så får man hjulskrens. Bare trykke litt hardt et øyeblikk.
Winalot

Post by Winalot »

åja, må jeg trykke den inn ja, var der jeg gjorde feil :-s :)

nå er den uansett vinterlagret, så blir ikke mye skrens på meg :wink:
Image
Jalmar

Post by Jalmar »

Mye lettere å få skrens på vinterføre, Winalot. Prøv, og jeg er sikker på at du blir overbevist. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

Bremser selv 100% på frambremsen på tørt føre.. Bruker bare bakbremsen der det er grus/sand og vått... Ikke gidder jeg å ta stoppier heler, ser det som en unødvendig risiko ......
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
Kriz

Post by Kriz »

@drenalineJunki£ wrote:Bremser selv 100% på frambremsen på tørt føre.. Bruker bare bakbremsen der det er grus/sand og vått... Ikke gidder jeg å ta stoppier heler, ser det som en unødvendig risiko ......
sånn som jeg gjør :)

bakbrems er bare for føre ved dårlig veigrep og tilfelle ødelagt frambrems... hærverk e.l
Winalot

Post by Winalot »

@drenalineJunki£ wrote:Bremser selv 100% på frambremsen på tørt føre.. Bruker bare bakbremsen der det er grus/sand og vått... Ikke gidder jeg å ta stoppier heler, ser det som en unødvendig risiko ......
Unødvendig risiko? Er ikke mye av det du driver med sett fra en side unødvendig risiko da? :)
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Winalot wrote:
Unødvendig risiko? Er ikke mye av det du driver med sett fra en side unødvendig risiko da? :)
Alt man gjør er jo en risiko, så det blir jo enn oppveining mellom hva man føler man får ut av det, og risikoen. Folk flest bruker jo feks hjelm, selv om man allerede utsetter seg for risiko når man kjører sykkel.

AtW
Post Reply