Genialt eller ren idioti?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bulldog

Post by Bulldog »

Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Så da er vi tilbake i utgangspunktet og spørsmålet mitt blir vel da høyst reelt: Hva oppnår vi ved å senke farten fra 80 til 70 når du garantert mister livet uansett i en frontkollisjon, som er hovedårsaken til dødsulykkene?

Jeg tror det ene og alene er snakk om penger. Mye billigere å bytte noen skilter her og der for ikke å snakke om fotobokser som drar inn penger som bare det.
Ikke like billig å bygge firefeltsvei med midtdeler og hundre sone som har vist seg å redusere antall dødsulykker til nesten null ( tar vi vekk dophuene som kjører mot kjøreretningen er det vel null..? )
Dessuten tjener de ikke penger på disse veiene da det har vist seg at trafikken flyter mye bedre og de fleste ligger jevnt rundt fartsgrensa på 100 km/t.

Godt nyttår forresten til alle sammen...! :D
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Bulldog wrote:Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Så da er vi tilbake i utgangspunktet og spørsmålet mitt blir vel da høyst reelt: Hva oppnår vi ved å senke farten fra 80 til 70 når du garantert mister livet uansett i en frontkollisjon, som er hovedårsaken til dødsulykkene?
Dobbelt så mye som absorberer energien ved front mot front ;)

Akkuratt på samme måte som at en hjelm absorberer mesteparten av energien hvis du treffer bakken med den
- Skyt her -
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

En diger hovedfartsåre som går utenfor alle byer (avkjørsel for nord og sør for hver storby) og som strekker seg norge på langs med 4-6 felt og midtdeler med store avkjørsler til servicestasjoner hver 5 mil.
Fartsgrense 100-130km/t
Jeg sier bare en ting Genialt (men dyrt).
Tenk deg den flyten i trafikken når tyskerne kommer med alle bobilene sine til sommeren=)
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

NeoNxiX wrote:En diger hovedfartsåre som går utenfor alle byer (avkjørsel for nord og sør for hver storby) og som strekker seg norge på langs med 4-6 felt og midtdeler med store avkjørsler til servicestasjoner hver 5 mil.
Fartsgrense 100-130km/t
Jeg sier bare en ting Genialt (men dyrt).
Tenk deg den flyten i trafikken når tyskerne kommer med alle bobilene sine til sommeren=)
Hadde tyskerne vunnet krigen ville det sikkert vært noe sånt her i Norge. Men sånn er det ikke, og sånn blir det ikke ved at du skriver ett foruminnlegg :)

Kanskje vi burde sende en representant herfra som fulltidspolitiker på stortinget ? :P
- Skyt her -
Kriz

Post by Kriz »

¨skulle vi hatt 130kmt grense i norge så måtte vi ha annen opplæring på trafikkskolene også
Bulldog

Post by Bulldog »

Eike_Oak wrote:
Kanskje vi burde sende en representant herfra som fulltidspolitiker på stortinget ? :P

Hør, hør... :smt038 :smt026

Beste kommentar sålangt i år.. :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

361 dager igjen :wink:
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Da har vi jo noen muligheter...
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

Noen frivillige?
Hadde jo vært veldig moro :D
Et eget parti ved navn Mc-Partiet :wink:

Eller godt forkortet; MP
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Member of Parliament :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
NeoNxiX

Post by NeoNxiX »

Ja, om du vil :D
Kosh

Post by Kosh »

Bulldog wrote:Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Du må ha misforstått noe. Dersom bilene er like tunge, vil det bli det samme å krasje i 70 i en murvegg som i en motgående bil i samme fart. Det sier seg selv, siden man vil redusere farten fra 70 til 0 på akkurat samme distanse (0 meter). Kjører man i en murvegg i 140 vil man redusere farten fra 140 til 0 på 0 meter. Det vil opplagt gjøre mer vondt.
V4 fun
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Nei, for hvis to biler kjører 70km\t hver vei og treffer hverandre vill "veggen" de krasjer i ha en fart på 70km\t også.
Tenk at den ene bilen går 70km\t langt inn i den andre, mens den andre går 70 km\t langt inn i den første.Altså det samme som at en mur skulle gått 140km\t langt inn i en bil...JA, jeg vet at man ikke kan gå 70km\t langt inn i noe :P
R

Post by R »

Æ'ndalitten wrote:Nei, for hvis to biler kjører 70km\t hver vei og treffer hverandre vill "veggen" de krasjer i ha en fart på 70km\t også.
Tenk at den ene bilen går 70km\t langt inn i den andre, mens den andre går 70 km\t langt inn i den første.Altså det samme som at en mur skulle gått 140km\t langt inn i en bil...JA, jeg vet at man ikke kan gå 70km\t langt inn i noe :P
Hva om den ene bilen veier 2 tonn og den andre veier 3 tonn?
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

Da vil den bilen på 2 tonn bli knust :D
Post Reply