Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Så da er vi tilbake i utgangspunktet og spørsmålet mitt blir vel da høyst reelt: Hva oppnår vi ved å senke farten fra 80 til 70 når du garantert mister livet uansett i en frontkollisjon, som er hovedårsaken til dødsulykkene?
Jeg tror det ene og alene er snakk om penger. Mye billigere å bytte noen skilter her og der for ikke å snakke om fotobokser som drar inn penger som bare det.
Ikke like billig å bygge firefeltsvei med midtdeler og hundre sone som har vist seg å redusere antall dødsulykker til nesten null ( tar vi vekk dophuene som kjører mot kjøreretningen er det vel null..? )
Dessuten tjener de ikke penger på disse veiene da det har vist seg at trafikken flyter mye bedre og de fleste ligger jevnt rundt fartsgrensa på 100 km/t.
Godt nyttår forresten til alle sammen...!
