Page 5 of 6
Posted: 03 Jan 2006 10:59
by Bulldog
Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Så da er vi tilbake i utgangspunktet og spørsmålet mitt blir vel da høyst reelt: Hva oppnår vi ved å senke farten fra 80 til 70 når du garantert mister livet uansett i en frontkollisjon, som er hovedårsaken til dødsulykkene?
Jeg tror det ene og alene er snakk om penger. Mye billigere å bytte noen skilter her og der for ikke å snakke om fotobokser som drar inn penger som bare det.
Ikke like billig å bygge firefeltsvei med midtdeler og hundre sone som har vist seg å redusere antall dødsulykker til nesten null ( tar vi vekk dophuene som kjører mot kjøreretningen er det vel null..? )
Dessuten tjener de ikke penger på disse veiene da det har vist seg at trafikken flyter mye bedre og de fleste ligger jevnt rundt fartsgrensa på 100 km/t.
Godt nyttår forresten til alle sammen...!
Posted: 03 Jan 2006 14:40
by Eike_Oak
Bulldog wrote:Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Så da er vi tilbake i utgangspunktet og spørsmålet mitt blir vel da høyst reelt: Hva oppnår vi ved å senke farten fra 80 til 70 når du garantert mister livet uansett i en frontkollisjon, som er hovedårsaken til dødsulykkene?
Dobbelt så mye som absorberer energien ved front mot front
Akkuratt på samme måte som at en hjelm absorberer mesteparten av energien hvis du treffer bakken med den
Posted: 03 Jan 2006 16:22
by NeoNxiX
En diger hovedfartsåre som går utenfor alle byer (avkjørsel for nord og sør for hver storby) og som strekker seg norge på langs med 4-6 felt og midtdeler med store avkjørsler til servicestasjoner hver 5 mil.
Fartsgrense 100-130km/t
Jeg sier bare en ting Genialt (men dyrt).
Tenk deg den flyten i trafikken når tyskerne kommer med alle bobilene sine til sommeren=)
Posted: 04 Jan 2006 01:00
by Eike_Oak
NeoNxiX wrote:En diger hovedfartsåre som går utenfor alle byer (avkjørsel for nord og sør for hver storby) og som strekker seg norge på langs med 4-6 felt og midtdeler med store avkjørsler til servicestasjoner hver 5 mil.
Fartsgrense 100-130km/t
Jeg sier bare en ting Genialt (men dyrt).
Tenk deg den flyten i trafikken når tyskerne kommer med alle bobilene sine til sommeren=)
Hadde tyskerne vunnet krigen ville det sikkert vært noe sånt her i Norge. Men sånn er det ikke, og sånn blir det ikke ved at du skriver ett foruminnlegg
Kanskje vi burde sende en representant herfra som fulltidspolitiker på stortinget ?

Posted: 04 Jan 2006 05:00
by Kriz
¨skulle vi hatt 130kmt grense i norge så måtte vi ha annen opplæring på trafikkskolene også
Posted: 04 Jan 2006 11:01
by Bulldog
Eike_Oak wrote:
Kanskje vi burde sende en representant herfra som fulltidspolitiker på stortinget ?

Hør, hør...
Beste kommentar sålangt i år..

Posted: 04 Jan 2006 14:32
by Gixxerman
361 dager igjen

Posted: 04 Jan 2006 14:46
by Ragnhild
Da har vi jo noen muligheter...
Posted: 04 Jan 2006 16:13
by NeoNxiX
Noen frivillige?
Hadde jo vært veldig moro
Et eget parti ved navn Mc-Partiet
Eller godt forkortet; MP
Posted: 04 Jan 2006 16:47
by Ragnhild
Member of Parliament

Posted: 04 Jan 2006 22:43
by NeoNxiX
Ja, om du vil

Posted: 05 Jan 2006 17:12
by Kosh
Bulldog wrote:Var innom Discovery Channel i romjula og så en dokumentar om sikring av biler ved kollisjon.
Det er slik jeg trodde det var: To biler som treffer hverandre i 70km/t tilsvarer ett treff i betongveggen i 140 km/t.
Du må ha misforstått noe. Dersom bilene er like tunge, vil det bli det samme å krasje i 70 i en murvegg som i en motgående bil i samme fart. Det sier seg selv, siden man vil redusere farten fra 70 til 0 på akkurat samme distanse (0 meter). Kjører man i en murvegg i 140 vil man redusere farten fra 140 til 0 på 0 meter. Det vil opplagt gjøre mer vondt.
Posted: 05 Jan 2006 22:31
by Æ'ndalitten
Nei, for hvis to biler kjører 70km\t hver vei og treffer hverandre vill "veggen" de krasjer i ha en fart på 70km\t også.
Tenk at den ene bilen går 70km\t langt inn i den andre, mens den andre går 70 km\t langt inn i den første.Altså det samme som at en mur skulle gått 140km\t langt inn i en bil...JA, jeg vet at man ikke kan gå 70km\t langt inn i noe

Posted: 05 Jan 2006 23:01
by R
Æ'ndalitten wrote:Nei, for hvis to biler kjører 70km\t hver vei og treffer hverandre vill "veggen" de krasjer i ha en fart på 70km\t også.
Tenk at den ene bilen går 70km\t langt inn i den andre, mens den andre går 70 km\t langt inn i den første.Altså det samme som at en mur skulle gått 140km\t langt inn i en bil...JA, jeg vet at man ikke kan gå 70km\t langt inn i noe

Hva om den ene bilen veier 2 tonn og den andre veier 3 tonn?
Posted: 05 Jan 2006 23:14
by Tore^NSR
Da vil den bilen på 2 tonn bli knust
