Re: Tips til varmeklær?
Posted: 21 Dec 2023 13:08
Når jeg tenker etter så har jeg hatt havari på regulator, det var på Ducati F1, og den hvite røyken ble sluppet ut. Det er såpass lenge siden at jeg kjøpte ny regulator fra svindleren på Røa. Den virket jo ikke,så da sjekket jeg statoren med megger. Statoren ble friskmeldt, men megger er ikke noe amatørverktøy. Jeg ble lurt til å ta på polene, like behagelig som å holde i en tennplugg som gnistrer.
Regulatorer på 80-talls Ducati har litt frynsete rykte. Jeg har sammenlignet det elektriske på den sykkern med malt spagetti.
På KTM tror jeg at regulatoren er ganske skuddsikker, samt at å ta ut statoren er meget enkelt, de motorene er så gjennomtenkt enkle å skru på.
Måling av spenning som Knut beskriver er lurt, det går også å måle motstand med det samme multimeteret. På en frisk stator skal man måle samme motstand mellom alle tre fasene. Og null kontakt med jord.
Regulatorer på 80-talls Ducati har litt frynsete rykte. Jeg har sammenlignet det elektriske på den sykkern med malt spagetti.
På KTM tror jeg at regulatoren er ganske skuddsikker, samt at å ta ut statoren er meget enkelt, de motorene er så gjennomtenkt enkle å skru på.
Måling av spenning som Knut beskriver er lurt, det går også å måle motstand med det samme multimeteret. På en frisk stator skal man måle samme motstand mellom alle tre fasene. Og null kontakt med jord.