Ta MC på alvor :-)

Prat om tung MC.
Kosh

Post by Kosh »

lassie wrote:Hvordan kan dødsfall koste så mye da? Hvis det gjør det så er det vel bare en forskuddsbetaling, dø skal jo alle allikevel. Er det trukket fra hva vi slipper å betale i pensjon eller eventuell trygd og andre utgifter til de som dør? Vil minne om at vi betaler skatt for å dekke dette fra før.
Et friskt og levende menneske jobber og betaler skatt. Om en person f.eks. dør når han er 20, har samfunnet hatt store utgifter til skolegang og andre ting oppveksten, men får ingenting tilbake. Skjønner ikke helt hva du mener med at "vi betaler skatt for å dekke dette fra før". En av skattetypene (lønnsskatt, moms) er ikke nok til å dekke absolutt alle skattetypene. Det blir som å komme på bussen og si at, "nei, jeg kjøpte billett tidligere i år, så det har jeg ikke tenkt å gjøre igjen før til neste år".
lassie wrote:Vil også gjenta at idrettsskader i alle former koster oss mer enn trafikkskadde. bedrifts-idrett er værstingen...her burde man da vel også klemme til med en avgift? Og plutselig er det ikke gratis å ligge på sykehus allikevel. Eller, det er det jo ikke nå heller, så lenge det er en egen avgift som skal dekke dette ved ulykker.
Jeg regner med at du kan dokumentere den påstanden? Det høres ut som noe en eller annen idrettshatende FrPer har kommet opp med.
lassie wrote:Hvis vi nå tar for oss vann og kloakkavgfiten ble det for noe når siden bestemt at det ikke lenger var lov for kommunene å ta mer betalt enn det virkelig kostet. Dette fordi regjeringen mente det var urettferdig at man skulle betale til annet enn dette. Det er mange likhetstegn med veiavgiften her, hvorfor skulle det da ikke være urettferdig å betale mye mer enn det det koster for å bruke veiene , og gi pengene til andrfe formål?
Avgiften heter årsavgift, så det er poengløst å henge seg opp i at ikke den bare går til veier.
V4 fun
Kosh

Post by Kosh »

lassie wrote:Nå betaler man vel ca 80% av inntekt rett til statskassa i form av skatter og avgifter, vi snakker høyere tall ja.
I såfall bør du slutte å drikke opp pengene. Det er omtrent den eneste måten du kan komme til et så høyt nivå på.
V4 fun
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

lassie wrote:For MEG er det ikke irrelevant hvor mye jeg betaler i skatt.
Vi diskuterer jo heller ikke din personlige økonomi, vi diskuterer hva det koster SAMFUNNET at en person dør i en trafikkulykke

AtW
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Ro deg ned nå Kosh.

Du vet at man betaler ca 35% i skatt.
Så betaler man 25% moms av alt man kjøper.
75% av bensinen er rene avgifter.
Så har vi diverse direkte avgifter.
Det du så etterlater deg må det betales skatter av når det arves..

Dette er faktisk regnet ut, du får søke litt rundt. Og jeg drikker lite.

Jeg er ikke noen idrettshater, og ikke har det noe med frp å gjøre, visste ikke at de hadde noe mot idrett?
Uansett, det er en stund siden det var oppe i media, du får søke litt her også hvis du tror jeg lyver.

Årsavgift, veiavgift,,spiller det egentlig noen rolle hva det blir kallt?

Jeg skrev heller ikke at den ikke bare går til veiene, jeg skrev at den går til mye mer enn å bruke veiene....det ligger mer bak det.

Vel vel, en meninsytring er greit, men forsøk å holde dette på litt mer vennskapelig plan, ok ? :wink:
lassie

Post by lassie »

ATWindsor wrote:
Vi diskuterer jo heller ikke din personlige økonomi, vi diskuterer hva det koster SAMFUNNET at en person dør i en trafikkulykke

AtW
Nei, det vi egentlig diskuterte var ÅRSavgift på mc :wink:
Kosh

Post by Kosh »

Dersom man betaler 35% skatt av 100 kroner sitter man igjen med 65 kroner. Kjøper man så noe man betaler 25% moms på med disse, vil 16,25 av kronene gå til moms. Altså har man betalt 51,25% for moms og lønnsskatt til sammen.
V4 fun
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:
ATWindsor wrote:

AtW
Nei, det vi egentlig diskuterte var ÅRSavgift på mc :wink:
Ja, og i den forbindelse kom vi inn på kostnadene en ulykke har for samfunnet, faktisk var det jo du som sådde tvil om kostnadene med en ulykke, men jeg regner med denne tvilen er borte nå?

AtW
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Jeg støtter deg fullt ut Lassie. Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å se at vi for det første betaler VELDIG mye av inntekten vår til staten (sammenlignet med andre land med tilsvarende forutsetninger), og at pengene for det andre IKKE blir fordelt optimalt når de først havner i hendene på kommunis.. jeg mener staten..!

I Norge har man jo ikke press for å ta seg en god utdannelse og få seg en verdiskapende jobb. Man kan jo sette seg ned på ræva og si man ikke orker, så kommer pengene dettende ned likevel. Jeg så på nyhetene idag at LO krever at arbeidsløse skal få feriepenger på lik linje med folk i arbeid.. Det er flott at vi har en velferdsstat så folk unngår å havne på gata om de skulle miste jobben, men staten syr jo puter under armene på alle som ikke VIL jobbe også! Men det er jo betryggende å vite at årsavgiften jeg betaler (for to biler og en mc) kan sponse sydenturen til arbeidsløse, sutrende LO-medlemmer da. Lenge leve velferdsstaten!
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
lassie

Post by lassie »

Ja, jeg sår tvil om det, for det høres ut som et urimelig tall. Jeg er heller ikke overbevist. Statistikker kan brukes feil, og blir ikke riktigere enn grunntallene.

Ja kosh, da er du oppe i 51%.

Så tar du med alle avgifter, el-avgift , bilavgifter, avgifter ved kjøp av bolig, eiendimsskatt, formueskatt, arveavgift, vann-kloakk, toll på varer du kjøper, særavgifter, og sikkert mer jeg ikke kommer på.

Tallet er riktig.

Takk for det bandit, enig i at ordningene blir litt vel gullkantede. Har dårlig tid så nå får jeg ikke skrevet mer :)
ATWindsor

Post by ATWindsor »

lassie wrote:Ja, jeg sår tvil om det, for det høres ut som et urimelig tall. Jeg er heller ikke overbevist. Statistikker kan brukes feil, og blir ikke riktigere enn grunntallene.

Ja kosh, da er du oppe i 51%.

Så tar du med alle avgifter, el-avgift , bilavgifter, avgifter ved kjøp av bolig, eiendimsskatt, formueskatt, arveavgift, vann-kloakk, toll på varer du kjøper, særavgifter, og sikkert mer jeg ikke kommer på.

Tallet er riktig.

Takk for det bandit, enig i at ordningene blir litt vel gullkantede. Har dårlig tid så nå får jeg ikke skrevet mer :)
Tallet er riktig i enkelte særtillfeller (hardt skattede spesielle varer, som feks røyk og alkohol), over hele linja er det ikke riktig, tallet er som helhet ikke riktig, om du påstår noe annet får du legge fram dokumentasjon, det store flertallet av varer vi kjøper har bare moms (evt moms og en neglisjerbar ekstra avgift). Mange varer har jo tilogmed halv moms (mat feks).

AtW
ATWindsor

Post by ATWindsor »

bandit wrote:Jeg støtter deg fullt ut Lassie. Skjønner meg ikke på folk som ikke klarer å se at vi for det første betaler VELDIG mye av inntekten vår til staten (sammenlignet med andre land med tilsvarende forutsetninger), og at pengene for det andre IKKE blir fordelt optimalt når de først havner i hendene på kommunis.. jeg mener staten..!

I Norge har man jo ikke press for å ta seg en god utdannelse og få seg en verdiskapende jobb. Man kan jo sette seg ned på ræva og si man ikke orker, så kommer pengene dettende ned likevel. Jeg så på nyhetene idag at LO krever at arbeidsløse skal få feriepenger på lik linje med folk i arbeid.. Det er flott at vi har en velferdsstat så folk unngår å havne på gata om de skulle miste jobben, men staten syr jo puter under armene på alle som ikke VIL jobbe også! Men det er jo betryggende å vite at årsavgiften jeg betaler (for to biler og en mc) kan sponse sydenturen til arbeidsløse, sutrende LO-medlemmer da. Lenge leve velferdsstaten!
Hva mener du er land "med tilsvarende forutsetninger" da? Og hvorfor er lav skatt et mål i seg selv? Er ikke målet til staten å sørge for at innbyggerene er lykkelige og fornøyde?

Ingen stater fordeler midlene sine optimalt.

Hvor mange er det som ikke vil jobbe i det hele tatt? Jeg tør å påstå at det store flertall av de som går arbeidsledig skulle ønske de hadde en jobb, man får jo ei heller arbeidsledighetstrygd i all evighet.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Arbeidsledighetstrygd får man helt til man har svart nei til det tredje jobbtilbudet(fra Aetat). Da må man stå på egne ben.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Arbeidsledighetstrygd får man helt til man har svart nei til det tredje jobbtilbudet(fra Aetat). Da må man stå på egne ben.
Ja, men det er vel også en grense på et gitt antall år, er det ikke?

AtW
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

ATWindsor, hvis ikke du ser alle som snyter på både trygd og skatt rundt deg, er det på tide med en reality check! Jeg sier ikke at lav beskattning er et mål i seg selv, men en forutsetning for høyt skattenivå må være at midlene/ressursene må fordeles på en fornuftig måte. Sosialist-norge har jo hele veien kjørt en linje hvor de som har tatt en lengre utdannelse og endt opp med en bedre betalt jobb, skal "straffes" ved ekstra beskatning, slik at de sitter igjen med like mye som en med dårligere utdannelse og jobb ved månedens slutt. Og det er jo det som er kommunismens grunntanke: Alle yter etter evne, og alle får etter behov. Spiller ingen rolle om du er hjernekirurg eller gatefeier, alle skal ha like mye penger fordi alle bidrar til verdiskapning "på sin måte" i et samfunnsmessig perspektiv.

Den eneste måten du kan bli rik på i Norge uten å bli uglesett som en sleip kapitalist med spisse albuer, er om du vinner i Lotto. Heltene i gata er de som jobber for minstelønn i en drittjobb og klager over de dårlige forholdene. Hvis du (gud forby) bruker skjorte og slips på jobben, er du en snobb med rike foreldre som har betalt BI osv osv.

Er det rart Norge er et av verdens minst produktive land, sånn som staten straffer de som gjør en ekstra innsats? Hadde ikke vi hatt oljen, hadde vi vært helt lost. Se på Sverige, de har IKEA, H&M, Saab og Volvo m.m. Hva har vi å skryte av? At vi oppfant ostehøvelen?

En Volvo XC90 koster over dobbelt så mye i Norge som i Sverige. At staten tar inn penger hvor enn de kan, er direkte overformynderi. Engangsavgiften skal tvinge oss til å kjøpe minste kjipeste motoralternativ, så vi ikke forurenser. Det samme med bensinavgiften, jo mer staten tar inn i avgifter, jo mer miljøvennlig blir vi ikke sant?

Staten griper inn i våre hverdagsliv mer og mer. Andre land ler av hvordan vi blir styrt som nikkedokker av staten, men noen av oss klarer tydeligvis ikke å sette samfunnet Norge i et større perspektiv..

Jeg gidder heller ikke begynne å bla i skolebøker for å finne relevante tall og grafer, så hvis du vil begynne å drøfte makroøkonomi på et detaljert plan, gidder ikke jeg å bruke mer tid på dette. Jeg ser på dette mer som en meningsytring enn en vitenskapelig debatt.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Akkurat det husker jeg ikke. Vet bare at det ikke er bare bare å få trygd. Masser av papirer skal undersøkes, underskrives ++ i tillegg til at man nærmest kommer i et avhør.
Post Reply