Et friskt og levende menneske jobber og betaler skatt. Om en person f.eks. dør når han er 20, har samfunnet hatt store utgifter til skolegang og andre ting oppveksten, men får ingenting tilbake. Skjønner ikke helt hva du mener med at "vi betaler skatt for å dekke dette fra før". En av skattetypene (lønnsskatt, moms) er ikke nok til å dekke absolutt alle skattetypene. Det blir som å komme på bussen og si at, "nei, jeg kjøpte billett tidligere i år, så det har jeg ikke tenkt å gjøre igjen før til neste år".lassie wrote:Hvordan kan dødsfall koste så mye da? Hvis det gjør det så er det vel bare en forskuddsbetaling, dø skal jo alle allikevel. Er det trukket fra hva vi slipper å betale i pensjon eller eventuell trygd og andre utgifter til de som dør? Vil minne om at vi betaler skatt for å dekke dette fra før.
Jeg regner med at du kan dokumentere den påstanden? Det høres ut som noe en eller annen idrettshatende FrPer har kommet opp med.lassie wrote:Vil også gjenta at idrettsskader i alle former koster oss mer enn trafikkskadde. bedrifts-idrett er værstingen...her burde man da vel også klemme til med en avgift? Og plutselig er det ikke gratis å ligge på sykehus allikevel. Eller, det er det jo ikke nå heller, så lenge det er en egen avgift som skal dekke dette ved ulykker.
Avgiften heter årsavgift, så det er poengløst å henge seg opp i at ikke den bare går til veier.lassie wrote:Hvis vi nå tar for oss vann og kloakkavgfiten ble det for noe når siden bestemt at det ikke lenger var lov for kommunene å ta mer betalt enn det virkelig kostet. Dette fordi regjeringen mente det var urettferdig at man skulle betale til annet enn dette. Det er mange likhetstegn med veiavgiften her, hvorfor skulle det da ikke være urettferdig å betale mye mer enn det det koster for å bruke veiene , og gi pengene til andrfe formål?