Opplevelser i trafikken?

Prat om tung MC.
Post Reply
Honda_NSR
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by Honda_NSR »

Det er ganske dramatisk hvis forhjulet blokkeres ja..
Bakhjulet søker litt forover, men det er ikke noe problem fordet. Det er verre om du plutselig slipper bakbremsen når bakhjulet er blokkert. Da får du sleng på sykkelen hvis den har vridd seg litt
HDmann
MC: Harley-Davidson XLC 1200
'07 BMW R1200GS Adventure (i Köln)

Post by HDmann »

Bhrsrk wrote:....Det er slik at hjulet som ruller vil følge etter hjulet som er låst. La oss si at man har en radiostyrt motorsykkel med en knapp for å låse forhjulet, og lar den komme opp i 100km/t før man trykker knappen. Hva tror du vil skje? Den vil gå rett fram helt til den når gangfart og rolig velter over til en av sidene. Om man ikke har nedlegg er det rimelig udramatisk om forhjulet låser. Det hjelper selvsagt om man har god forankring og ikke beveger høyrefoten for å bruke bakbremsen, og det hjelper om bakhjulet går rundt og hjelper med å stabilisere sykkelen.
Min erfaring er at ovenstående stemmer.
Honda_NSR wrote:Det er ganske dramatisk hvis forhjulet blokkeres ja..
Bakhjulet søker litt forover, men det er ikke noe problem fordet. Det er verre om du plutselig slipper bakbremsen når bakhjulet er blokkert. Da får du sleng på sykkelen hvis den har vridd seg litt
Her er min oppfatning (og erfaring) at sykkelen faktisk retter seg opp hvis man er rask nok til å slippe bakbremsen. Blokkerer man bakhjulet, får man sleng. Beste mulighet for å rette opp er å slippe bakbremsen. Mulig jeg tar feil, men det er nå det jeg mener å ha erfart.
Honda_NSR
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod

Post by Honda_NSR »

Ja den retter seg opp, men det gjør den litt for fort, som igjen gir sleng(at den slår på en måte, vrir seg alt for fort til rett posisjon)...
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Ikke veldig overraskende, siden dekket brått får grep igjen. Poenget må være å slippe opp fort nok, før den vrir seg. Alternativt kan ABS anbefales.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Jaja, har vært ute å kjørt ikveld for å feire siste virkelige frikveld på en stund.. Kjørte helt lovlig bortsett fra en god del frieksos (Trodde jeg).
Møtte mange biler som blinket til meg, tok en rask systemsjekk men fant ingenting feil, så tenkte det bare var kjentfolk og hilste tilbake på samme vis. La meg ut på hovedveien og tok det rolig helt til jeg kom til en lang strekke som var tom for trafikk.. Begynte å gi på for å sjekke den nye toppfarten (Tangerte ikke den gamle)
La meg over tanken og girte ned for å komme opp på turtalsskicket og begynner å gi på.. Lå i 6. gir og så litt for mye på speedometer og turteller når jeg innså at jeg møtte fergekøa fra Hareid. "Jaja", tenkte jeg og slakka av siden det aldri er godt å vite hvem som kommer med ferga. (Er også vanskelig å kjenne igjen Onkel i uniform eller sivil når du har 70 langlys i øynene)
Hadde vel knapt 110km/t når en volvo av nyere type legger seg ut i kjørefeltet mitt for å kjøre forbi 4/5 biler i slengen. Ikke vet jeg hva han tenkte på i den daffe c30-konebilen sin, men..
Virker som om det er 50 meter mellom oss (Var selvsagt lenger) når han legger seg ut og jeg må bremse så hardt som jeg tørr.. Var sikker på jeg skulle kræsje når fyren innser galskapen og får lurt seg inn igjen i køa!
Kan si uten å overdrive at jeg var 1 meter fra head-on kollisjon med den bilen :shock:
Merker at det er mange som blinker til meg, så jeg stopper for å se sykkelen forfra (og samle meg litt, tror jeg hadde rimelig høy puls).
Lysene funker ikke, kunne ikke skjønne at jeg hadde gått glipp av det når jeg tok systemsjekk før på kvelden.
Og joda, bryteren var på..

Det hjelper fint lite når kontakta mellom lys og kabelspaghetti er dradd ut :smt046

Ble ganske mange mil ikveld :) MEstepaten med lysa på heldigvis.

(Før noen andre påpeker det, så var det sikkert mest min feil at han la seg ut i kjørefeltet mitt når jeg lå over fartsgrensa og ikke hadde lys. Kan ikke tenke meg at jeg var lett å få øye på!)

-Erling
Chris
MC: BMW HP2 Sport

Post by Chris »

Du sier det er kveld Erling, hvordan kan du unngå å ikke merke at lysa ikke er på ? :lol:
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
frankhovin
MC: 2000 mod. Ducati 900 SSie

Post by frankhovin »

Leo wrote:De eneste som IKKE forstår dette er politiet, som klarer å sende MEG et forelegg for ulovlig kryssing av heltrukket hvit stripe. Pr. telefon får jeg forklart de faktiske forhold, og forelegget trekkes tilbake og i bekreftelsen ståre det faktisk grunnet "intet straffbart forhold".
Jeg fikk også forelegg for singelulykken min for seks år siden. Men den kunne jeg egentlig ikke si så mye på, da det ble målt åtte meter lange gummispor fra begge hjulene inn i svingen. Det var en kjip opplevelse, men mest fordi jeg ikke husker _hvorfor_ jeg hadde så stor fart, og hvordan jeg gikk i bakken.
Last edited by frankhovin on 20 Aug 2007 15:35, edited 1 time in total.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Føler seg litt teit etterpå da, eller?
Forbanner først den gjøken som legger seg ut når du ligger der - hva tror du han tenkte da han så deg i raust tempo uten lys..? Oiii.. der bytta vi roller! :-)
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Chris wrote:Du sier det er kveld Erling, hvordan kan du unngå å ikke merke at lysa ikke er på ? :lol:
Var lyst når jeg dro ;) Gatelysa hadde ikke skrudd sg på en gang..
lølle wrote:Føler seg litt teit etterpå da, eller?
Forbanner først den gjøken som legger seg ut når du ligger der - hva tror du han tenkte da han så deg i raust tempo uten lys..? Oiii.. der bytta vi roller! :)
Du las det jeg skrev sant? Helt nederst, om at det var min feil :) Skrev det sånn jeg opplevde det, han hadde sikkert skrevet noe helt annet om en villmann på motorsykkel uten frontlykter.. Har allerede innrømmet at det var min feil =)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

ErlingSG wrote:
Chris wrote:Du sier det er kveld Erling, hvordan kan du unngå å ikke merke at lysa ikke er på ? :lol:
Var lyst når jeg dro ;) Gatelysa hadde ikke skrudd sg på en gang..
lølle wrote:Føler seg litt teit etterpå da, eller?
Forbanner først den gjøken som legger seg ut når du ligger der - hva tror du han tenkte da han så deg i raust tempo uten lys..? Oiii.. der bytta vi roller! :)
Du las det jeg skrev sant? Helt nederst, om at det var min feil :) Skrev det sånn jeg opplevde det, han hadde sikkert skrevet noe helt annet om en villmann på motorsykkel uten frontlykter.. Har allerede innrømmet at det var min feil =)
Ja ja.. det forsto jeg. Det var følelsen etterpå jeg syntes jeg kunne kjenne - oops, det var visst meg og ikke han.. :-)
Romy
MC: Suzuki SV650s 1999. Rød som bare det!

Post by Romy »

Jeg har ikke helt sett om noen har skrevet om det enda, men det var en liten jævel som kom fort da jeg kjørte i et lite følge på rundt 10 sykler fra Tyrigrava og inn mot sentrum for to uker siden..

Jeg vet ikke helt hva veien heter, men etter å ha kjørt gjennom en del skog og litt sånn så havner man ute på en vei med kollektivfelt og 60 sone. Vi la oss ut der og kjørte vel rundt 200 meter, jeg lå selv bakerst i følget og så plutselig en sivil politibil legge seg ut og på med blålysa rett bak meg. Jeg kikka på speedometeret og så at jeg kansje hadde kjørt litt vel fort, ja det skjer når man følger etter sånn. Kikket i det andre speilet og oppdaget plutselig en hissig fyr på R-sykkel bak meg.. Han pressa seg for forbi og gjennom hele gjengen før han føk videre. For alt jeg rakk å se hadde han brettet opp skiltet og planene om å stoppe for politiet så det ut som han aldri hadde hørt om. Tviler på at politiet fikk tak i motorsyklisten :roll:

Jeg antar men kan kalle det en hissig motorsyklist :) :-k
Min største synd hittil i livet var min Scooter som kom da jeg ble 16, en Peugot Vivacity, 05 modell! :(
Tilgi meg!
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Romy wrote:..så havner man ute på en vei med kollektivfelt og 60 sone.
Mosseveien du tenker på, sikkert? Langs Oslofjorden, inn mot sentrum.
FV

Post by FV »

Romy wrote:Jeg antar men kan kalle det en hissig motorsyklist :) :-k
Jeg antar at det er det man kaller for en forbanna idiot.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

samme dag var det en dust med passasjer som drev å klemte seg forbi oss og en bil i kollektiven der, på høyre side inn mot fjellveggen-millimetre mellom bilen fjellet og sykkelen...men trailern greiden ikke.. :roll:
FV

Post by FV »

mekkern wrote:samme dag var det en dust med passasjer som drev å klemte seg forbi oss og en bil i kollektiven der, på høyre side inn mot fjellveggen-millimetre mellom bilen fjellet og sykkelen...men trailern greiden ikke.. :roll:
Seriøst? Ble han most?
Post Reply