Laser måling på MC

Prat om tung MC.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Laser måling på MC

Post by lintho »

Jeg ville aldri stukket av med mindre det uansett stod om lappen. Om jeg skulle bli målt i 180 i 90 sonen feks, ville jeg vurdert å stikke av tror jeg.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Laser måling på MC

Post by Baron von Waffel »

LordShaft wrote:
Og politiet har såpass mye kjøretrening at kjøringen er mye mer risikabel for den som prøver å stikke av enn for politiet
Hvor har du dette fra? De i politiet jeg kjenner og har hatt en del kontakt med, har latterlig lite kjøretrening. Og jeg syns det er skremmende at de i det hele tatt får suse på saftblanderene og forfølge "forbryterne"
Jeg tenkte vel spesielt på MC-førerne i UP.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Laser måling på MC

Post by moonlit »

Kli wrote:Trist at du har mista lappen!

For de av dere som ikke så TV 2 nyhetene i dag så er det en omfattende aksjon i gang i hele Europa for å ta fartssyndere. Den aksjonen er Norge med på og skal vare i en uke.
Så folkens det er all grunn til å være ekstra forsiktig på gassen en drøy uke. Det virket som at dette var noe de kom til å gjøre hver vår!
Ett lyspunkt ved å sitte med beinet høyt og ikke kunne kjøre på minst en uke, da :>
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Laser måling på MC

Post by Baron von Waffel »

eller at jeg må kjøre lett sykkel et par uker mens jeg venter på service på den sykkelen som har potensiale til å hjelpe meg å miste lappen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Laser måling på MC

Post by mekkern »

får være glad at jeg har V/A vakt ei uke og ikke kan kjøre jeg da.... holde fartsgrenser er jo ikke noe for oss som kjører MC(nb-Ironisk sagt)

At enkelte blir huka i høy hastighet i tettbebygd strøk får ingen sympati herifra...at noen blir huka i 180-og høyere andre steder etter veien ditto..
men at en blir fristet til å heise litt-20-30kmh på en fin landevei med fine svinger er jeg med på...men da får en bare bla opp med lommeboka hvis en blir huka-og ta det med et smil. ;-)
Juristen
Posts: 24
Joined: 21 Aug 2007 19:23

Re: Laser måling på MC

Post by Juristen »

Rimol wrote:Hei. noen som vet om hvor nøyaktig en lasermålinh blir på en MC? hvis de måle på lyktene. Ble nemmelig målt i 80 km/t i en 50 sone :lol: dermed mister jeg lappen. men uheldigvis så såg jeg ikke på speedoet da det skjedde så jeg aner egentlig ikke hvor fort jeg kjørte. kan jeg stole på denne målingen eller har jeg grunn til å klage?
Heisann

Jeg har brukerkurs på den aktuelle laseren politiet bruker (laser fartsmåler LTI 20.20) og har ved flere anledninger vært hjelpeinstruktør på brukerkurs. I henhold til brukerinstruksen skal man ved måling av motorsykkel forfra skyte mot frontlykta. Bakfra skal man skyte mot skiltet.

Kjipt for deg, men med mindre du har noe annet å utsette på målingen som ble utført, kommer du ikke til å komme noen vei...
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Laser måling på MC

Post by Mogens »

Marius I wrote:Som Lølle skrev er det etter forholdene.

De kan ikke kjøre i 190 i Oslo sentrum, men mulig de gjør det på motorvei uten trafikk. De skal avbryte med en gang forfølgelsen blir uforsvarlig. Det betyr ikke at de har gitt deg opp. De kan fortsette jakten i et moderat tempo og med flere biler og lete i området/ veier du kan tenkes å ha kjørt. Vet at flere har blitt tatt litt tid etter selve forfølgelsen. Politiet har også kommet til ulykkessteder der den de forfulgte er innvolvert etter at de har avbrutt jakten. De fleste får et ekstra stressnivå når de blir forfulgt og det går fort utover vurderingsevnen. Da er det lett å gjøre feil og du kan selv tenke deg hva det vil si i 200 km/t.

For de fleste lønner det seg nok å stoppe uansett. Så lenge de får skiltnummeret ditt blir du kalt inn til avhør rimelig kjapt. De fleste kaster kortene på bordet her. Man kan selvfølgelig blånekte og noen få slipper unna med det,men tror det da hadde vært enklere med bot og eventuell inndragelse. Å møte i retten er sjelden positivt hvis ikke du har et vanntett alibi.

Ellers er de fleste rimelig klar over fartsgrensene og vet hva de risikerer i straff for å bryte dem ;-)
Den risikoen du utsetter både deg selv og resten av verden for, gjør at det frarådes å prøve! En får ta konsekvensene av egen kjøring!! Det er nå min mening!!!

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Laser måling på MC

Post by Marius I »

Virket innlegget som en oppfordring til å stikke av?? :-k
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Laser måling på MC

Post by Rimol »

Hei
Har ikke hatt tid til å være forran pc'n så mye i det siste så jeg har ikke fått med meg alt som har blitt sagt her :? men jeg vedtok at jeg kjørte for fort på stedet men har en angrefrist på 3 uker hvis jeg ombestemmer meg. Har egentli ikke tenkt det men jeg hadde hørt snakk om at det er veldig vanskelig å ta mc på laser pga at det blir ikke godkjent måling hvis de tar den på lyktene. men det virker som at det er bare rykter :( Jeg blir vel uten lappen mellom 3-6 mnd. har enda ikke hørt akkurat hvor lenge det blir da. har heler ikke fått innkallelse til et avhør eller lignende. har igrunn tenkt å legge meg langflat og bare godta alt hvis det blir et avhør da.
Meningen med dette er ikke å sutre over at jeg ble tatt og mista lappen. er bare interisert i hvilke erfaringer alndre har med lignende saker. noen som vet hvor lenge jeg kan regne med å være uten lappen?

Å kjøre i 80 km/t i 50 sone er selvfølgelig drøyt men hadde kjørt ifra Trondheim og helt ned til Alvdal og da er det ganske lett og glemme seg på fartsgrenser. men det er jo selvfølgelig ingen unnskyldning for det jeg gjorde.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Laser måling på MC

Post by Rimol »

Juristen wrote:
Rimol wrote:Hei. noen som vet om hvor nøyaktig en lasermålinh blir på en MC? hvis de måle på lyktene. Ble nemmelig målt i 80 km/t i en 50 sone :lol: dermed mister jeg lappen. men uheldigvis så såg jeg ikke på speedoet da det skjedde så jeg aner egentlig ikke hvor fort jeg kjørte. kan jeg stole på denne målingen eller har jeg grunn til å klage?
Heisann

Jeg har brukerkurs på den aktuelle laseren politiet bruker (laser fartsmåler LTI 20.20) og har ved flere anledninger vært hjelpeinstruktør på brukerkurs. I henhold til brukerinstruksen skal man ved måling av motorsykkel forfra skyte mot frontlykta. Bakfra skal man skyte mot skiltet.

Kjipt for deg, men med mindre du har noe annet å utsette på målingen som ble utført, kommer du ikke til å komme noen vei...
Ok. da er det bare rykter det jeg har hørt altså. det er ikke noe å utsette på målingen såvidt jeg vet vertfall.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Laser måling på MC

Post by Mogens »

Marius I wrote:Virket innlegget som en oppfordring til å stikke av?? :-k
Hvis den var linket på meg Marius, så "linket" jeg til ditt innlegg fordi jeg synes det var bra skrevet ;-)

Det kunne kanskje misforstås :D .

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Laser måling på MC

Post by Marius I »

Var nok jeg som misforsto da...
Hvis du syntes det var bra er det jo bare å takke for det :D
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Laser måling på MC

Post by Banditbiker »

AJ_Twin wrote: Skyte mot fronlykta? Hm... :-k
Jeg er ganske overbevist om at treffprosenten (at man får et måleresultat opp i displayet) blir større om man konsekvent 'skyter' mot hjelmen uavhengig av om målingen skjer forfra eller bakfra...
Stemmer sikkert bra det om man antar at motorsykkelister er tildels i overkant tjukkere i hodet enn andre som ferdes langs veien og derfor har i overkant store hjelmer, og at hjelmen er det breieste punktet på sykkelen sett forfra/bakfra.
Ser det for meg, stanset for brei last (også kjent som hodet) som stikker utenfor kjøretøyets ytterbegrensninger.
:shock:
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Laser måling på MC

Post by Banditbiker »

AJ_Twin wrote:politifolk har nemlig skjønt hvordan de best 'fanger' MCister...
Interessant, da legger jeg til grunn at dette er noe du kan unnderbygge?
Jeg er nemmelig i ferd meg å skrive noe om dette til NMCU og en del andre interessenter, så får vi se hva som skjer. Jeg er ikke overbevist om at argumentasjon som er så lite underbygget som din nødvendigvis bidrar stort til det å bli hørt. Tar gjerne i mot inspill som er verdt noe i debatten fra både deg og andre.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Laser måling på MC

Post by Banditbiker »

AJ_Twin wrote: Ser ingen grunn til å underbygge ytterligere. Om argumentasjonen ikke 'blir hørt' bryr jeg meg lite om, for å være ærlig.
Hva er så vitsen med å svare på en slik tråd om du ikke er villig til å framsttå med dine engne selvstendigemeninger?
Hva du kunne tenkt deg å mene om forusetningner hadde ligget til rette for det ene og det det andre er intereessant kun om du gjør rede for dem.
:roll:
Post Reply