MC-nyheter
Re: MC-nyheter
Enig i mye av det du skriver. Det jeg forøvrig ikke helt klarer å forstå er hvordan en person mer sterk celebral parese uten fungerende armer i et vogntog er mindre farlig enn en funksjonsfrisk likepart i en personbil som feks. kjører uten belte.
Den funksjonsfriske som kjører uten belte kvalifiseres som en "kjeltring" og blir bøtelagt. Mens han med Celebral parese og uten fungerende armer med rattet plassert på gulvet i et vogntog kan dure i vei.
Det første jeg tenkte når jeg leste artikkelen med han som har celebral parese er hva som skjer hvis det ramler en termos, en flaske eller andre ting ned på dette rattet på gulvet mens man kjører. Noe som vel er ganske vanlig kan skje. Hva skker når flasken kiler seg fast?
Man lærer også at det er påbudt med to hender på rattet. Men hvis man har celebral parese så holder det med et bein....
Jeg klarer bare ikke å forstå logikken eller moralen...
Den funksjonsfriske som kjører uten belte kvalifiseres som en "kjeltring" og blir bøtelagt. Mens han med Celebral parese og uten fungerende armer med rattet plassert på gulvet i et vogntog kan dure i vei.
Det første jeg tenkte når jeg leste artikkelen med han som har celebral parese er hva som skjer hvis det ramler en termos, en flaske eller andre ting ned på dette rattet på gulvet mens man kjører. Noe som vel er ganske vanlig kan skje. Hva skker når flasken kiler seg fast?
Man lærer også at det er påbudt med to hender på rattet. Men hvis man har celebral parese så holder det med et bein....
Jeg klarer bare ikke å forstå logikken eller moralen...
Re: MC-nyheter
Tro meg, en nær bekjent har celebral parese og som jeg skrev over har det sine klare bakdeler når man kjører bil. Selv om bilen er lovlig tilpasset. Man har hele tiden ryktninger som minner om muskelkrampe. Når personen feks. Skal blinke, så kan man fort få en rykning slik at blinkingen må utsettes. Det samme gjelder når personen jeg snakker om bråbremser. Han klarer ikke å holde begge hendene rattet og sitteposisjonen beveger seg slik at han blir sittende skjevt i setet når han nødbremser.
Når bilen står i ro, må han bruke venstrearmen for å rette opp kroppen igjen....
Når bilen står i ro, må han bruke venstrearmen for å rette opp kroppen igjen....
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: MC-nyheter
Freche adv-modeller for 2024 
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: MC-nyheter
Av de i videoen likte jeg best utseende på KTM1290 og Ducati Multistrada. BMW'en fikk seg en real knekk synes jeg takket være den nye frontlykten. Den var IKKE pen.
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: MC-nyheter
Det var mange fine STORE TUNGE sykler, ingen favoritt, men er svak for den tuareggen..
Alle har forskjellige "behov"..
Alle har forskjellige "behov"..
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
- ole m.
- Posts: 1387
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: MC-nyheter
Er vel ingen spesielt tunge sykler der synes jeg



- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4843
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: MC-nyheter
Altså.. du har jo ikke stemmerett, der du tøfler rundt med en Sherman Tanks på toogethalvt tonn..
- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: MC-nyheter
Det er en kar her ned på sørlandet som har 2 av disse
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: MC-nyheter
Men så hadde jeg nok havnet i bakevja, for toppfarten på disse er nok langt høyere vil jeg tro.
Rocket er nok langt mer rafinert enn disse jernklumpene i videoen.
Derimot ser jeg ikke bort i fra at dem er morsommere å kjøre når man skal ha gromlyd og morsomt moment i høyere hastigheter. Man vinner sikkert noen blikkmlangs veien også.

- kvase
- Posts: 4335
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: MC-nyheter
Plusser og minuser med alle mcer og smaken er som baken slik ser jeg på det for vi ser ting med forskjelige øyner uanset selv om mye er likt i tanker og detaljer.- Jeg syns din Rocket er råfin å se på men passer ikke meg på noen plan
men jeg forstår at vi alle har forskjelige følelser og tanker om hva som en liker eller ei
Jeg skulle gjerne hat en hall full av forskjelige mcer som en liker det trur jeg hadde blit en rar blanding av mange typer- alt i fra monky baike (honda) til HD og BMW- Ducati og noen enduro mc er


Jeg skulle gjerne hat en hall full av forskjelige mcer som en liker det trur jeg hadde blit en rar blanding av mange typer- alt i fra monky baike (honda) til HD og BMW- Ducati og noen enduro mc er
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: MC-nyheter
Smaken er som baken ja
Det er mange sykler jeg liker. Jeg har faktisk veldig sansen for Triumph Speed Twin. Kanskje min neste kandidat hvis det blir bytte. Bakdelen med denne er at den passer best til lokale turer og ikke norge rundt turer. Spesielt med tanke på mulighet for bagasjeplass etc.
Men skulle det bli en Rocket ved neste korsvei også, så må det bli en GT versjon med fothvilere plassert lenger bak som på R-versjonen.
Men for all del. Rocket'en tok med til Lofoten og hjem via Sverige etc. i fjor sommer uten problemer. Med en pakksekk på tvers bak ryggen for ryggstøtte så satt jeg regelrett som en konge hele veien. Mens min kjlrekompis på en Ducati Dessert X måtte stoppe flere ganger så satt jeg bare å plystret og koste meg i salen. Hærlig sykkel.
Men selvsagt har den sine bakdeler også. Den er stor og tung. Man merker det ikke når man kjører, men man skal ikke kjlre langt ut i lynget før man trenger bergingsbil. Det er en ren asfalt/landeveissykkel. Den funker på grus også, men med sportsdekk og enormt moment og beina forran deg kombinert med lav sittestilling blir det bare kleint.
Men ja, den vekker enormt med oppsikt. Mange som kommer bort til meg for å se sykkelen. Det er litt gøy.

Det er mange sykler jeg liker. Jeg har faktisk veldig sansen for Triumph Speed Twin. Kanskje min neste kandidat hvis det blir bytte. Bakdelen med denne er at den passer best til lokale turer og ikke norge rundt turer. Spesielt med tanke på mulighet for bagasjeplass etc.
Men skulle det bli en Rocket ved neste korsvei også, så må det bli en GT versjon med fothvilere plassert lenger bak som på R-versjonen.
Men for all del. Rocket'en tok med til Lofoten og hjem via Sverige etc. i fjor sommer uten problemer. Med en pakksekk på tvers bak ryggen for ryggstøtte så satt jeg regelrett som en konge hele veien. Mens min kjlrekompis på en Ducati Dessert X måtte stoppe flere ganger så satt jeg bare å plystret og koste meg i salen. Hærlig sykkel.
Men selvsagt har den sine bakdeler også. Den er stor og tung. Man merker det ikke når man kjører, men man skal ikke kjlre langt ut i lynget før man trenger bergingsbil. Det er en ren asfalt/landeveissykkel. Den funker på grus også, men med sportsdekk og enormt moment og beina forran deg kombinert med lav sittestilling blir det bare kleint.
Men ja, den vekker enormt med oppsikt. Mange som kommer bort til meg for å se sykkelen. Det er litt gøy.
