Hehe. Jeg må si jeg fryder meg over kommentarene nedover, for de er ganske morsomme:
" Hei,
Da jeg gikk på skolen for rundt 30 år siden lærte vi i naturfagtimene om hvordan landet ble formet, om forskjellene på V daler og U daler, at V dalene var skapt gjennom tusener av år av vann og U dalene var skapt gjennom tusener av år av isbreer på deres ferd. Hva forårsaket at disse isbreene smeltet og forsvant ? Vi snakker jo om en tidsperiode hvor hverken biler eller fabrikker eksisterte. Befolkningstallet i verden var vel også vesentlig lavere.
Innsendt av: Odd Benestad d.y
Klimaet er dynamisk, det endrer seg naturlig både på lange og korte tidsskalaer. I den siste rapporten til klimapanelet er det et svært interessant kapitel om historiske klimaendringer og deres årsaker som oppsummerer det vi vet om temaet. Her får du svar på hvorfor vi har hatt istider og mellomistider. Når klimaforskerne konkluderer med at det meste av dagens oppvarming er menneskeskapt er det på bakgrunn av all den kunnskapen vi har om historiske klimaendringer. Vi kan selvfølgelig ha hatt naturlige klimaendringer tidligere som er forårsaket av naturlige faktorer mens vi i dag har menneskeskapte endringer. Det er mange faktorer som påvirker klimaet."
Klimaet er dynamisk ja. Det er naturlige variasjoner. CO2-nivået har vært opp mot 10 ganger høyere enn i dag har vi tidligere sett.
" Det er vel nå bare miljøverstingene som ikke har innsett at den eneste måten å løse klimaproblemene er å slå ned på unødvendige flyreiser. (Med "unødvendig" mener jeg da sånne ting som feriereiser for vanlige folk, og selvsagt ikke privatfly-reisene til Al Gore, politikerne, journalistene, miljøvernerne og FN-toppene rundt i verden for å fortelle folk at de ikke skal fly.) Klimautslippene fra fly står jo for nesten 2% av de totale utslippene på verdensbasis, så her er det mye å hente, i motsetning til utslippene fra for eksempel industri og energisektorene. Hva tror du er den mest effektive måten å få satt en stopper for vanlige folks unødvendige feriereiser, uten at man samtidig rammer Al Gore, politikerne, journalistene, miljøvernerne og FN-toppene sine helt nødvendige privatflyreiser rundt i verden? Kan det være aktuelt å kriminalisere feriereiser utenfor hjemkommunen? (Selvsagt med unntak for politikere, miljøvernere og journalister og andre viktige folk.)
Innsendt av: Jan
Jeg vil ikke gå løs på flytrafikken først. Som du selv sier utgjør denne fortsatt enrelativt liten andel av de totale utslippene. Det viktigste vi kan gjøre er å bruke all den kunnskap og teknologi vi har for å bruke energien mer effektivt - på det området vet vi at det er et stort potensiale og vi vet hva slags virkemidler ovi skal bruke og tiltak vi skal iverksette. Samtidig vi begynne å ta i bruk fornybar energi i større omgfang og sette igang gigantiske programmer for videreutvikling av eksisteren og ny teknologi. "
Ellers er det utallige "er du redd for jobben din - spørsmål", heh. Det er bare å lese nedover. Det er ganske morsomt hvordan folk begynner å våkne opp og stille de riktige spørsmålene

Mvh Martin Ellingsen (
maelling@gmail.com)
Nå:
1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE