Oljeskift på egenhånd og garanti?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5137
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by mekkern »

dette blir som logikk mot islam..... :smt062

bruker alle synsing på alt av spesifikasjoner??????

Verden VIL bedras...

Jadda........ :-#
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by JohnnyTh »

Jeg måtte en tur ned i garasjen for å se på oljen. Kawasakien er nå kjørt 6000km siden sist oljeskift og dermed halveis til neste skift. Oljen har en gylden transperang farge og ser egentlig ubrukt ut, heller ingen merkbar endring i viskositet.

At denne oljen skal måtte skiftes høres helt merkelig ut. Kanskje det ikke er så store kostnaden med et ekstra oljeskift, men hvis man skal bytte på halveien allerede, så betyr det jo at man kanskje får 4 oljeskift i løpet ev en sesong og da blir det jo litt penger av det.

Er produsenten ikke vet hva de gjør når de oppgir serviceintervall for oljeskift høres underlig ut.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Men kan det være at produsentene vet nøyaktig hva de gjør!? [emoji848] i forbindelse med service, vedlikehold, inntjening på lang sikt!? Konkurranse mot andre aktører!? Se på diesel løgnen til vw og omtrent alle ande aktører i markedet [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Du store! Denne tråden fikk fart på seg! :smt005

Uansett, bare fortsett gutta. Men la meg bare presisere at det ikke er økonomiske grunner til at jeg lurte på det jeg gjorde i første post. Var mer for å kunne lære dette selv og dermed kunne ta oljeskift selv. At jeg sparer så mye på det totalt sett er ikke avgjørende, selv om det så klart er et pluss.

Men oljen jeg ble anbefalt til min sykkel av BMW Motorrad (sendte dem mail) var Advantec 5W-40 API Jaso MA2 Full syntetisk. Denne koster 1000-lappen for 4 liter. For meg som uvitende å røske med meg en fire liters dunk fra Biltema til halve prisen, selv om spesifikasjonene er de samme blir vågalt.

Jeg har uansett bestemt meg for å drite i hele greia og la dem ta alt på servicen. Problem løst. Eller kanskje ikke "løst" men problemet er borte er vel mer riktig å si.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tob »

knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by knutk »

LordShaft wrote:Men kan det være at produsentene vet nøyaktig hva de gjør!? [emoji848] i forbindelse med service, vedlikehold, inntjening på lang sikt!? Konkurranse mot andre aktører!? Se på diesel løgnen til vw og omtrent alle ande aktører i markedet [emoji848]
Angående VW og diesel så visste VW akkurat hva de gjorde....

For min del må folk gjerne skifte olje en gang i uken. Om de kjøper oljen på BT må de gjerne gjøre det, så lenge jeg slipper å kjøpe sykkelen etterpå.

Personlig velger jeg å følge fabrikkens anbefalinger både med hensyn til intervall og oljetype.

Kan sikkert gjøres billigere. Men det gir jeg bang i. Så langt har policy med å følge fabrikkens anbefalinger aldri forårsaket problem, og aldri i den sammenheng innebærer at jeg kjøpte min første MC i 1975.

Helt sikkert ikke den eneste måten å gjøre det på, men oppskriften har funket fint for meg, og andre får gjøre som de vil...
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Her er svaret jeg fikk fra BMW Motorrad angående garantispørsmål ved oljeskift gjort selv:

Hei,
Jeg synes at hvis du og Speed er enig om at dette fungerer for begge parter og at du sparer kvitteringer for olje og filter så er dette ikke noenting som BMW kommer at argumentere om hvis det dukker opp noen garantispörsmål.
Mvh Dan
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Epylypzon »

Jeg tror at de lange service intervallene som har blitt i det siste også har med "kjøp og kast" kulturen som har kommet de siste årene.
-12 modell transporteren på jobben har 35 000 som serviceintervall. Dvs den må på service hvert 3. år....... Kunne tenkt meg å sett den olja når den blir tappa av.

Skifter innimellom intervallene på gs`en. Etter + - 5000 er ihvertfall den svart som f... Bruker Motul/Castrol.
På WR`en var det oljeskift hver 3-5 time. Den olja så heller ikke ut som ny(selv med nyoverhalt motor).
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Epylypzon »

Møller "nektet" å ta oljeskift etter ca 15-20 000km og 1 vinter. Var ikke noe vits før intervallet.

En kammerat kjører en 2015 modell transporter, den har 40 000km intervall. Den har gått 20 000 eller noe nå, å etter peiling av olje så er det såvidt over minimum... MEn, fikk streng beskjed fra møller om å ikke etterfylle før oljelampa begynte å lyse............................. Jeg blir helt matt
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Å fortsatt så stoler dere på at oljeprodusentene er ærlig om hva som er i oljen i henhold til de forskjellige klassene :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Å fortsatt så stoler dere på at oljeprodusentene er ærlig om hva som er i oljen i henhold til de forskjellige klassene :-k :-k

Tror du snakker om en oljeprodusent som legger opp til smash fra advokater som jobber på "no cure, no pay" basis, om de prøver seg på for mye avvik fra det som er lovet bort. Vet feks på marine oljer på båtene vi leier så tas det alltid drypptest av olje og drivstoff, og deretter direkte til laboratorium for test. Blir nådeløst avslørt om oljen og/eller drivstoff er utenfor spec. Det samme er det jo veldig vanlig å gjøre ved oljeskift i USA på bil og mc, hvor slike tjenester er billigere enn i Norge.

Skjer det avvik? Sikkert. Er det vanlig? Neppe...

Liker digre brannmenn i Bergen konspirasjonsteorier :-k

8)

-edit -

De vanlige skriveleifene...
Post Reply