Nynorsk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Nybegynneren
MC: Ingen enda... Mito <3

Re: Nynorsk

Post by Nybegynneren »

13% av norges befolkning har nynorsk som hovedmål. Er det da riktig at de 87% resterende skal lære nynorsk fordi 13% skriver det?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

JA!
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Tja, for min egen del så er det greit at vi har to offisielle språk i Norge. Men jeg synes det er litt for dumt at vi må lære det, det skulle vært frivillig. Da ville en fått mer motiverte elever og muligens en styrking av nynorsken. Ikke om jeg vet om den trenger det. De mange timene som brukes til obligatorisk nynorskopplæring kunne vært benyttet til å lære langt mer matnyttig kunnskap i mine øyne. Det være seg historie, realfag, kroppsøving, eller gud forby at vi skulle få litt mer studieteknikk inn i skolen. Det verste er at man kan skrive mer eller mindre 100% bokmål og kalle det nynorsk og det er helt lovlig, det er jo så mange lovlige sideformer i nynorskordboken.

Som Bergensgutt må jeg si meg enig med de som sier at dialektene er viktigere enn skriftspråket, i vennegjengen min bruker vi mange gamle bergensuttrykk som få utenfor Bergen, og ikke alle i Bergen heller, skjønner. Det er med på å forme hvem vi er og hvor vi kommer fra, det er langt viktigere for meg enn om jeg skriver jeg, eller eg.

Å forby nynorsk er jeg ikke for, men å gi ungdommene valget om hvorvidt de vil lære nynorsk eller ikke synes jeg vi burde gjøre. Så blir det opp til hver og en hvilket skriftspråk de ønsker å lære.
Post Reply