Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
jhn
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

RuneMC wrote: .... ....
Bærtet på en bil ved Lierkroa foran meg i retning Liertoppen her idag. En som tydeligvis holdt på å romstere i bilen samtidig med at han begynte å bremse opp. Da kan man jo fort tro at han bremser opp for å svinge høyre ved Lierkroa, men neida så og si idet han svinger venstre inn grusveien, først da blinker han venstre #-o Greit å se an situasjonen når man ligger bak, men kommer man imot så får man null forvarsel hvis dusten i tillegg ser på noe inne i bilen istedenfor å se på evt møtende trafikk.
Ja, man ser jo flere ganger daglig folk som ikke gir signal --- irriterende. Inn mot rundkjøringer f-eks ... folk som ikke blinker seg ut. Da rekker man å bli irritert og tenke "dust". Men så er situasjonen over, alt gikk fint, man rakk å registrere et manglende blink før verden gikk videre ... det var alt.
Jeg driter ofte i blinklys, eller glemmer, men merkelig nok aldri når det er avgjørende.
Det værste som har skjedd er at noen har måtte undre seg noen tidels sek. ekstra, eller blitt litt overrasket. Det er ikke sånn at selv om man driter i blinklys, så bryter man alle andre trafikkregler også ... man har jo overlevelsesinstinktet i behold
Du har jo etterhvert beskrevet mange lignende situasjoner, de har til felles at de endt godt ... kanskje det ikke er et stort problem, bare et irritasjonsmoment for noen?
For andre er det ganske irriterende at noen selvoppnevnte oppdragere skal kjøre rundt og dele ut "bærter" og pekefingre ... man skal ha ganske plettfri trafikal vandel for å rettferdiggjøre pekefingre [-X
hakhap
Mr Illustrator
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Post by hakhap »

Ikke for å derail for mye men hvilket har høyest sannsynlighet for å lede til en alvorlig ulykke? bærte eller gi signal for en foretar en sving in eller ut?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
jhn
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Post by jhn »

hakhap wrote:Ikke for å derail for mye men hvilket har høyest sannsynlighet for å lede til en alvorlig ulykke? bærte eller gi signal for en foretar en sving in eller ut?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Si det du ... men vi ser ikke mange ulykker som kommer av manglende blinklys? Gjør vi vel?
Det er ikke blinklyset som er avgjørende for om det går bra eller ikke, det er jo resten av trafikkbildet.
I 99% av tilfellene er manglende blinklys for en bagatell å regne, som ikke er verdt en pekefinger ... det er ikke noe å mase om.
Hvor mange av oss driter ikke i blinklys ved forbikjøringer på landeveien f.eks ... eller ved lanesplitting/tråkling, blinker du da ved feltskifte?
Stein og glasshus vettu.
Skjer det aldri med dere at dere glemmer blinklyset ... eller driter i det?
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Å si at jeg glemmer blinklys blir vel feil, er vel noen ganger jeg driter i det! Da spesielt når jeg ser at det ikke er "behov"

Å hva i alle dager skal en blinke inn i rundkjøring for!? [emoji849] en blinker ut av rundkjøring eller når en skifter felt i rundkjøringen!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tosk
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Post by Tosk »

LordShaft wrote: Å hva i alle dager skal en blinke inn i rundkjøring for!? [emoji849] en blinker ut av rundkjøring eller når en skifter felt i rundkjøringen!
For å vise andre hvor du skal. Alle vi som er opplært til å gjøre det har stor nytte av det. Dere som ble opplært til å drive med gjetteleken fortsetter jo bare med det, så for dere blir det jo det samme.
Regelen sier at du skal gi tegn den veien du skal i et kryss, og en rundkjøring er per definisjon et kryss, så om du er på vei inn i en rundkjøring og skal til venstre, så står det jo faktisk i boka, og det har det alltid gjort, at du skal blinke. Bare ikke ordrett, sånn at det har blitt misforstått.

Si at du står og venter på å komme inn i en rundkjøring, og det er mye trafikk i den. Hadde det ikke da vært veldig praktisk om du kunne stole på at de som kommer rett forfra hadde blinket til venstre inn om de skal til venstre? Så vet du at "etter den bilen kan jeg kjøre", isteden for å vente å se om han faktisk kjører den veien eller ikke. Ikke kan man stole på plassering i rundkjøring heller.
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Å gi i tegn til venstre når man skal til venstre (evt høyre hvis man skal første utkjøring til høyre) er ganske nyttig for trafikkflyten i rundkjøringen. Dvs hvis det er trafikk imot eller noen ved de forskjellige innkjøringene som venter på avklaring av hvor du skal. (Er man enste kjøretøy så er det valgfritt, men kan være nyttig for vanen å gi tegn da også.) For MC er det ekstra nyttig å gi tegn til venstre for å unngå tvil (dvs at bil imot kan kjøre inn rett foran deg, fordi han tror du skal rett fram hvis du ikke gir tegn).

Ellers når det gjelder å ikke gi tegn når man på rett strekning plutselig svinger venstre og krysser motgående kjørebane - der er det jo en flere ulykker hvert år hvor enten motorsyklisten ligger bak og tror det er fri bane for å kjøre forbi når bilen foran senker farten. Bilen bryter teknisk vikeplikten hvis den svinger venstre idet motorsyklisten har påbegynt sin forbikjøring. Samme hvis det er motorsyklist imot som bilisten uventet bryter vikeplikten for.

Han igår hadde hodet vendt mot høyre og div armbevegelser i den retningen. Bærten gir jeg etter at situasjonen er avklart, null risiko, håper bare det kan få noen til å gi tegn neste gang - men det er kanskje å håpe på for mye?
Tommas
MC: Luftsykkel

Post by Tommas »

Ingen blinket "inn" i rundkjøringer når jeg tok lappen, men utrolig praktisk når folk gjør det :thumleft

Selv er jeg notorisk glemsom med blinklys, må være noe genetisk :redface
Toalmar

Post by Toalmar »

Tommas wrote:Ingen blinket "inn" i rundkjøringer når jeg tok lappen, men utrolig praktisk når folk gjør det :thumleft
Ikke når jeg tok lappen på bil heller ( ca 30 år siden), men etter at MC lappen ble tatt (4 år siden mener jeg) ble jeg veldig oppmerksom på hva en myk trafikant er. Bruker derfor konsekvent blink både inn og ut av rundkjøring både med MC og bil
tshansen

Post by tshansen »

Jeg har kjørt ganske aktivt med både bil, sykkel, lastebil og utrykning! Å jeg har ingen grunn til å stole på sporadisk blinkere inn i rundkjøringer! Jeg ser på plassering og om de eventuelt blinker ut! Står de i en arm, å blinker til venstre og det er 5 eller 6 armer i rundkjøringen, skal du være spåmann for å vite hvor de skal!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Toalmar wrote:
Tommas wrote:Ingen blinket "inn" i rundkjøringer når jeg tok lappen, men utrolig praktisk når folk gjør det :thumleft
Ikke når jeg tok lappen på bil heller ( ca 30 år siden), men etter at MC lappen ble tatt (4 år siden mener jeg) ble jeg veldig oppmerksom på hva en myk trafikant er. Bruker derfor konsekvent blink både inn og ut av rundkjøring både med MC og bil
Ei heller da jeg tok billappen for 30 år siden og ikke da jeg tok sykkellappen for 25 år siden. Heller ikke i 2008 da kona tok billappen. Nå var nå dette i Tromsø, som har dobbelt så mange rundkjøringer som faktiske veikryss ;-) Da ble det fokusert på korrekt blinking og feltskifte FØR en kom til rundkjøringa og ikke blinking før man blinket til høyre UT av rundkjøringa.

På Finnsnes, derimot (med 2 rundkjøringer) måtte jeg i 2007 blinke venstre helt til jeg skulle ut, om jeg skulle rundt rundkjøringa da jeg tok C1E-lappen. I Tromsø og på Finnsnes iallefall, heter det "aldri" at du skal "til venstre" i rundkjøring. Da skal du enten "til høyre", "gjennom" eller "rundt" rundkjøringa, og det er nå slik jeg også i dag forholder meg til de opplærte reglene. Når det kommer til rundkjøringer her i Latvia/Rīga, så er det ofte 3-4 felt inni og kanskje 6 utganger men 2-3 felt inn til rundkjøringene og her kan de ganske enkelt ikke kjøre i rundkjøringer. Lastebiler ligger konsekvent i ytterste felt, uansett hvor de skal og bruker omtrent aldri blinklys. Ikke når de skal ut engang. Skolebiler blinker inn til det feltet de skal i og ellers høyre ved feltskifte (jfr 3-4 felt inni) og høyre ut. Bilister kjører etter innfallsmetoden og tegngiving er frivillig..

Kjører jeg bil, legger jeg meg sjelden i innerste felt, da det er nesten umulig å komme ut. Egentlig kun når jeg skal ut i 4. eller 5. avkjørsel og blinker meg ett felt ut etter hver passerte utkjøring. På sykkel ligger jeg aldri i innerste felt, og blinker meg ut til ytterste felt minst to avkjøringer før jeg skal ut. (Må også holde lavt gear og ha "agility'en" for rask aks ut foran gale lastebilsjårører) 8)

Sånn helt til slutt; ikke engang Statens Vegvesen vet hvordan det skal kjøres i rundkjøringer. Legg spesielt merke til illustrasjonen: INGEN blinker til venstre.. :-k
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

@LordShaft - jepp, når neste utkjøring er den du skal ut så skifter du til å blinke ut - dette skjer inne i rundkjøringen :)
Var også litt lunken til tegngivingen basert på "bilkunnskapene", men "så lyset" via en meget bestemt kjørelærer som hadde et lass med erfaring fra kjøring i Oslo. Kort og greit sa han at det bare er en måte å kjøre riktig på - og den inkluderer å gi tegn - noe annet var ikke diskusjonstema.

Tenk deg at du sitter i en bil, imot kommer en MC ca like langt fra rundkjøringen men i litt større fart. MC'n blinker til venstre i god tid. Hva gjør du? Peiser på så dere møtes på en ufordelaktig måte, eller forstår du at den kommer først inn i rundkjøringen, så det er greit å slakke litt på gassen. Vinn-vinn, MC'n svinger trygt og du har kun gjort en mikroskopisk hastighetsjustering 5 sekunder tidligere. Tegngivingen ga bedre sikkerhet og bedre trafikkflyt. (Stopper man helt for å lure på hvor folk skal, så tar det lenger tid med full stopp og akselerasjon.)
Tosk
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Post by Tosk »

Jeg kan ikke komme på et eneste godt argument for å la være å bruke blinklys. Så enkelt er det egentlig. Du har ingen argumenter for å ikke gjøre det.
Toven
MC: 2021 MT-09 SP

Post by Toven »

Tosk wrote:Jeg kan ikke komme på et eneste godt argument for å la være å bruke blinklys. Så enkelt er det egentlig. Du har ingen argumenter for å ikke gjøre det.
Forlenge livet til pærene, miljøbevist? :-k

:lol:
tshansen

Post by tshansen »

Hva i alle dager skal du gi tegn inn i en rundkjøring etter!? Der er i norge stort sett bare ett eller to alternativer! Alle skal samme vei rundt i rundkjøringen, mens alle skal ut! Noen her og noen der! Det er ikke snakk om å la være å bruke blinklys, men å bruke blinklys der jeg mener det er behov!

Å ligger jeg helt alene på veien, tar igjen en bil og kjører forbi uten møtende trafikk!! Hvorfor skal jeg bruke blinklys her? Hvem skal jeg bli bedre sett av!? Hvem skal jeg gi klarere signal til? Han jeg nettopp har kjørt forbi [emoji848]
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Toven
MC: 2021 MT-09 SP

Post by Toven »

For å gi signal til alle de andre som venter på å kjøre inn i rundkjøringen, og dermed bedre flyten.

Jeg blinker alltid inn i rundkjøringing, og ut. Om ingen andre trafikanter i nærheten gidder jeg sjeldent blinke.
Post Reply