Page 57 of 321

Posted: 23 May 2007 22:55
by Speedy Gonzales
Hookie wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Kan du vise meg noe som tilsier at fly forurenser mest?
Har ikke noen side for hånden, men så på sånn program på TV for litt sia.. og der viste de hvor mye CO2 det var f.eks. pr. kilo banan hvis den ble frakta med fly, også viste de hvor mye det ville vært dersom det ble frakta med båt.
Høres rart ut men men

Posted: 23 May 2007 22:59
by Hookie
speedy gonzales 2 wrote:
Hookie wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Kan du vise meg noe som tilsier at fly forurenser mest?
Har ikke noen side for hånden, men så på sånn program på TV for litt sia.. og der viste de hvor mye CO2 det var f.eks. pr. kilo banan hvis den ble frakta med fly, også viste de hvor mye det ville vært dersom det ble frakta med båt.
Høres rart ut men men
å? jeg synes det høres veldig logiskt ut, iforhold til hastigheten til flyet opp imot hastigheten til båten =)...

Posted: 23 May 2007 23:00
by FV
Hookie wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Kan du vise meg noe som tilsier at fly forurenser mest?
Har ikke noen side for hånden, men så på sånn program på TV for litt sia.. og der viste de hvor mye CO2 det var f.eks. pr. kilo banan hvis den ble frakta med fly, også viste de hvor mye det ville vært dersom det ble frakta med båt.
Hvor mange bananer var det snakk om? Jeg kjøper ikke argumentet ditt før du legger ett eksakt tall på bordet, da dette er meget relevant i denne saken. ;)

Posted: 23 May 2007 23:18
by Hookie
Veit ikke hvor mange bananer 1kg bananer er jeg :/ du får gå til butikken å se... Men hvis du mener totalt, så aner jeg ikke men trur nok det var ganske full last... Trur nok de som har regna på det vet åssen de skal regne på det ;)

Posted: 23 May 2007 23:29
by Alas
At en kilo vare fraktet med båt slipper ut mindre enn en kilo vare fraktet med fly tror jeg glatt på. En båt kan jo frakte MYE mer enn et fly kan. Uansett er det jo totalen som spiller noen rolle. Vi sender jo fisk fra Norge til Kina hvor den foredles også tilbake til Norge hvor den havner i frysedisken. Blir ikke noen tonn utslipp av sånt, neida.

Tok og den klimatesten, og det var uten tvil flyreisene mine som gjorde med til miljøversting. Vel 85% av utslippene mine var fra flyreiser!!

Men bryr jeg meg, nope.

Posted: 23 May 2007 23:31
by crab
håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>

Posted: 23 May 2007 23:33
by Speedy Gonzales
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
Tror nok det er såpass lite at du ikkje vil merke noe særlig til det.
Det du derimot vil merke det på mest sannsynlig er mer nedbør :(

Posted: 23 May 2007 23:34
by Speedy Gonzales
Alas wrote:At en kilo vare fraktet med båt slipper ut mindre enn en kilo vare fraktet med fly tror jeg glatt på. En båt kan jo frakte MYE mer enn et fly kan. Uansett er det jo totalen som spiller noen rolle. Vi sender jo fisk fra Norge til Kina hvor den foredles også tilbake til Norge hvor den havner i frysedisken. Blir ikke noen tonn utslipp av sånt, neida.

Tok og den klimatesten, og det var uten tvil flyreisene mine som gjorde med til miljøversting. Vel 85% av utslippene mine var fra flyreiser!!

Men bryr jeg meg, nope.
For å gjøre det veldig enkelt.

Mener dere at hvis en supertanker med tungolje skal fra afrika til norge og ett fly fra afrika til norge så forurenser flyet mer enn det skipet ville gjort?

Posted: 23 May 2007 23:36
by crab
speedy gonzales 2 wrote:
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
Tror nok det er såpass lite at du ikkje vil merke noe særlig til det.
Det du derimot vil merke det på mest sannsynlig er mer nedbør :(
:smt097

Posted: 23 May 2007 23:37
by Speedy Gonzales
crab wrote:
speedy gonzales 2 wrote:
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
Tror nok det er såpass lite at du ikkje vil merke noe særlig til det.
Det du derimot vil merke det på mest sannsynlig er mer nedbør :(
:smt097
:lol: Takk takk.

Posted: 23 May 2007 23:40
by crab
ikke ment til deg, men til nedbøren :)

Posted: 23 May 2007 23:42
by Speedy Gonzales
crab wrote:ikke ment til deg, men til nedbøren :)
Bare tullte :wink:

Posted: 23 May 2007 23:43
by Hookie
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
mhm, men blir fort kaldere igjen hvis en av de teoriene de har om at grønnland smelter :P da skulle visst golfstrømmen blitt fryst, og store deler av Europa får istid, bla. Norge ;)


ang. det med fly ogbåt osv. aner ikke, men regner med at de har tatt med dette i utregninga.. (håper jeg for dems del da) :shock: Men du kan jo alltids ta kontakt med de... mener det var programmet "FBI" (Forbruker inspektørene ellns) fra NRK. :)

Posted: 23 May 2007 23:44
by Mantis
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
Er du da klar over hva som skjer med polene og hvor mange arter som står truet?

Men det er alt for mye oppstyr rundt det i media og på stortinget, trangsynte politiker. Er det ikke snakk om 0,1 grader per 100år da :lol: Jippi, vi skal slutte å kjøre biler som går på bensin i Norge for det.

Posted: 23 May 2007 23:44
by crab
Hookie wrote:
crab wrote:håper litt på global oppvarming jeg. så kansje det blir litt varmere i kalde norge også =D>
mhm, men blir fort kaldere igjen hvis en av de teoriene de har om at grønnland smelter :P da skulle visst golfstrømmen blitt fryst, og store deler av Europa får istid, bla. Norge ;)

NEI ÆSJ!?
El-Bil FTW!