Kneskrap

Prat om tung MC.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ja tronen er min. Tror jeg faktisk må på... :smt039
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Å, du har en ramme-avtale? Skitt la gå! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Ja, og det er ramme alvor 8)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nei sånt spøker man ikke med..... :P
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Nå har jeg vært ute et par turer og tenkt litt sånn kneskrap, og potteskrap og fothvilerskrap, og finner ut at det er bare skrap alt samma.
Jeg kjører for å ha det koselig på tur, ikke nødvendigvis for å komme fortest frem.
Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt. Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.
Image
R

Post by R »

Ragnhild wrote:Nå har jeg vært ute et par turer og tenkt litt sånn kneskrap, og potteskrap og fothvilerskrap, og finner ut at det er bare skrap alt samma.
Jeg kjører for å ha det koselig på tur, ikke nødvendigvis for å komme fortest frem.
Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt. Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Men for all del, får jeg en sjanse til å prøve på bane med folk som kan dette, skal jeg ta den, for alt som gjør at jeg blir en sikrere/flinkere fører er positivt.
Sikkert fordi du er litt pysete da vettu:) Pointet er jo at du skal gasse så mye gjennom svingen at farten/gassen drar deg trygt gjennom... (rett meg om jeg tar feil.)
Bånn Gæs

Post by BÃ¥nn Gæs »

Ragnhild wrote:...Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt.
Det du sier her er littegranne som å løpe etter regnbuen synes jeg, No offense. Hele prinsippet med å ta sving på to hjul er jo å flytte tyngdepunktet innenfor understøttelsesflaten, hvis ikke bikker du utover.
Hvis du legger sykkelen ned i en sving men trekker kroppen utover vil du jo motvirke nedlegget og blir nødt til å legge sykkelen tilsvarende mer ned.
Dessuten er "tyngdepunktet" høyst abstrakt og flytter seg hele tiden. Den ligger foreksempel ikke alltid 3 cm over og 15 cm foran svingarmbolten :wink:
Ragnhild wrote:Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Har full forståelse for sperren, har hatt den tilgangs sjøl også :wink:
På tross av at du kjører for å kose deg og alt det der synes jeg du skal prøve å gjøre ting "riktig", også i bygatene. Jeg har sterk tro og forhåpning om at du kommer til å føle deg mye tryggere og ha mer glede av kjøringen om du får sortert dette sjøl, Ragnhild. Det samme har jo vært sagt om kontrastyring og stoppteknikk i sving (noe av det gikk vel på gamleforumet...)
Jeg vil bare stresse at nedlegg ikke har noe med svinkjøring å gjøre, det er jo rett og slett fysikken som holder oss på 2 hjul på veien uansett hastighet!

Håper ikke jeg har kastet inn en brannfakkel her igjen, temaet er jo godt utdebattert. Ville bare prøve å gi noen vink i folkelige ordelag.
Såå,, Lykke til da Ragnhild :wink:
FZR 1000 '91
jornhan

Post by jornhan »

Bånn Gæs wrote:
Ragnhild wrote:...Og da har jeg det greit med at sykkelen legger seg ned når jeg trykker frem og ned på indre styreholk og retter opp hele overkroppen for å ha mest mulig vekt over sykkelens tyngdepunkt.
Det du sier her er littegranne som å løpe etter regnbuen synes jeg, No offense. Hele prinsippet med å ta sving på to hjul er jo å flytte tyngdepunktet innenfor understøttelsesflaten, hvis ikke bikker du utover.
Hvis du legger sykkelen ned i en sving men trekker kroppen utover vil du jo motvirke nedlegget og blir nødt til å legge sykkelen tilsvarende mer ned.
Dessuten er "tyngdepunktet" høyst abstrakt og flytter seg hele tiden. Den ligger foreksempel ikke alltid 3 cm over og 15 cm foran svingarmbolten :wink:
Ragnhild wrote:Innbiller meg at når jeg legger kroppsvekta mi innover i svingen flytter jeg tyngdepunktet til hele massen av sykkel + last (meg og evt passasjer/bagasje) faretruende nært, for ikke å si forbi sykelens understøttelsesflate, og da er sjansene store for at både sykel og jeg flater ut og drar til skogs.
Har full forståelse for sperren, har hatt den tilgangs sjøl også :wink:
På tross av at du kjører for å kose deg og alt det der synes jeg du skal prøve å gjøre ting "riktig", også i bygatene. Jeg har sterk tro og forhåpning om at du kommer til å føle deg mye tryggere og ha mer glede av kjøringen om du får sortert dette sjøl, Ragnhild. Det samme har jo vært sagt om kontrastyring og stoppteknikk i sving (noe av det gikk vel på gamleforumet...)
Jeg vil bare stresse at nedlegg ikke har noe med svinkjøring å gjøre, det er jo rett og slett fysikken som holder oss på 2 hjul på veien uansett hastighet!

Håper ikke jeg har kastet inn en brannfakkel her igjen, temaet er jo godt utdebattert. Ville bare prøve å gi noen vink i folkelige ordelag.
Såå,, Lykke til da Ragnhild :wink:
Godt forklart Bånn Gæs :smt038.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
jornhan

Post by jornhan »

Ragnhild wrote:Nå har jeg vært ute et par turer og tenkt litt sånn kneskrap, og potteskrap og fothvilerskrap, og finner ut at det er bare skrap alt samma.
Ta førerutviklingskurs på gardermoen til neste år så du kan få kjørt på rudskogen hvær torsdag og jeg skal garantere att du blir en mer erfaren kjører.Eneste bakdelen for deg er jo att du har litt langt å kjøre hvis du bor i trondheim. :smt039.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Godt forklart ja. :) Et annet aspekt er jo at det ikke bare er funksjonelt, det blir en helt ny måte å kjøre på. Spennende that is :)
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Helt greit det jornhan, du spanderer bensin og dekker alle utgifter Trondheim - Gardermoen/Rudskogen, så kommer jeg :) (Kursavgiften beteler jeg selv, det skal du slippe :wink: )

Men kanskje Senior MC avd. Trøndelag får i gang noe tilsvarende her i Trondheim :?: (For da sparer jornhan en masse reiseutgifter for meg :wink: )
Image
vega

Post by vega »

de har også debutant kurs på banen i mo i rana (en kompis av meg var på det å fikk kne.fothviler.kåpe.holk.albue.hjelm skrap slå den he he) skjønt skal man dra av så er det best å gjøre det på slike baner. 8)
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Vega, tror vi satser på at noen drar i gang noe på Lånkebanen, kanskje ikke allverdens bane, men det er ikke 40 - 50 mil å kjøre en vei. Joda, blir masse trening på veien hjem, men det blir en sånn "once in a lifetime experience".
Image
vega

Post by vega »

vel det er vel fylket som setter en stopper for at vi får en godkjent bane mener jeg å hørt, synes det er så vanvittig av dem for de som har lyst til å bruke max potensialet av mc`n kunne jo ha gjort det der under trygge forhold isteden for på landeveien. :roll:
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Tiltredes
Image
Post Reply