Nord-Norgetur 2016

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
User avatar
Gielas
Posts: 1185
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Gielas »

DrGreve wrote:Jeg har ikke begynt å planlegge noe og har egentlig ikke noe nytt å komme med så i hovedsak er det bare for å holde tråden lunken at jeg skriver noe :)

Det er 3 ting som må diskuteres frem mot turstart.

Det ene er om folk som har tenkt å bli med på turen er keen på å være med Arctic Tiger på den flotte grusturen opp på Skjomenfjellet. Det betyr mest sannsynlig at det blir 2 overnattinger i Mekka og følgelig forlenger turen fra 7 til 8 dager.

Punkt 2 er om noen som planlegger å bli med er interessert i en avstikker mellom Alta og Gargiaveien til Suolovuopmi Fjellstue og retur tilbake til Alta via E93. Denne forlenger turen med ca. 11 mil. Dette er egentlig ikke noe problem for verken de som tar denne omveien og de som velger å avstå. De som avstår ruller bare sørover mot Olderdalen i et bedagelig tempo til resten har nådd disse igjen en eller annen plass mellom Alta og Tromsø.

Siste punkt er om folk er villige til å være på hjulene mellom 8 og halv 9 på morran den dagen vi forlater Tromsø mot Brensholmen og Senja. Det går ei ferge fra Brensholmen til Botnhamn på Senja kl. 1015 og fra Tromsø til denne ferga er det 6 mil og smal og forholdsvis dårlig vei rundt Kattfjorden. Dette gjør at man må påregne en times kjøretid. Siden ferge Gryllefjord-Andenes går kl. 15 og 19 er det mest ideelle å ta 1015. Neste fra Brensholmen går 1230 og da blir det lite tid å nyte Senja for så å ta ferga kl. 15 videre. Tar vi ferga som går kl. 19 fra Senja til Andenes får vi ALT for god tid igjen rundt Senja, selv om vi tar 1230-ferga fra Brensholmen til Senja.. :)
Alt dette forutsetter jo at fergerutene i 2016 blir som i tidligere år.

Håper det ble forståelig og ikke alt for kaotisk og rotete forklaring.. :thumleft
Jeg er klar for punkt 1, 2 og 3! :thumleft
Gielas
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Hiver meg på Gielas sine synspunkt \:D/

Skal jeg først nordover, så spiller en dag ekstra liten rolle. Det viktigste er å få sett mest mulig når jeg først er der. Så jeg sier ja takk, mest mulig :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

En video fra i fjor som er filmet over Villmarksveien som er første del av ruten på turens første dag, bare at jeg her kjører motsatt vei :)
På slutten er det litt av den gamle veien over Korgfjellet som nå er erstattet av den vel 8 km lange Korgfjelltunellen.
Lagt på musikk som jeg liker å høre på når jeg er ute å kjører.

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Hehehe, min sønn står klistrer foran tv'en (apple tv) å lener seg med i svingene å smådanser til musikken. Tidlig krøkes, god krok skal bli :roll:

Super film Doktor... Denne ruller som perfekt bakgrunn på tv'en :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Palma »

Veldig lekkert. Ikke dårlig vei til å hete Villmarksvegen det der =D>
Håper bare enda mer at jeg får muligheten til sommern :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Hehehe, min sønn står klistrer foran tv'en (apple tv) å lener seg med i svingene å smådanser til musikken. Tidlig krøkes, god krok skal bli :roll:

Super film Doktor... Denne ruller som perfekt bakgrunn på tv'en :thumleft
He, he :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Palma wrote:Veldig lekkert. Ikke dårlig vei til å hete Villmarksvegen det der =D>
Håper bare enda mer at jeg får muligheten til sommern :thumleft
Ja, veien er ganske bra bortsett fra på Hattfjelldal-siden tidlig på sommeren p.g.a. telehiv. Mange fantastiske svinger men endel blir litt ødelagt kjøremessig fordi det er lite med siktstrekning.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Jeanette »

Hmm.. får opp at filmen ikke er tilgjengelig? :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Jeanette wrote:Hmm.. får opp at filmen ikke er tilgjengelig? :-k
Ja, ser det nå at det er begrensninger på hvilke enheter den kan spilles av på. Hvilke det er står ikke, men tipper alle håndholdte enheter. Ikke står det hvilken sang som forårsaker det heller.
Pc skal gå greit..

Men du kan se video fra en annen tur over Villmarksveien som ikke har noen begrensninger :)

[youtube][/youtube]
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Jeanette »

Takk! Gleder meg til sommeren altså! Får nok ikke vært med på akkurat denne turen i år, men skal ikke se bort fra at det blir kjøring nordover :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9177
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by ojda »

DrGreve wrote:
Jeanette wrote:Hmm.. får opp at filmen ikke er tilgjengelig? :-k
Ja, ser det nå at det er begrensninger på hvilke enheter den kan spilles av på. Hvilke det er står ikke, men tipper alle håndholdte enheter. Ikke står det hvilken sang som forårsaker det heller.
Pc skal gå greit..

Men du kan se video fra en annen tur over Villmarksveien som ikke har noen begrensninger :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?vyoutube]
Takk for gjensyn med deilig filmklipp, og deilige kjente veier :thumleft
Håper det ordner seg så det blir reprise i sommer :)

Har forresten ingen problemer med å se på ipad ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Jeanette wrote:Takk! Gleder meg til sommeren altså! Får nok ikke vært med på akkurat denne turen i år, men skal ikke se bort fra at det blir kjøring nordover :thumleft
Det var jo synd det ikke passet siden jeg tipper at vi får en annen kvinnelig deltager med på turen.. :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

ojda wrote:
DrGreve wrote:
Jeanette wrote:Hmm.. får opp at filmen ikke er tilgjengelig? :-k
Ja, ser det nå at det er begrensninger på hvilke enheter den kan spilles av på. Hvilke det er står ikke, men tipper alle håndholdte enheter. Ikke står det hvilken sang som forårsaker det heller.
Pc skal gå greit..

Men du kan se video fra en annen tur over Villmarksveien som ikke har noen begrensninger :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?vyoutube]
Takk for gjensyn med deilig filmklipp, og deilige kjente veier :thumleft
Håper det ordner seg så det blir reprise i sommer :)

Har forresten ingen problemer med å se på ipad ;-)
Jeg mistenker at problemet oppstår hvis man prøver å se den via mobilnett. Hvis man er koblet et stasjonærnett så ser youtube at du har en norsk IP-adresse, men det er bare vill gjetting, jeg har minimale kunnskaper om cookies og IP-gjenkjenning :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Jeanette »

Jeg prøvde hvert fall å se videoen via mobilen, tilkoblet WiFi hjemme - sånn om man skal drodle videre på hvorfor ;-)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

For de som kommer rett sørfra og ikke er her nord når turen starter så anbefaler jeg at møteplassen blir på Svenningdal Camping, 12 km sør for Trofors.
Jeg forlater Norgestreffet på lørdags formiddag og drar hjem og pakker om før jeg ruller videre til Svenningdal Camping og vil overnatte sammen med de som kommer sørfra.
Mulig at Northman slår følge fra Norgestreffet og ned til Svenningdal, men skal være rimelig kjøresugen for å kjøre 50 mil ekstra? :)

Link til campingplassen: http://www.svenningdal-camping.no/

Image

Forøvrig, så lurer jeg på hvorfor Ojda og Busa i 2014 valgte å kjøre 6-7 mil frem og tilbake til Tosbotn når de kunne fortsatt 2 mil videre nordover langs E6 til Svenningdal for å overnatte :)
Post Reply