Hu-dærre knebla jeg dagen gpsn ble montert, får jo høyt blodtrykk av mindrePalma wrote:
Har 590 ja, og har funnet den knappen, men drive slik å knote da med hansker og div i fart når dama(Garmindama altså) stadig sier i øret mitt: "Snu når mulig".

Hu-dærre knebla jeg dagen gpsn ble montert, får jo høyt blodtrykk av mindrePalma wrote:
Har 590 ja, og har funnet den knappen, men drive slik å knote da med hansker og div i fart når dama(Garmindama altså) stadig sier i øret mitt: "Snu når mulig".
Ja, det er helt sant!Palma wrote:Jøss.... har du blogg????Det har vi ikke sett....
Ja, det har jeg også skjønt... En gpx fil er igrunn veldig lite komplisert, men vi har dingsebomser som lager de jævlig komplisertBjerknez wrote: En GPX fil er en GPX fil. Det er i grunn bare en tekstfil med informasjon. Så har du en GPX fil (eller noe annet for den saks skyld) så kan du kjøre denne gjennom GPS Babel for å fjerne punktene i mellom start og stoppstedet. Hvordan GPS din leser dette vet jeg dog ikke, men er kanskje verdt forsøket?
Man har Waypoints, Tracks og Routes. Hva som er hva er jeg ikke 100% sikker på men det man må gjøre er å fjerne "Tracks" og gjøre dem om til en "route". Om GPS'en skjønner dette vet jeg som sagt ikke, men veiene følger vertfall nøyaktig bane på de kartene jeg har laget og veipunktene mellom start/stopp synes ikke.LordShaft wrote:Ja, det har jeg også skjønt... En gpx fil er igrunn veldig lite komplisert, men vi har dingsebomser som lager de jævlig komplisertBjerknez wrote: En GPX fil er en GPX fil. Det er i grunn bare en tekstfil med informasjon. Så har du en GPX fil (eller noe annet for den saks skyld) så kan du kjøre denne gjennom GPS Babel for å fjerne punktene i mellom start og stoppstedet. Hvordan GPS din leser dette vet jeg dog ikke, men er kanskje verdt forsøket?![]()
![]()
Problemet er at jeg vil ikke fjerne punktene mellom A og Å... Jeg vil helst ha så mange punkt som mulig mellom A og Å, som gir en god guideline til hvor turen egentlig er planlagt, men kan avikes fra uten at det blir himmel og helvete i displayet
Palmas Zumo 590 har vel samme "motor" som Navigator 5, slik at oppførselen burde vel være identisk. M.a.o dersom et veipunkt ikke slipper taket før det er passert på en Zumo 590 burde vel samme problem skje med Navigator 5?LordShaft wrote: ..........
BaseCamp ser mer helheten i ruten (slik jeg har forstått det så langt) enn de andre web baserte tjenestene. Her er det egentlig bare en ting å gjøre... Plotte seg ruter og prøve de ut i virkeligheten. For min del, med min gps er det veldig uproblematisk med disse veipunktene. Da det enkelt kan hoppes over med en finger på skjermen. Verre er det for de som må inn i en meny for å løse samme floken.
Her er jo litt angående det du forteller her...Flanker wrote: På engelsk kalles disse for "shaping points". De varsler ikke ved ankomst, men brukes kun til å forme ruta. I Basecamp kan du (på Mac) gjøre et hvilketsomhelst rutepunkt til et "shaping point" ved å velge det og trykke CMD+K. Dette er utrolig nyttig for å legge opp presise ruter uten å ty til spor (tracks) som låser ruta og blir et helvette hvis du bestemmer deg for å avvike litt. Spor rekalkulerer nemlig ikke ved avvik på samme måte som en vanlig rute.
Ble det forståelig?
Han duden i filmen dropper undøvendig mange shaping points, for å si det pent... Man trenger ikke flere enn at ruten blir som du ønsker, og her kunne han sikkert klart seg med 2-3 stk. Min erfaring er at GPSen bare vil rekalkulere ruten mot neste waypoint med varsel når du tar en annen vei enn det du har planlagt med "tause" shaping points. Altså er det en "snill" måte å planlegge på, som ikke gir noe hassle hvis du avviker fra ruta. Med et spor eller vanlige waypoints for å definere ruta som du vil ha den... God jul!LordShaft wrote:Her er jo litt angående det du forteller her...Flanker wrote: På engelsk kalles disse for "shaping points". De varsler ikke ved ankomst, men brukes kun til å forme ruta. I Basecamp kan du (på Mac) gjøre et hvilketsomhelst rutepunkt til et "shaping point" ved å velge det og trykke CMD+K. Dette er utrolig nyttig for å legge opp presise ruter uten å ty til spor (tracks) som låser ruta og blir et helvette hvis du bestemmer deg for å avvike litt. Spor rekalkulerer nemlig ikke ved avvik på samme måte som en vanlig rute.
Ble det forståelig?
[youtube][/youtube]
Men, hvordan blir det når du avviker fra ruten når du har så mange shaping points?Den vil da ta det automatisk til nærmeste shaping point hvor eksisterende rute og den ruten du er på nå møtes? Er det slik å forstå?
ogknutk wrote:.
Jeg begynner så smått å se problemet med alle andre løsninger. Det er mulig jeg må krype til korset, det er muligens ikke noe vei utenom BaseCamp. Men, når det er sagt. Så ser jeg helt klart fordelen med å plotte ruten i myrouteapp, for så å laste opp gpx filen til Basecamp også ferdigstille ruten derfra.Flanker wrote:.
Hahaha... sett deg ned å planlegg 14 dager på sykkel gjennom norge eller europa, så skjønner du forbanna godt hva jeg klager etterbiker7 wrote:Skjønner ikke hva du klager for jeg, Lordshaft![]()
![]()
For som DU sa i en annen tråd vettu: "Man må tenke litt baklengs av og til med BaseCamp, men det er et godt program! "![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Via points vs shaping points
Via points are announced as you navigate, can have scheduling data, and you cannot skip them (unless you tell your device to do so).
Shaping points are not announced, do not have scheduling data, and you can skip them as you navigate.
The following definitions are consistent with how BaseCamp creates routes. (You can export a route to a .gpx file and examine it in a text editor.) Most of this has been said in previous posts, which are very helpful.
There is some confusion about the meaning of the term "via point". In BaseCamp it is used in three different ways:
As a route point (the route properties window)
As a route point excluding the Start and Finish points (BaseCamp Wiki)
As a route point that is announced (route GPX files)
The following definitions adhere to the last usage, but you may prefer one of the others.
POI (Point Of Interest) - A named point in the map or a point added by POI Loader.
Waypoint - A location you save, that you can add to a route. It can be a POI or any navigable point on the map.
"Waypoint" is a term used in BaseCamp, but not in the Nuvi.
In the Nuvi, Saved locations are the same as waypoints.
Route Point - A point you add to a route. It can be a POI, a waypoint, or a point you select from the map. You can set it to be either a via point or a shaping point, and can change it to the other type, except the Start and Finish points are always via points. Points added to a route are initially via points.
Via Point - A route point that is announced as you navigate to it (a destination point). In the Nuvi, via points are referred to as "destinations".
Shaping Point - A route point that is not announced as you navigate to it. It is a point that you only pass through, that shapes the route.
POIs and waypoints are stored in databases and exist independently of any route. Route points exist only in routes.
Via points vs shaping points
Via points are announced as you navigate, can have scheduling data, and you cannot skip them (unless you tell your device to do so).
Shaping points are not announced, do not have scheduling data, and you can skip them as you navigate.
Shaping Points in BaseCamp
Shaping points and via points are shown on the map according to the kind of route point:
POIs are shown by the POI symbol.
Waypoints are shown by whatever symbol you selected for the waypoint (the default is a flag).
Points added from the map are shown as black dots.
You convert a route point from a via point to a shaping point, or from a shaping point to a via point, by selecting whether the point is announced or not.
In the route properties window, right-click on a point and select either "Don't alert on arrival (shaping point)" or "Alert on arrival". The Start and Finish points are always announced.
Points that are announced (Alert on arrival) are via points, and points that are not announced are shaping points.
Shaping Points in the Nuvi
Shaping points are shown on the map as white dots, and in the Trip Planner as orange circles. Via points are shown as orange flags.
You create shaping points in Trip Planner, when you create or edit a route, by converting via points to shaping points. You can also convert shaping points to via points.
To convert a via point to a shaping point, select the via point's orange flag, and it changes to an orange circle. Any schedule data for the via point is lost.
To convert a shaping point to a via point, select the orange circle, and it changes to an orange flag.
You cannot convert the Start and Finish points.
You can also create shaping points when you add locations to a route you are navigating.
All Garmin models do not support shaping points. See this Garmin support article about shaping points.