Med Grønt kort retning sørøst
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Takk for følget!
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3268
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Wow,
Det var litt av en tur.
Definitivt noe å tenke på til neste tur... eller neste der igjen
Håper Anne (kona altsåh) kjente deg igjen, og at døre fortsatt hadde samme låsen
Åssen gikk det med dekkene? Har TKC70 holdt greit på turen?
Det var litt av en tur.
Definitivt noe å tenke på til neste tur... eller neste der igjen

Håper Anne (kona altsåh) kjente deg igjen, og at døre fortsatt hadde samme låsen

Åssen gikk det med dekkene? Har TKC70 holdt greit på turen?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- poulet_cavalier
- Posts: 177
- Joined: 08 Oct 2015 10:41
- MC: 2015 BMW R1200GS
- Contact:
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Bare slutter meg til resten av skrytet - flott skildring og bilder. Kjenner på pre-PMS nå..
Hjemmeside: http://bij.dyndns.org/
Flickr: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
youtube: https://www.youtube.com/channel/UCqMgqf ... subscriber
Flickr: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
youtube: https://www.youtube.com/channel/UCqMgqf ... subscriber
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9329
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Hyggelig lesing, å takk for at vi fikk følge med
Hva synes du da, etter at du har kommet hjem
Ble det altfor mye "transport/kjedelige strekker" i forhåld til opplevelsene, eller var det en grei blanding
Har jo kjørt noe Polen og Tsjekkia, å de fleste av de kilometerne jeg har kjørt der har ikke akurat bidratt til å heve ferieopplevelsen volsomt

Hva synes du da, etter at du har kommet hjem
Ble det altfor mye "transport/kjedelige strekker" i forhåld til opplevelsene, eller var det en grei blanding

Har jo kjørt noe Polen og Tsjekkia, å de fleste av de kilometerne jeg har kjørt der har ikke akurat bidratt til å heve ferieopplevelsen volsomt

2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Nå som hverdagen er tilbake er det dags å oppsummere.
@kant1: Joda, kjærringe dro kjensel på meg
, og dekkene, TKC70 virker å fortsatt ha godt med mønster. De funka fint på både vått og tørt føre.
Målet som påvirket rutevalget var først og fremst Transfaragasan og Buzludzha. Alpene var en grei måte å kombinere å slå følge med Bjørn, som skulle til Spania samt å få med seg noen alpepass på kjøpet. September er måneden etter fellesferien i sentraleuropa og har ofte helt greit vær. Men i år funka det ikke. Litt irriterende, men greit nok.
Dette var mitt første møte med østre del av Europa. Det var en positiv opplevelse. Vi reiste for å se høye fjell og store bygninger. Man tenker på Romania hver gang man ser en tigger sitte på trappa fremfor samvirkelaget. Landet vi møtte opplevde vi som et velfungerende samfunn med vennlige og gjestfrie mennesker, lite som minnet om fillehaugene som sitter fremfor butikken hjemme.
På en tur som dette blir det også transportetapper. De er ikke så givende, og oppleves som noe man bare vil bli ferdig med. Vi gjorde transporten til en tur i turen, dvs. vi stoppet hyppig for pauser og hygga oss underveis. Vi hadde kommunikasjon mellom hjelmene, og det funka stort sett greit.
Om jeg hadde en tryllestav hadde jeg nok korta ned på transporten, men totalt sett hadde vi mange positive opplevelser også underveis til og fra, så det skremmer meg ikke fra å gjøre det en gang til.
For hjemturen via Tyskland vurderte vi tog fra München, men de gikk kun på lørdag. Vi vurderte også diverse fergeløsninger, men alle alternativene ville koste ekstra tid i forhold til vår reiserute. Vi såg ingen grunn til å betale ekstra for å komme senere fram.
Rapporteringen underveis via telefon var litt knotete i starten, men etter noen dager funka det greit.
I tillegg til underholdning funka det også som dagbok for undertegnede, og bidro til å formidle inntrykkene mens de var ferske.
Vi hadde ingen problem med syklene 2 x 1200GS og en FJR1300. Kardangsykler alle tre. Det eneste vi gjorde med syklene var å fylle bensin og følge med oljenivået.
For egen del dro jeg med stor toppkoffert. Ikke fordi jeg trengte plassen, men greit å ha ekstra plass til kjøreutstyr ved parkering. Plassen ble benyttet kun et par ganger.
Grønt kort ble ikke etterspurt langs ruta vi kjørte, men ville kanskje bli etterspurt ved eventuelt uhell.
Sist, men ikke minst, vil jeg takka for alle innspill og oppmuntringer underveis. Det inspirerte til å skrive videre, samt at enkelte innspill bidro til vårt rutevalg og ytterligere opplevelser underveis.
Takk for følget.
Rettet: Skrivefeil
@kant1: Joda, kjærringe dro kjensel på meg

Målet som påvirket rutevalget var først og fremst Transfaragasan og Buzludzha. Alpene var en grei måte å kombinere å slå følge med Bjørn, som skulle til Spania samt å få med seg noen alpepass på kjøpet. September er måneden etter fellesferien i sentraleuropa og har ofte helt greit vær. Men i år funka det ikke. Litt irriterende, men greit nok.
Dette var mitt første møte med østre del av Europa. Det var en positiv opplevelse. Vi reiste for å se høye fjell og store bygninger. Man tenker på Romania hver gang man ser en tigger sitte på trappa fremfor samvirkelaget. Landet vi møtte opplevde vi som et velfungerende samfunn med vennlige og gjestfrie mennesker, lite som minnet om fillehaugene som sitter fremfor butikken hjemme.
På en tur som dette blir det også transportetapper. De er ikke så givende, og oppleves som noe man bare vil bli ferdig med. Vi gjorde transporten til en tur i turen, dvs. vi stoppet hyppig for pauser og hygga oss underveis. Vi hadde kommunikasjon mellom hjelmene, og det funka stort sett greit.
Om jeg hadde en tryllestav hadde jeg nok korta ned på transporten, men totalt sett hadde vi mange positive opplevelser også underveis til og fra, så det skremmer meg ikke fra å gjøre det en gang til.
For hjemturen via Tyskland vurderte vi tog fra München, men de gikk kun på lørdag. Vi vurderte også diverse fergeløsninger, men alle alternativene ville koste ekstra tid i forhold til vår reiserute. Vi såg ingen grunn til å betale ekstra for å komme senere fram.
Rapporteringen underveis via telefon var litt knotete i starten, men etter noen dager funka det greit.
I tillegg til underholdning funka det også som dagbok for undertegnede, og bidro til å formidle inntrykkene mens de var ferske.
Vi hadde ingen problem med syklene 2 x 1200GS og en FJR1300. Kardangsykler alle tre. Det eneste vi gjorde med syklene var å fylle bensin og følge med oljenivået.
For egen del dro jeg med stor toppkoffert. Ikke fordi jeg trengte plassen, men greit å ha ekstra plass til kjøreutstyr ved parkering. Plassen ble benyttet kun et par ganger.
Grønt kort ble ikke etterspurt langs ruta vi kjørte, men ville kanskje bli etterspurt ved eventuelt uhell.
Sist, men ikke minst, vil jeg takka for alle innspill og oppmuntringer underveis. Det inspirerte til å skrive videre, samt at enkelte innspill bidro til vårt rutevalg og ytterligere opplevelser underveis.
Takk for følget.
Rettet: Skrivefeil
Last edited by knutk on 22 Sep 2017 22:59, edited 1 time in total.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Herlig lesing.
Fikk ikke mindre lyst på en tur østover igjen nå!


- mekkern
- Posts: 5299
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Jeg stiller meg bak en takk jeg også.
Skikkelig artig «reportasje» fra østafor.
Skikkelig artig «reportasje» fra østafor.

- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Vel blåst og takk for at jeg og de andre fikk ta del i opplevelsen 

Re: Med Grønt kort retning sørøst
Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil.
- Palma
- Posts: 4834
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Med Grønt kort retning sørøst
Dette blir spennende. Husk at de som reiser bortover der pleier å skrive daglige referater in real time slik at vi hjemmesitterne blir oppdatert dagligGor wrote:Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil.

God tur

Re: Med Grønt kort retning sørøst
hihi ikke sikker på om jeg er så strukturert så jeg får til det, men skal ta masse bilder så de skal jeg dele( når jeg kommer hjemPalma wrote:Dette blir spennende. Husk at de som reiser bortover der pleier å skrive daglige referater in real time slik at vi hjemmesitterne blir oppdatert dagligGor wrote:Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil. ![]()
God tur

...