Dominator wrote:Jeg vil vinkle denne debatten inn på en annen måte. La oss si det er greit at man betaler 70% eller 80% eller whatever av det man tjener tilbake til stat/kommune. Jeg er faktisk like opptatt av hva jeg får TILBAKE av det jeg investerer når jeg betaler skatt. For det første har Norge den høyeste andel av offentlig ansatte i Norden. Det betyr at det i Norge må være flere ansatte i privat sektor for å betale lønna til hver offentlig ansatt. For det andre ergrer jeg meg grønn over diverse politiske krumspring som halv matmoms og oblater på kjennemerker. Dette er ufattelig offentlig sløsing med skattepenger. Den famøse halve matmomsen kom aldri forbrukerne til gode siden salgsleddet tok mesteparten av gevinsten selv. Noe jeg forsåvidt har en viss forståelse for siden dette medførte regnskapsmessig merarbeid for butikkene. På toppen av det hele kommer økt offentlig merarbeid for å holde styr på halv moms og hel moms. Med andre ord bare tapere i denne saken. Hvorfor i herrens navn kunne de ikke bare satt ned den generelle momsen til 20% på ALLE varer slik den var før???
En annen ting som irriterer meg er årsavgiften. Jeg betaler gjerne årsavgift, men hvorfor i helvete skal den komme som giro én gang i året? Legg på bensinavgiften 1 krone/liter i stedet. Kjører du 20000km i året og bruker 1L/mil betaler du 2000kr mer i året i drivstoff. Staten slipper da å sende ut hundretusenvis av fakturaer med porto, litt mindre antall oblater på spesialpapir med spesiallim og refleks pluss porto. Staten slipper å purre på titusenvis av giroer, inkassosaker blir en saga blott, man sparer ressurser til politi, tollvesen og biltilsyn for å klippe skilter og sjekke oblater. Dessuten er en slik ordning rettferdig, fordi de som kjører mest og har de største kjøretøyene betaler mest. Kjører du ingenting, betaler du ingenting. Til og med tyske bobil-turister og andre tilfeldige brukere av norske veier må bidra med sin del. Ergo, alle er vinnere med en slik ordning. Kanskje bortsett fra de rød-grønne, for da blir det jo overflødige offentlig ansatte et sted.

Og det er vel dårlig næringspolitikk? Eller?
I prinsippet er det ikke nødvendigvis et problem at det er mange offentlig ansatte, la oss si staten privatiserer syjehusene, og alle som jobber der blir private, og tjenesten selges til staten, selv om det er færre statlig ansatte, så er situasjonen den samme som før (regner med at syjehuset er likt, drit i effektivitet og slik, poenget mitt er at tallet på offentlig ansatte alene ikke nødvendigvis tegner hele bildet).
Men jeg er enig med deg når det gjelder resten, jeg er en motstander av ting som koster unødvendig mye ressurser for å gjøre en oppgave. Ta feks bomringer, det koster unødvendig mye resurser å ta inn disse pengene.
AtW