Opplevelser i trafikken?

Prat om tung MC.
Post Reply
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Opplevelser i trafikken?

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:Det pleier å stå et sånt påbudt kjøreretning-skilt slike steder, med underskilt gjelder ikke buss og taxi.

Jeg fikk bot av en snutjævel for en slik situasjon. Skulle lagt meg over i det andre kjørefeltet og så tilbake etter avkjørselen. Istedet kjørte jeg som bussene gjør. Det kostet meg vel 1200 kr den gang, og et lengre foredrag fra purken, hvorpå jeg svarte at man ikke lærer sin far å pule. Jeg fikk heldigvis ikke påplusset boten for munnbruk :-# ;-)
Det er helt utrolig at noen gidder å bøtelegge for slikt, jeg kan ikke se at det gavner noen å drive å skifte felt fram og tilbake på den måten.

AtW
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Så har det skjedd en ulykke på den nevnte strekningen. Motorsykkel i kollektivfeltet, og bilist som skulle opp en sidevei.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154958
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Og det endte opp som dødsulykke. Bil på vei sørover som skulle svinge av og krysse motgående samt kollektivfelt.
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Huff da :( Hadde ikke fått med meg det, kun sett artikkelen hos VG nett, så det var trist å høre :(

EDIT: Der var artikkelen hos VG endret.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=155025
ErlingSG

Post by ErlingSG »

<3 SUV-burister <3 Holdt på å bli meid ned av en Honda CRV idag fordi han på liv og død ikke skulle blinke før han var halvveis inne i svingen..
Trodde jeg var steike ferdig idag :shock: Burde kanskje holdt meg til tråsykkel?
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Er vel heller buristene som burde holdt seg til tråsykkel.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

ErlingSG wrote:Holdt på å bli meid ned av en Honda CRV idag fordi han på liv og død ikke skulle blinke før han var halvveis inne i svingen..
Har prøvd å finne ut om det er noen regel når det gjelder blinklysbruk. Her i Asker\Bærum\Oslo er det en kultur for blinklysbruk og respekt for høyreregel som er distinkt(i betydningen at vi driter i begge deler) fra de du finner litt lenger unna, som f.eks allerede Moss hvor jeg har mitt barndomshjem. Det virker ut som det er en sammenheng noenlunde slik:

|Bosted lenger vekk fra sentrale østlandsområdet som bakenforliggende variabel| ==> | Verdi på bil ==Positiv sammenheng==> Ego ==Negativ sammenheng==> tilbøyelighet til Blinklysbruk. |

Dyrere bilen er, jo lavere tilbøyelighet til blinklysbruk, med ego som mellomliggende variabel. Kjører man tysk f.eks, og bilen er en ganske respektabel bil i klassen 400k+(og kulere tror de som kjører slike biler at de er), så er gjeldende praksis nærmest som at du er fritatt fra å bruke blinklys, og har en legitim rett til å skifte felt, sågar ligge midt mellom to felt, uten å bruke blinklys. Men rundt her i Asker/Bærum har listen flyttet seg ned til Passat o.l faktisk(som egentlig bare er en mellomklassebil), men der er det litt både og. Alle som kjører Avensis og biler nedover bruker faktisk ofte blinklys. Videre er avstand vekk fra oslogryta noe som bidrar til økt blinklysbruk og respekt for høyreregel. Hver gang jeg er i Moss blir jeg ofte arrestert(i betydningen tutet på og vist fingern) om jeg kjører i sentrum og er sløv, og glemmer blinklys eller høyreregel, og det samme har skjedd i områder lenger vekk. I oslogryta(Asker/Bærum inkludert) eksisterer ikke høyreregelen lenger, og blinklysbruk sliter bare ut hendelen på rattet og brukes helst ikke. Videre har vi en tendens til å ligge i venstre felt på motorveien UANSETT, mens de som er forbanna og lei av å irritere seg over de som gjør det kjører forbi i høyre felt. Her har man fra Mestas side gjort noen smarte grep enkelte steder ved å legge nyasfaltert asfalt i høyre felt, og følgen er at folk har begynt å klynge seg i høyre felt istedenfor.

Dette er kun en ikke - vitenskapelig tallfestet refleksjon.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Babelfisken

Post by Babelfisken »

tHaWuLf wrote:
ErlingSG wrote:Holdt på å bli meid ned av en Honda CRV idag fordi han på liv og død ikke skulle blinke før han var halvveis inne i svingen..
Har prøvd å finne ut om det er noen regel når det gjelder blinklysbruk. Her i Asker\Bærum\Oslo er det en kultur for blinklysbruk og respekt for høyreregel som er distinkt(i betydningen at vi driter i begge deler) fra de du finner litt lenger unna, som f.eks allerede Moss hvor jeg har mitt barndomshjem.
Det synes jeg var en underlig observasjon. Jeg opplever at sløve/senile bilister er det lang mer av på byda. Særlig senile selvsagt. De startet vel å kjøre bil lenge før blinklyset kom og ser ingen grunn til å bruke det. Nå det gjelsder vikeplikt gjelder den tøffestes rett. Dvs, man viker ikke automaisk bare man ser et kjøretøy men ser an dette kjøretøyet. Slår det av på farten har det tapt og den med vikeplikt presser seg frem. Det er hvertfall typisk drosjekuskenes oppførsel. Etter å ha kjørt en del i sydauropa imponerer de ikke meg, og jeg opplever svært skjelden at noen presser seg ut i byen, men da setter jeg min prestisje i å være svært tydelig på hva jeg vil. Da er det som sagt verre på landeveien der de tregeste har en underlig ide om at de er raske og har raske biler. De kaster seg ut og står omtrent stille. Men så er det jo ofte senile det gjelder også da. Hundaien er jo tross alt uenderlig mye sprekere en A-Forden de hadde en gang selv om de som med A-forden aldri er over 3000rpm for å unngå å sprenge motoren.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Syns folk her ute generelt er veldig flinke til å bruke blinklys jeg.. Vikeplikt også..

Bor på bygda.

Dagens opplevelse var ikke i trafikken men, ble regelrett kasta av en kompis sin RMX ute på et jorde i dag! :lol: Vått og bløtt så landa mykt.. Begynner å fikse TSX'en min denne uka, må kjøre cross igjen :lol:
Kjørt endel gris idag ja ^^
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Og ut fra hva vi stadig opplever av blinklysbruk og kryssing av andre kjørefelt etc, så er det vel bare å fastslå at vi må være forberet på at det plutselig kan dukke opp en idiot foran deg, og det hjelper lite at den andre har skylda når du i beste fall er på vei til sykehuset.

Det er fortsatt sant at det er best å kjøre som om alle andre i trafikken er idioter. Noen ganger har du rett.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

Denne handler riktig nok om en gang jeg og en kompis kjørte BIL. Håper jeg ikke får pepper for det på et MC-forum hehe.

Uansett, vi var fem kompiser som var ute å kjørte, to biler vel og merke. Jeg hadde en kompis med meg, og forran meg lå en av de andre med to passasjerer. Jeg kjørte en Nissan Primera, og han en sliten hvit bil (alt jeg husker av den). Kommer i allefall til en bussholdeplass der en buss blinker ut, så jeg må bremse ned slik at bussen kommer imellom våre biler da (50-sone). Like etter strykes 50-sonen, og av en eller annen grunn ser bussen seg fit til å kjøre forbi bilen rett før skiltene om 80-sone, hvorfor aner jeg ikke, det er mulig at kompisen min forran var på tur å svinge ut eller blinket bussen forbi, men i allefall hadde jeg det samme i tankene om bussen og lå allerede i motsatt kjøreretning på tur forbi bussen fra 50-sonen til 80-sonen. Bussen gav seg tydeligvis faen, eller så meg ikke, hvem vet. Det ble absolutt bråbrems, og jeg tror vi var 1 cm fra grøftekanten på venstere side og 1 cm fra vensteresiden på bussen før vi stoppet. Bussen puttret videre som om han ikke hadde hørt et jævli høyt skrens bak seg [-( Kanskje like greit, jeg er liten av vekst men hadde adrenalitet til 10 mann akkurat da og var ikke serlig blid på bussjoføren.

Så satt jeg og min kjære kompis helt i ro i bilen på feil side av veien og så på hendene våre riste, hehe, ble nesten jævli dyrt, men ikke en liv- og død situasjon heldigvis da (hadde nok fått regress på forsikring siden jeg brøt fartsgrensen, og det var ikke min bil).

Image
Honda_NSR
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod

Post by Honda_NSR »

Flott tegning :D ;-) \:D/
Lidahl

Post by Lidahl »

Honda_NSR wrote:Flott tegning :D ;-) \:D/
En god dramatisk illustrasjon forsterker leseropplevelsen ja :P
rolf76
MC: 00 Honda CBR1100XX
X 02 Ducati 998

Post by rolf76 »

Det minner meg om da jeg stoppet på en buss lomme, for tlf ringte. etter å ha pratet litt, ser jeg at det kommer en buss som blinker inn på lommen. Så da tar jeg å bare kjører, men den buss jævelen skulle ikke inn der. Ble nesten en kolisjon der.
Etter en liten stund ser jeg at det står en bil på et buss stop. Da blinker han inn der også, men kjører rett forbi. sånne folk skulle ikke hat lov til å frakte folk rundt
Lidahl

Post by Lidahl »

Mhm, har hørt om folk som har strøket på førerprøven rett etter at de har tatt løs fra biltilsynet for at de har blinket for tidlig før et kryss, slik at det kunne se ut som om de skulle inn på en avkjørsel før krysset.
Post Reply