Stoppa for miniskilt på vei til grava

Prat om tung MC.
Post Reply
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Re: Stoppa for miniskilt på vei til grava

Post by tshansen »

Så så no!!

Ja å kjøre med mini skilt er på kanten av loven! Det er en kalkulert rissiko, men når du ser bøtsatsen og hvorfor han er blitt ilagt boten så er det grunn nok til at jeg også ikke hadde akseptert denne boten!!

5000,- kroner, når politiet sier at tallene er for små til å sees på lang avstand. Også er faktum at de er like store som på orginale skilt.
boxer wolf wrote:Det at du trekker ut dette gjør at den delene av politiets arbeide som i utgangspunktet er tilgodesett med x% av de totale ressursene, nå må få en større andel. Du er med andre ord delaktig i at innsatsen mot voldforbrytelser blir enda litt lavere. Etter min mening ikke mye å være stolt av.
Dette er vel å overdrive litt føler jeg!
Jeg hadde aldri faen godtatt å betale 5000,- noe som er mere enn å være i besittelse av narkotika, slå en mann halvt ihjel på byen osv osv for en så liten sak som ett miniskilt.
Skulle likt å sett begrunnelsen for foreleggets størrelse med tanke på hva lovbruddet er!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
VFRlusa
MC: 93 VFR750 (hvit hest)

Post by VFRlusa »

Bra innlegg RockeRolf, måtte jo le litt (om du var dønn seriøs eller ei) :D

LordShaft: tipper mange kan si seg enig i at 5000,- er mye i denne sammenhengen. Da er det god grunn for å kjøre med skiltet man får på biltilsynet. :shock:
Jeg kan godt si at det å få 5000,- i bot for å være i besittelse av noen gram jazztobakk er drøyt, mens mange vil synes det er kjempeflott og si at det er bare å holde seg unna narko. [-X

Det er jo f.eks ikke slik at de har ên bøtesats for et bittelite skilt og en annen for et litt større miniskilt. Og prøver man seg i retten tipper jeg at det blir flaut og samtidig kanskje dyrere?
En måte å snike seg unna er jo å ikke svare ukjente nr. på tlf eller når det ringer på døra, resten av året. Men da er plutselig 5 tusen billig spør du meg.
Samtidig fins det sikkert folk som kjører som om de hadde stjelt både mc og bensin mm. og har miniskilt/bøyd skilt. Det er en kjip kobling der. (bare prøver å tenke litt som en loven mann) :-s

Skal vi bli enige om at 3000,- hadde gått an? (er jo nesten halv pris!!) \:D/

btw: God helg, sug og sv... nei uffda :? :lol:
---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Kjører selv med miniskilt, aldri blitt stoppa for det selv om politiet har vært bak meg!

Kompiss av meg ble stoppa av en politisykkel pga skilt vinkeln.
Skilte sto rett ut, var ikke lesbart når du kom noen meter bak. Han fikk KUN tilsnakk!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
spiffo
MC: '06 Suzuki GSX-R 600

Post by spiffo »

Mye bitre gamle folk her :) Syntes han som har fått boten gjør helt rett, men jeg regner med han har noen bevis for at satsen ikke er 5000? Eller at han har noen syke begrunnelser på hvorfor han ikke bør får det. Ville snakket med advokat og laget en ordentlig god sak. Så håper jeg for all del at du slipper å betale saksomkostninger og får redusert boten. Nekter nesten å tro på at 5000 er satsen, men på en annen side overrasker det meg nesten ikke. Som andre har sagt før så er det jo mindre bot for narkotika og vold
'06 GSX-R 600
Jon Erik

Post by Jon Erik »

Ja dette får man også 5000,- i bot for......Disse gutta burde fått en slege i hue + 500 000 i bot....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=276364
Et miniskilt er vell ikke SÅ ille....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
spiffo
MC: '06 Suzuki GSX-R 600

Post by spiffo »

boxer wolf wrote:Denne saken er idiotisk.

Du har brutt et regelverk ved å montere et skilt som du i utgangspunktet visste var ulovlig. Aksepter boten, lev videre!

Siden du ble kontrollert, og det der ble avdekket at du har gjort noe ulovlig, har ikke politiet annet valg enn å ilegge bot. Det har ingen ting med prioritering å gjøre, det er et pålegg. Att politiet ikke har tilstrekkelig med ressurser til å ivareta alle sine oppgaver er denne diskusjonen uvedkommende. Politiet har en lang rekke oppgaver, og må gjøre litt av alle så langt ressursene strekker til. Dersom ressursene hadde vært større, ville de nok øket innsatsen mot f.eks. voldsforbrytelser, men de ville også øket innsatsen på alle sine øvrige områder, inklusive trafikkontroller.

Det at du trekker ut dette gjør at den delene av politiets arbeide som i utgangspunktet er tilgodesett med x% av de totale ressursene, nå må få en større andel. Du er med andre ord delaktig i at innsatsen mot voldforbrytelser blir enda litt lavere. Etter min mening ikke mye å være stolt av.

At du er uenig i regelverket er også saken helt uvedkommende. Du endrer ikke regelverket ved å bryte det. Regelverket kan endres, men det må foregå gjennom en demokratisk prosess. Dersom du ikke kan akseptere regelverket her i landet slik det er, bør du heller flytte til et land som har regelverk i henhold til dine standarder.

My two cents....
Du mener man skal respektere og bare godta alt? Nå er det jo engang sånn at det er lagt opp til at man har lov til å si seg uenig og prøve det for noen objektive. Jeg syntes nesten det er lagt opp sånn at man stort sett alltid tjener på å ikke godta alt. Da tenker jeg i hovedsak på inndragning av kjørekort. Var selv oppe i en sak ang. fart som jeg ikke godtok og fikk den kraftig ned, så jeg syntes han har sin fulle rett til å prøve dette for retten uten at bitre gamle folk med alt på stell skal kalle det idiotisk. Det at han ikke svarte må vel også være helt greit. Hvorfor skal han bruke sin tid på noe papirarbeid han ikke er enig i? Får han gjennom dette så vil det også gjøre dette enklere for andre som eventuelt blir offer for det samme.
'06 GSX-R 600
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Veldig godt skrevet spiffo!!! =D>

Er helt sykt at snuten kan true "oss" til å godta ting, hvis ikke blir det MYE verre for oss.....Noe det faktisk ikke alltid gjør, men sparer snuten for mye arbeid!

Har selv vært uenig med politiet og nektet, og sluppet unna med rimeligere "straff" enn hva de to "tøffingene" som stod utenfor jobben min å direkte truet meg med at jeg skulle få!!

Liker jævlig dårlig den trenden de fleste Up'er har begynt med! Beslaglegge førerkort. Noe de faktisk ikke har lov til! Uansett hva som skjer, si at du har glemt førerkortet og la de heller slå opp i systemet at du er i besittelse av sertifikat. De kan lage mye kvalme for deg om du da ikke gjør som de sier, for de nettopp er i besittelse av noe de vet du er veldig avhengig av!!

Noen vil nok sikkert si at de ikke har lov å sitte på det i mere enn 3 uker! Joda det stemmer det, men hvis "noen" somler litt med papirarbeidet og du må begynne å etterlyse det selv går det fort noen uker ekstra! [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Babelfisken

Post by Babelfisken »

R6-freak wrote:Kjører selv med miniskilt, aldri blitt stoppa for det selv om politiet har vært bak meg!

Skilte sto rett ut, var ikke lesbart når du kom noen meter bak. Han fikk KUN tilsnakk!
Nei, nei, nei. Dette kan ikke stemme. Boxer har slått fast med all mulig pompøs pondus at slik er det ikke. Ser snuten noe ulovlig må det slås ned på. Kan jo undres hvorfor de sitter dagen lang ved plata og glaner på narkotikaomsetning, eller langs landeveien og glaner på de som passerer 10km/t over fartsgrensa, men det er sikkert bar noe jeg innbiller meg og har selvsagt ikke noe med at også i blant kan politiet prioritere. Sjefen har fortalt oss annerledes. Det er også betryggende å se hvor klart han oppfatter skille mellom trafikkpolitiet og og andre avdelinger. Det er klart at når trafikkpolitiet må i retten så må kripos steppe inn og ta andre med ulovlige skilt og slik lider etterforskningen av voldskiriminalitet under vår jålete lovbrudd. Det er jo soleklart.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

LordShaft wrote:Veldig godt skrevet spiffo!!! =D>

Er helt sykt at snuten kan true "oss" til å godta ting, hvis ikke blir det MYE verre for oss.....Noe det faktisk ikke alltid gjør, men sparer snuten for mye arbeid!

Har selv vært uenig med politiet og nektet, og sluppet unna med rimeligere "straff" enn hva de to "tøffingene" som stod utenfor jobben min å direkte truet meg med at jeg skulle få!!

Liker jævlig dårlig den trenden de fleste Up'er har begynt med! Beslaglegge førerkort. Noe de faktisk ikke har lov til! Uansett hva som skjer, si at du har glemt førerkortet og la de heller slå opp i systemet at du er i besittelse av sertifikat. De kan lage mye kvalme for deg om du da ikke gjør som de sier, for de nettopp er i besittelse av noe de vet du er veldig avhengig av!!

Noen vil nok sikkert si at de ikke har lov å sitte på det i mere enn 3 uker! Joda det stemmer det, men hvis "noen" somler litt med papirarbeidet og du må begynne å etterlyse det selv går det fort noen uker ekstra! [-X
Det der var faktisk en god ide. Har også hør om flere andre som har blitt fratatt førerkort uten godt nok grunnlag. De resurssterke hyrer advokat og får det tilbake dagen etter, andre blir sittende månedsvis uten. Da er 500 i forelegg for manglende førerkort svært billig i forhold til alternativene.
R6-freak
MC: Ingen

Post by R6-freak »

Babelfisken wrote:
R6-freak wrote:Kjører selv med miniskilt, aldri blitt stoppa for det selv om politiet har vært bak meg!

Nei, nei, nei. Dette kan ikke stemme. Boxer har slått fast med all mulig pompøs pondus at slik er det ikke. Ser snuten noe ulovlig må det slås ned på. Kan jo undres hvorfor de sitter dagen lang ved plata og glaner på narkotikaomsetning, eller langs landeveien og glaner på de som passerer 10km/t over fartsgrensa, men det er sikkert bar noe jeg innbiller meg og har selvsagt ikke noe med at også i blant kan politiet prioritere. Sjefen har fortalt oss annerledes. Det er også betryggende å se hvor klart han oppfatter skille mellom trafikkpolitiet og og andre avdelinger. Det er klart at når trafikkpolitiet må i retten så må kripos steppe inn og ta andre med ulovlige skilt og slik lider etterforskningen av voldskiriminalitet under vår jålete lovbrudd. Det er jo soleklart.
Vist stemmer det. Alt utviklet seg til å bli en prat om motorsykkler! Treffer du de rette personene så er de faktisk ganske greie å ha med å gjøre.
Ble selv stoppet på lettmc i fjor sommer av en eldre kar pga brett på skiltet, han forklarte meg hvor mange % skilte kunne stå i osv. Det var alt så satte han seg inn i bilen å kjørte.
MEN, vet ikke hvordan hestpikk politi er da, bare vært borti greie politifolk! :)
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Man kan mene hva man vil om beløpets størrelse. Og det gjør vi jo, men å sutre over slikt blir det samme som å skrive lange, detaljerte og flammende innlegg for at man ble stoppa i fartskontroll med for høy hastighet eller på Svinesund med en kasse brennevin, en ufortolla påhenger eller et brett steroider. Alle vet at man har tatt en kalkulert risiko for å pådra seg selv utgifter og andre ubehageligheter. Går det så går det. Om ikke får man bare ta det som kommer.

Så er det ikke skiltets utforming, bokstavenes og tallenes størrelse som gjør at "hjemmelaga" miniskilt er forbudt.
De fleste med et minimum av bevissthet vet at et GODKJENT norsk kjennemerke kun kan lages av lisensierte leverandører og utstedes av Statens Veivesen. Det er pr. def. et offentlig dokument som ikke kan erstattes av en duplikatlignende sak, levert av hvem som helst. Det blir det samme som å få et trykkeri til å lage et mindre vognkort som tilfører sykkelen mindre vekt eller et litt tøffere sertifikat siden det orginale er rosa, femi og matcher lommeboka dårlig. Blir man stoppa vanker det uansett bot for ikke å ha med de godkjente og lovpålagte papirer.
Jon Erik

Post by Jon Erik »

RockeRolf wrote:Man kan mene hva man vil om beløpets størrelse. Og det gjør vi jo, men å sutre over slikt blir det samme som å skrive lange, detaljerte og flammende innlegg for at man ble stoppa i fartskontroll med for høy hastighet eller på Svinesund med en kasse brennevin, en ufortolla påhenger eller et brett steroider. Alle vet at man har tatt en kalkulert risiko for å pådra seg selv utgifter og andre ubehageligheter. Går det så går det. Om ikke får man bare ta det som kommer.
Er det ikke derfor man har et forum? Alle diskusjoner kan ikke ha intersse for alle, men da går man bare videre til neste innlegg.
Tydligvis er det mange her som synes denne saken er interessant.....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

losetom wrote:det er spesielt vanlig på "R"-sykler som dette. det er motorsykler med et voldsomt fartspotensiale. Hensikten er at politiet ikke skal kunne identifisere motorsykkelen på avstand.
Dersom dette er ordrett av brevet, kan du jo veldig enkelt motbevise det dersom bokstavene er større på miniskiltet enn på originalskiltet. Boten er uansett altfor høy. Hadde vært artig om du kunne prøvd dette for retten, med en skikkelig sak (viktig!) og sett hvilke argumenter som avgjør for eller mot saken din.
ingen KiM, ingen kos
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

LordShaft wrote: Liker jævlig dårlig den trenden de fleste Up'er har begynt med! Beslaglegge førerkort. Noe de faktisk ikke har lov til!
Har ikke politiet lov til å ta beslag i førerkort ? :roll:
Loffen
MC: Kawasaki ZX6R 99/00

Post by Loffen »

Her er pitstopmcimport sine skilt:

Image
Post Reply