Hvilket lys bruker du når du kjører?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Kjører ALLTID med fjernlys for da blir jeg sett bedre
19
35%
Kjører med nærlys
35
65%

Total votes: 54

Husaberg motard

Post by Husaberg motard »

Hvilket lys bruker du når du er ute å kjører sykkel? Kjører du med fjernlys hele tiden, eller nærlys når du møter biler?
Image
Winalot

Post by Winalot »

jeg bruker nærlys i byen og fjernlys når jeg er på mørke landeveier :wink:
Image
Cartman

Post by Cartman »

Jeg kjørte før alltid med fjernlyset på hele tiden så sant det ikke var mørkt og biler/sykler til stede... men etter å ha lest en artikkel om hvordan lyset kunne få en polariserende (??) effekt, og dermed kunne forårsake at andre oppfattet deg som et lysglimt mer enn som en sykkel gikk jeg over til nærlys... synes også det var litt irriterende å ikke kunne blinke på biler ("flytt deg!") med bare hurtig-knappen ;)

Er iallefall et omdiskutert tema, er selv usikker på hva som "er best"
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Cartman wrote:Jeg kjørte før alltid med fjernlyset på hele tiden så sant det ikke var mørkt og biler/sykler til stede... men etter å ha lest en artikkel om hvordan lyset kunne få en polariserende (??) effekt, og dermed kunne forårsake at andre oppfattet deg som et lysglimt mer enn som en sykkel gikk jeg over til nærlys... synes også det var litt irriterende å ikke kunne blinke på biler ("flytt deg!") med bare hurtig-knappen ;)

Er iallefall et omdiskutert tema, er selv usikker på hva som "er best"
Vansklig for å tro at fjernlys er mer polarisert enn nærlys (i ordets fysiske forstand), antakelig er ingen av de polariserende.

Personlig kjører jeg med fjernlys, fordi nærlyset mitt har gått, og jeg har ikke orket å skifte pære.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Jeg bruker nærlys vanligvis, men det hender jeg slår over til fjernslys hvis jeg kjører i tett trafikk eller i bytrafikk. Har inntrykk av at man blir mer usynlig i tett trafikk enn ute på landeveien.

Fikk forøvrig kjeft av en bilist fordi jeg brukte fjernlys i Oslo. Han sa det generte. Jeg spurte om han hadde lagt merke til meg, og det skulle han hilse og si. Da kunne jeg glise og si at hensikten faktisk var oppnådd. Mannen ble ikke noe blidere av min kommentar, men han var sikkert 25 kilo lettere enn meg og 30 centimeter kortere, så han lot videre diskusjon være. :lol: Han trodde antagelig at alle i mc-klær var voldelige eller noe sånt. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Winalot

Post by Winalot »

synes egentlig ikke bilistene har så mye å si, har de lyst at vi skal ramse opp antallet ulykker de har foresaket på oss i forhold til omvendt?
Image
_Adler_

Post by _Adler_ »

Jeg kjører som oftest med fjernlys fordi nærlyset blinker hele tiden litt uregelmessig. Men pleier å kjøre med nærlys om dagen og fjernlys om kvelden og når det er natt. Kommer det bil i mot bruker jeg nærlys når det blir behov.
Yamaha Aerox 2004

Image
dilletanten

Post by dilletanten »

Jeg kjører bestandig med fjernlys!!!
Det kan hende at jeg skrur av fjernlyset i lange tuneller, og jeg ikke har tenkt meg forbi alle bilene i "ungdomsfila", men ellers kjører jeg konstant med fjernlyset på!
Innimellom så blinker bilistene på meg, men jeg vinker bare høflig tilbake, så blir de sikkert usikre på om jeg tok blinkinga deres som en hils eller hva det var 8)
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Hver bilist som blinker tilbake til deg gir deg en visshet om at i hvertfall har DEN billisten sett deg, og det er en god ting. Det ar alt for mange som ikke ser deg.
dilletanten

Post by dilletanten »

Banditbiker wrote:Hver bilist som blinker tilbake til deg gir deg en visshet om at i hvertfall har DEN billisten sett deg, og det er en god ting. Det ar alt for mange som ikke ser deg.
+1!
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Nærlys! Det er jo ingen som ser meg likevel. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fordi du kjører for fort det Desmo :P Bruk fjernlys på dagdtid eller når det er veldig lyst ute. Eller "kveldslys" når det er kveld :wink:
Kosh

Post by Kosh »

Jeg kjører bare med nærlys, bortsett fra når det er mørkt og ikke det kommer noen imot. Er ikke sikker på om det øker min sikkerhet å blende dem som kommer mot meg så ikke de ser noe, og det øker ihvertfall ikke andres sikkerhet. I tillegg tar det ekstra lang tid for eldre personer å se normalt igjen etter at de har blitt blendet.
V4 fun
@drenalineJunki£

Post by @drenalineJunki£ »

Kjører altid med fjærnlys! dimmer ned i tunneller og om kvelden selfølgelig.. Men bruker fjærnlys for å øke tjansen for å bli sett.
83' VF1100 Custom

2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI

2008 Touran 2.0 TDI excl

1988 Chevy Blazer S10 4.3

Båt 1: 17 fot Daycruiser

Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop

U only live ones.... Use it!

Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
ChristR

Post by ChristR »

Kjører noen ganger med begge. Men til vanlig går det i nærlys.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Post Reply