Hvilket lys bruker du når du kjører?
- Husaberg motard
Hvilket lys bruker du når du kjører?
Hvilket lys bruker du når du er ute å kjører sykkel? Kjører du med fjernlys hele tiden, eller nærlys når du møter biler?

Jeg kjørte før alltid med fjernlyset på hele tiden så sant det ikke var mørkt og biler/sykler til stede... men etter å ha lest en artikkel om hvordan lyset kunne få en polariserende (??) effekt, og dermed kunne forårsake at andre oppfattet deg som et lysglimt mer enn som en sykkel gikk jeg over til nærlys... synes også det var litt irriterende å ikke kunne blinke på biler ("flytt deg!") med bare hurtig-knappen 
Er iallefall et omdiskutert tema, er selv usikker på hva som "er best"

Vansklig for å tro at fjernlys er mer polarisert enn nærlys (i ordets fysiske forstand), antakelig er ingen av de polariserende.Cartman wrote:Jeg kjørte før alltid med fjernlyset på hele tiden så sant det ikke var mørkt og biler/sykler til stede... men etter å ha lest en artikkel om hvordan lyset kunne få en polariserende (??) effekt, og dermed kunne forårsake at andre oppfattet deg som et lysglimt mer enn som en sykkel gikk jeg over til nærlys... synes også det var litt irriterende å ikke kunne blinke på biler ("flytt deg!") med bare hurtig-knappen
Personlig kjører jeg med fjernlys, fordi nærlyset mitt har gått, og jeg har ikke orket å skifte pære.
AtW
Jeg bruker nærlys vanligvis, men det hender jeg slår over til fjernslys hvis jeg kjører i tett trafikk eller i bytrafikk. Har inntrykk av at man blir mer usynlig i tett trafikk enn ute på landeveien.
Fikk forøvrig kjeft av en bilist fordi jeg brukte fjernlys i Oslo. Han sa det generte. Jeg spurte om han hadde lagt merke til meg, og det skulle han hilse og si. Da kunne jeg glise og si at hensikten faktisk var oppnådd. Mannen ble ikke noe blidere av min kommentar, men han var sikkert 25 kilo lettere enn meg og 30 centimeter kortere, så han lot videre diskusjon være.
Han trodde antagelig at alle i mc-klær var voldelige eller noe sånt. 
Fikk forøvrig kjeft av en bilist fordi jeg brukte fjernlys i Oslo. Han sa det generte. Jeg spurte om han hadde lagt merke til meg, og det skulle han hilse og si. Da kunne jeg glise og si at hensikten faktisk var oppnådd. Mannen ble ikke noe blidere av min kommentar, men han var sikkert 25 kilo lettere enn meg og 30 centimeter kortere, så han lot videre diskusjon være.

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- dilletanten
Jeg kjører bestandig med fjernlys!!!
Det kan hende at jeg skrur av fjernlyset i lange tuneller, og jeg ikke har tenkt meg forbi alle bilene i "ungdomsfila", men ellers kjører jeg konstant med fjernlyset på!
Innimellom så blinker bilistene på meg, men jeg vinker bare høflig tilbake, så blir de sikkert usikre på om jeg tok blinkinga deres som en hils eller hva det var
Det kan hende at jeg skrur av fjernlyset i lange tuneller, og jeg ikke har tenkt meg forbi alle bilene i "ungdomsfila", men ellers kjører jeg konstant med fjernlyset på!
Innimellom så blinker bilistene på meg, men jeg vinker bare høflig tilbake, så blir de sikkert usikre på om jeg tok blinkinga deres som en hils eller hva det var

Sølv Suzuki SV650s -03mod
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
- dilletanten
+1!Banditbiker wrote:Hver bilist som blinker tilbake til deg gir deg en visshet om at i hvertfall har DEN billisten sett deg, og det er en god ting. Det ar alt for mange som ikke ser deg.
Sølv Suzuki SV650s -03mod
~Frank Sinatra
~Frank Sinatra
Jeg kjører bare med nærlys, bortsett fra når det er mørkt og ikke det kommer noen imot. Er ikke sikker på om det øker min sikkerhet å blende dem som kommer mot meg så ikke de ser noe, og det øker ihvertfall ikke andres sikkerhet. I tillegg tar det ekstra lang tid for eldre personer å se normalt igjen etter at de har blitt blendet.
V4 fun
- @drenalineJunki£
Kjører altid med fjærnlys! dimmer ned i tunneller og om kvelden selfølgelig.. Men bruker fjærnlys for å øke tjansen for å bli sett.
83' VF1100 Custom
2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI
2008 Touran 2.0 TDI excl
1988 Chevy Blazer S10 4.3
Båt 1: 17 fot Daycruiser
Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop
U only live ones.... Use it!
Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....
2005 Xsara Picasso excl 1.6HDI
2008 Touran 2.0 TDI excl
1988 Chevy Blazer S10 4.3
Båt 1: 17 fot Daycruiser
Båt 2: 22 fot's Skibsplast S670 med V8 og DUOprop
U only live ones.... Use it!
Er ingen grunn til å være redd...
Hvis det går galt, så merker du det. Hvor galt det går merker du også.
It only hurts if you survive... And nobody has survived life yet....Do the math....