motorsykkel motor

Prat om tung MC.
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

motorsykkel motor

Post by vegardrs »

Hei

er på jakt etter en motor for motering i bil. bilen veier 800kg

trenger tips om hvilken motor som en for mest krefter per krone, må hvertfall opp i 1000ccm. men mest trenger jeg tips om hvem som selger.
har letet en del på nettet. beste siden ser ut til å være spinninweels i myse. men er ingen av de motorene som friser så veldig.
de har en kawazaki 1200 2001 mod (zzr om jeg ikke husker feil) men er ikke mer enn 122hk i de så jeg. 150 eller mer hadde vert perfekt.

kan det lønne seg å handle fra danmark eller andre land?

mvh vegard roll sverdrup
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: motorsykkel motor

Post by maelling »

Du bør i allefall velge en motor med mest mulig dreiemoment, og det betyr normalt en motor med mest mulig kubikk. HK er ikke alt, og selv 800 kg er noe annet enn 200 kg når du skal sette i gang og slike ting. Jeg har aldri prøvd på noe slikt selv, så vet ikke egentlig hvor man får tak i motorer enklest, men det selges jo stadig R1 motorer o.l på finn's "torget". Ellers har disse nye motorene i f.eks B-king vanvittig mye dreiemoment, selv om disse nok ikke er lette å få tak i. Men, kanskje noen andre har en brukbar motor liggende til og med :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: motorsykkel motor

Post by supermons »

Har nok større sjangse for å finne motor i utlandet. Sjekk Sverige og Tyskland?

Ellers så brukes vel ofte Hayabusamotorer og GSXR 1000 /R1 i firehjulsprosjekt, så det er mulig noe å se etter?

Det går jo en gammel Mini med hayabusamotor i Norge, og i Nederland finnes det en Polo med gixxer-motor, og det har blitt lagd mange Smart 4-2 med gixxermotor.

Hva slags bil skal du ha motoren i? Til mini lages det jo monteringskit i England for Hayabusamotoren, tror de lager til en del andre biler også..
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

Re: motorsykkel motor

Post by vegardrs »

takker.

subaru justy 1987
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: motorsykkel motor

Post by Fidel »

Du kan jo også gjøre som denne fyren, Charles, som har brukt en Guzzi-motor (selvsagt...;-) i sin Lomax. Motoren er hentet fra Guzzi 1000s. En seig sak. Vet ikke åssen den drar 800 kg i originaltapning, men motorene er billige og lette å modifisere for å hentet ut mer nm. Sånn sett er det mye hester pr krone i guzzi-twinner. Du kan også sikte deg inn på 1100 cc.

Image
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: motorsykkel motor

Post by supermons »

Scanlink har en R1 inne som selges i deler, mulig noe å sjekke ut? Sjekk også med Kragnes motor og Elpack.no.

Hva er planene dine? Regner med du skal ha bakhjulstrekk? Du får lage en prosjekttråd her når du starter :)


Edit:
Inspirasjon:
Polo 6N gixxerprosjektet - ser ut som bildene er nede akkurat nå, men står mye bra der..

Diverse biler med motorsykkelmotor
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

Re: motorsykkel motor

Post by vegardrs »

genialt forum, mye bra svar, og raskt:)

http://www.situne.no her kommer vell insperasjonen fra. og hvis du ser på bildene så blir det bakhjulstrekk med mellomaksel.

den R1 motoren hadde kanskje ikke vert dumt, rundt 150hk vell i den.

guizzi, aldri hørt om, utrolig fin bil hvertfall du hadde bilde av! det er vell snakk om nye motorer det?
spesifikasjoner og priser?

hvis det blir prosjekt tråd blir det vell bilforumet, men kanskje her også, for jo se.
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: motorsykkel motor

Post by Villsvin »

Ser du skal inn med motoren i en Subaru Justy. Snedig liten sak. Men min kjære mor har en Subaru Vivio som hun bruker til og fra jobb, dette må ha vært drømmebilen med MC motor. 700kg og 4x4 :D Skal ikke forundre meg om Subaru har forhandlet med en MC produsent da motoren er på 660cc og på 44hk .. plombert mellomklasse anyone? Hvor var det de plomberingene satt igjen? \:D/
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

Re: motorsykkel motor

Post by vegardrs »



hehe

lurte på denne, koster mer enn jeg hadde tenkt meg, men forsterket girkasse, fult ledningsnett og eksos. og overhalt.
http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1216225280

justyen har en egenvekt på 780kg, noen som har noen ide på om det blir noe vekttap på bytte av motor? vet ikke hvor mye mc motor veier.
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Re: motorsykkel motor

Post by Gizmodude »

Hei,

Bike Trollhättan i sverige har MC demontering som du kan sjekke opp
http://www.biketrollhattan.se/
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: motorsykkel motor

Post by supermons »

Angående vekttap ved motorbytte, så tjener du sikkert litt på det, men du må jo inn med en del ekstra ting også..

Du kan nok også spare litt på å rive ut bakseter og litt sånt..
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: motorsykkel motor

Post by Fidel »

vegardrs wrote:guizzi, aldri hørt om, utrolig fin bil hvertfall du hadde bilde av! det er vell snakk om nye motorer det?
spesifikasjoner og priser?
Guzzi har laget MC siden 1921, så her er det egentlig bare å velge hvor gammelt eller nytt du vil ha det. Guzzi har bare laget MC, så om du ikke er inne i den verdenen kan jeg godt skjønne du ikke har hørt om dette italienske merket før. Motorne jeg snakker om, og som er montert på den Lomax'en, er 2-sylindrede med mye moment og du kan kjøpe brukt om du vil. Sjekk f.eks. http://www.rebootguzzispares.com/index. ... rame.htm&2 for tilgjengelighet. Send dem en mail og spør hva de skal ha for en 1100-motor. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange tusenlappene.
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

Re: motorsykkel motor

Post by vegardrs »

Gizmodude wrote:Hei,

Bike Trollhättan i sverige har MC demontering som du kan sjekke opp
http://www.biketrollhattan.se/

takk for sia! de hadde hvertfall mye å velge i:)

eneste er at det står: Vi skickar bara inom Sverige! - We only ship within Sweden!

men kunne jo tatt en telefon, hente ved grensen ellerno.
vegardrs
Posts: 9
Joined: 15 Aug 2008 16:31
MC: begynner snart på mc motor i subaru justy

Re: motorsykkel motor

Post by vegardrs »

Fidel wrote:
vegardrs wrote:guizzi, aldri hørt om, utrolig fin bil hvertfall du hadde bilde av! det er vell snakk om nye motorer det?
spesifikasjoner og priser?
Guzzi har laget MC siden 1921, så her er det egentlig bare å velge hvor gammelt eller nytt du vil ha det. Guzzi har bare laget MC, så om du ikke er inne i den verdenen kan jeg godt skjønne du ikke har hørt om dette italienske merket før. Motorne jeg snakker om, og som er montert på den Lomax'en, er 2-sylindrede med mye moment og du kan kjøpe brukt om du vil. Sjekk f.eks. http://www.rebootguzzispares.com/index. ... rame.htm&2 for tilgjengelighet. Send dem en mail og spør hva de skal ha for en 1100-motor. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange tusenlappene.
hmm.... stilige motorer, men så litt på tekniske data, på 1100. mulig det ikke er denne du mener, men den har 80hk og 89nm, og det er ikke mye. sett i forhold til R1 og xz. men likte den anderledes måten å lage motor på.

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=116
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: motorsykkel motor

Post by Fidel »

vegardrs wrote:
Fidel wrote:
vegardrs wrote:guizzi, aldri hørt om, utrolig fin bil hvertfall du hadde bilde av! det er vell snakk om nye motorer det?
spesifikasjoner og priser?
Guzzi har laget MC siden 1921, så her er det egentlig bare å velge hvor gammelt eller nytt du vil ha det. Guzzi har bare laget MC, så om du ikke er inne i den verdenen kan jeg godt skjønne du ikke har hørt om dette italienske merket før. Motorne jeg snakker om, og som er montert på den Lomax'en, er 2-sylindrede med mye moment og du kan kjøpe brukt om du vil. Sjekk f.eks. http://www.rebootguzzispares.com/index. ... rame.htm&2 for tilgjengelighet. Send dem en mail og spør hva de skal ha for en 1100-motor. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange tusenlappene.
hmm.... stilige motorer, men så litt på tekniske data, på 1100. mulig det ikke er denne du mener, men den har 80hk og 89nm, og det er ikke mye. sett i forhold til R1 og xz. men likte den anderledes måten å lage motor på.

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=116
Nja, det spørs litt hva du ser etter. Det er klart, en Guzzi-twin har ikke spec'en til en R1 4'er-motor. Men til gjengjeld har den bra moment tidlig i registeret. Og til en såpass tung bil (til slike motorer) vil du sannsynligvis ønske det. Du har kikket på 1100-motoren som brukes i bl.a Griso 1100. De har også laget 1200-motorer med 4 ventiler pr sylinder. Da snakker du om 110 hk @ 7500 o/min og 107 nm @ 6400 o/min. En 1000 ccm R1-motor (f.eks 06-modell) henter ut 175 hk, men på håpløse (for bil) 12500 o/min og 106 nm på 10500 o/min. Dette er så høye turtall at det nesten ikke blir anvendelig. I bil, altså. En 1300 Hayabusa-motor (06-07-modell) henter imidlertid ut 140 nm på 7000 o/min,så kanskje er det det du skal ha?

Guzzi-motorene er i alle fall mye bæng for the bøkk. Du kan til og med kjøpe eldre 1100-motorer med 2 ventiler pr sylindre og likevel hente ut anstendige 94 nm på lave 5000 o/min (1100 California 2000-mod) eller, enda eldre - 95 nm på lave 5800 o/min på en 1994 1100 Sport-motor.

Spørs som sagt hva du er ute etter. Guzzi-motorene er seige jækler som trekker bra. Hvorfor ikke montere inn to stk? Du har råd til mange Guzzi-motorer for en hayabusa-motor, tror jeg. Verdens første V4 Guzzi i bil...
Post Reply