MC på Horten-Moss ferga?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
S.L

MC på Horten-Moss ferga?

Post by S.L »

Noen som vet om man må ha med egne stropper til å stroppe fast MC'en hvis man skal med Horten-Moss ferga?
Gixxerman

Re: MC på Horten-Moss ferga?

Post by Gixxerman »

Aldri skjønt hvorfor man skal ta den ferga med MC jeg men. Er da bare å kjøre ? Ferge tar jeg kun om det er dét som hindrer meg i å komme frem til neste mål...
S.L

Post by S.L »

Gixxerman wrote:Aldri skjønt hvorfor man skal ta den ferga med MC jeg men. Er da bare å kjøre ? Ferge tar jeg kun om det er dét som hindrer meg i å komme frem til neste mål...
Nå var ikke spørsmålet om du skjønner hvorfor man skal ta ferge med MC, men om man trenger å ha med egne stropper om man skal gjøre det ;)
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

Jeg bruker den ferga en del, og har aldri brukt stropper. Når det er rolig på fjorden er det ikke noe problem. Er det litt ruskete pleier jeg å stå nede ved sykkelen og passe på. Jeg har alltid blitt buksert til det åpne bildekket slik at jeg har tilgang til sykkelen under overfarten. Den ene gangen de prøvde å skysse meg på underste bildekk sa jeg at jeg gjerne ville stå og passe på sykkelen pga bølgene på fjorden. Det var de enige i og lot meg parkere på det åpne dekket.
Chris
MC: BMW HP2 Sport

Post by Chris »

Har tatt den ferga utallige ganger med MC, bruker aldri stropper. Se ann sjøen og sørg for at den står trygt så kan du gå opp i kantina og "nyte" de tørre svelene ;-)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg har tatt mye ferge med sykkel. Er vel ferga fra Lavik - Oppedal jeg har mest erfaring med. Men som mange vet er det ikke mulighet å bevege seg rundt på vestlandet uten ei ferge eller to.

Jeg har til dags dato ikke brukt stropper på slike ferger. Er minimalt med sjø i "indre" farvann og de dagene det står på som hverst, sitter jeg på sykkelen under overfarten. Setter den alltid fra meg i gir og på sidestøtten. Midtstøtte og ferge er no go ;-)

Veldig greit å sitte på sykkelen når de skal legge til også. Da enkelte fergekapteiner har en tendens til å smelle ferga inn i dekkene på kaia. Som gjør at det svinger litt sidevies.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

S.L wrote:
Gixxerman wrote:Aldri skjønt hvorfor man skal ta den ferga med MC jeg men. Er da bare å kjøre ? Ferge tar jeg kun om det er dét som hindrer meg i å komme frem til neste mål...
Nå var ikke spørsmålet om du skjønner hvorfor man skal ta ferge med MC, men om man trenger å ha med egne stropper om man skal gjøre det ;)
For å unngå dette, så kan du heller bruke sykkelen til det den er ment for. Horten - Moss... Nei da skulle jeg vært desperat gitt...
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

S.L wrote:Noen som vet om man må ha med egne stropper til å stroppe fast MC'en hvis man skal med Horten-Moss ferga?
Jeg går ut ifra at alle ferger har utstyr for å sikre last om nødvendig, jeg tipper det er noen påbud som gjelder alle ferger, uten at jeg vet helt sikkert HVA de skal være utstyrt med. Jeg vil tro det meste av sånt utstyr har vært i nærkontakt med div.bilunderstell o.l. med smørefett og annet griseri dette medfører.

Har tatt ferga mange ganger og aldri blitt tilbudt stropper. Jeg har heller aldri spurt om det. MC'er blir vinket ombord først, og får stå med framhjulet mot porten. Da står sykkelen stødig. De gangene jeg blir stående bak andre MC'er setter jeg sykkelen i gir og har på håndbrekk:

Image
Skistropp rundt frambremsa, enkelt og billig. Spesielt om du blir stående i nedoverbakke på dekk.

Jeg passer alltid på å stå ved sykkelen til ferga har gått klar av kaia, og er på plass igjen før ferga treffer kaia igjen. Noen få ganger synes jeg det har vært litt bølger, og har stått ved sykkelen over, men aldri sett antydning til at sykkelen rører på seg.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Eksosrypa
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)

Post by Eksosrypa »

Gixxerman wrote:
S.L wrote:
For å unngå dette, så kan du heller bruke sykkelen til det den er ment for. Horten - Moss... Nei da skulle jeg vært desperat gitt...
Det kan blir langt å kjøre om Oslo også da om du skal til Moss eller sørover eller Horten og sørover da. Vi har kjørt Oslofjordtunellen noen ganger og det er drepen pga mye eksos og støv igjennom. Som allergikere blir det jo enda verre. Så båten er greit den, men vi har ikke vært så langt ned. Sist holdt vi oss i Buskerud og da ble det turen igjennom Oslo. Taper ikke veldig mye på det, men det er jo en del mer trafikk om man er sliten da. :roll:
Eksosrypa
Bonnis
MC: Honda X11

Post by Bonnis »

Jeg så ingen stropper der når jeg tok den ferga i sommer. Var flere tung-sykler på båten som heller ikke brukte- og eller spurte om stropper. Gikk helt fint siden vannet var stille, men pass på når den legger til kai.
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Du trenger ikke stropper på strekninga Horten-Moss. Overfarten tar ikke mer enn en halvtime, så om det skulle være litt sjø er det ikke verre enn at du står og passer på sykkelen. Det er uansett smart å sitte på/være ved sykkelen når båten legger til/fra kai, slik det også er nevnt :)
S.L

Post by S.L »

Takker for oppklarende svar :)
Post Reply