Page 1 of 1

Startproblemer Hornet 600

Posted: 25 Aug 2008 00:29
by Snuk_Hornet_600
Hei,

har startproblemer på min honda hornet. Den har bensin, men ikke strøm nok til å drive rundt startmotoren. Så på en måte vet jeg hva som er galt. Men bør jeg ikke få start ved trillstarting?

Også lurer jeg på om det er lading eller batteri som har tatt kvelden. Har måttet trillsarte sykkelen mange ganger i det siste... Men det har egentlig fungert greit :? Har bare vært god trening :) Men pluttselig var det stopp for da ville den ikke starte mer selv ved trillstarting :( Kan det være skadelig på noen måte å trillstarte?

Trenger sykkelen strøm for å lade? Og i så fall hvor mye.. Det er godt lys i lampene, men mer enn det vet jeg egentlig ikke.

Hva er å anbefale? Kanskje kjøpe et multimeter eller nytt batteri.. Kan kanskje prøve å få lånt meg en start booster? Noen som vet hvor mange volts batteri det er på den sykkelen.

Har ikke så mye peiling på sykkel, men har skrudd litt på bil før.

Tusen takk for svar.

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 25 Aug 2008 06:03
by bandit
Honda har problemer med dynamo og/eller likeretter på noen modeller, vet ikke om dette gjelder Hornet'en. Mål hvor mye spenning du har på batteriet. Et godt batteri holder minst 12.5V 12 timer etter at du sist kjørte sykkelen.
Du trenger sannsynligvis et nytt 12V batteri..! Kjøp orginalt, ikke Biltema. Hvor gammelt er det du har i dag? Når du har montert det nye batteriet, sjekk at det lades når motoren kjører (skal være mellom 13.8V og 14.8V ved 3000 omdreininger).

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 25 Aug 2008 16:58
by maelling
Snuk_Hornet_600 wrote:Hei,

har startproblemer på min honda hornet. Den har bensin, men ikke strøm nok til å drive rundt startmotoren. Så på en måte vet jeg hva som er galt. Men bør jeg ikke få start ved trillstarting?

Også lurer jeg på om det er lading eller batteri som har tatt kvelden. Har måttet trillsarte sykkelen mange ganger i det siste... Men det har egentlig fungert greit :? Har bare vært god trening :) Men pluttselig var det stopp for da ville den ikke starte mer selv ved trillstarting :( Kan det være skadelig på noen måte å trillstarte?

Trenger sykkelen strøm for å lade? Og i så fall hvor mye.. Det er godt lys i lampene, men mer enn det vet jeg egentlig ikke.

Hva er å anbefale? Kanskje kjøpe et multimeter eller nytt batteri.. Kan kanskje prøve å få lånt meg en start booster? Noen som vet hvor mange volts batteri det er på den sykkelen.

Har ikke så mye peiling på sykkel, men har skrudd litt på bil før.

Tusen takk for svar.
Som vedkommende over skriver bør du sjekke ladespenningen når motoren er i gang, og da kan du i det minste sjekke at ladesystemet ditt fungerer. Dersom dette viser seg å være bra, så kan du heller regne med at batteriet ditt er gåent. Ellers vil jeg i motsetning til vedkommende over varmt anbefale gel-batteriene til Biltema, som jeg selv har brukt i mange år uten problemer. Hvis du søker litt på forumet vil du også se at andre anbefaler det samme batteriet. Dersom batteriet ditt er et par år gammelt vil jeg sette en knapp på det. Skulle det vise seg at startmotoren enda ikke orker selv etter at du har montert et fullt oppladet batteri, ville jeg sjekke startmotoren ved å åpne den og tørke for gris om det er noe. Siden sykkelen din er såpass "ny", ville jeg ikke regne med at din startmotor begynner å ta kvelden. Jeg setter en knapp på at batteribytte gjør susen :)

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 25 Aug 2008 22:00
by Babelfisken
tHaWuLf wrote: Som vedkommende over skriver bør du sjekke ladespenningen når motoren er i gang, og da kan du i det minste sjekke at ladesystemet ditt fungerer. Dersom dette viser seg å være bra, så kan du heller regne med at batteriet ditt er gåent. Ellers vil jeg i motsetning til vedkommende over varmt anbefale gel-batteriene til Biltema, som jeg selv har brukt i mange år uten problemer. Hvis du søker litt på forumet vil du også se at andre anbefaler det samme batteriet.
Og skulle du fortsatt være skeptisk til Biltema har sønnak kvalitetsbatterier til halvparten av orginal honda vare. Å kjøpe orginalt batteri er akkurat like lurt som å kjøpe orginal-dekk, orginal kjede, orginal olje.

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 26 Aug 2008 06:07
by bandit
Mulig kvaliteten på Biltema batteriene har blitt bedre siden sist jeg sjekket da. Det viktigste er at batteriet du kjøper har (minst) like god kapasitet som det originale Yuasa batteriet, dvs. like mange amperetimer (Ah).. :)

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 26 Aug 2008 11:14
by erib
Bruker også Biltemabatteri, og har gjort det lenge. Ingen problemer med det.

-erib :-)

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 26 Aug 2008 17:13
by Snuk_Hornet_600
takk for svar..

Har kjøpt nytt batteri, men er litt dårlig vær :P så vente til i morra med å prøve det ut. Skal gå over lade spenning når det er montert. Og så tar jeg det derfra.

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 26 Aug 2008 20:47
by mekkern
husk å lade batteriet fullt med en egnet lader før du monterer det.

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 28 Aug 2008 20:06
by Snuk_Hornet_600
Håy,

monterte batteriet og alt fungere bra.. har målt ladespenning til 14,3 ved tomgang.. bør jeg prøve andre turtall og se på endring el.?
tusen takk for problem fikset :P

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 28 Aug 2008 20:11
by Snuk_Hornet_600
Må nesten nevne til andre som skulle møte på samme problem: at det er helt sikkert at sykkelen ikke tente før jeg byttet batteri. Det gamle målte jeg til 12,2 volt... Så man får ikke nødvendig vis start med trillstart?? Virker i alle fall slik.

Re: Startproblemer Hornet 600

Posted: 29 Aug 2008 12:43
by PerTore
Hvis du i tillegg sjekker utlading, dvs. at sykkelen ikke "stjeler" strøm når den står parkert, er du i boks! Dette sjekker du ved og løsne en batteripol, feste klemma på ei prøvelampe til batteriets pol, og prøvelampens spiss til batteripolsko (lending) Det samme om det er + eller - siden du sjekker. Med tenning av holder du batteripolskoen inntil batteripolen (Dette for og "fylle" eventuelle kondensatorer i el.systemet) og fjerner polskoen fra batteriet, mens prøvelampa er kobler som nevnt. Det skal da ikke være synlig lys i prøvelampa.