Hei, som emnet forklarer så byttet jeg variatoren på scooteren min. Nå er topfarten på 65km/t men akselerasjonen sank, så når jeg kjører så drar den ikke like godt som den gjorde før og holder bare 25km/t i oppoverbakke. Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre med det? All hjelp mottas med stor takknemelighet!:)
Edit: Kan gi link til variatoren jeg byttet til: http://www.crash.no/index.php?main_page ... cts_id=740
Byttet til trimvariator på Honda SFX, akselerasjonen sank
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Byttet til trimvariator på Honda SFX, akselerasjonen sank
Dette skyldes vel muligens at variatorrullene er noen gram tyngre enn de forrige, noe som gjør at den kjører på med tyngre "giring" enn før. Dette gjør at turtallet er lavere på motoren (på et lavere turtall enn maks HK befinner seg) når du gir max, noe som går ut over akselerasjonen, men øker toppfarten. Det blir litt som å starte i andre gir på bilen på 0-100. Bilen går fortere, men det går ut over aks'en. Løsningen er lettere variatorruller eller mer HK antar jeg. Kanskje det er mulig å dyse opp for mer hk. Tipper at variatoren der monteres samtidig mens man bytter sylinder og alt, men at du har fått en litt mer langbeint scooter enn hestene dine tilsier. Det selges alternative sylindre på crash.no
PS, her står det mye om hvordan variatoren fungerer: http://www.teamcalamari.com/zuma/variator.html
PS, her står det mye om hvordan variatoren fungerer: http://www.teamcalamari.com/zuma/variator.html
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Byttet til trimvariator på Honda SFX, akselerasjonen sank
Ok, da får jeg gå til innkjøp av sylinder, veiv og en forgasser. Jeg har lagt merke til er at lyden har blitt forandret, høres ut som noe hopper inne ved reima, vanskelig å forklare lyden. Er det normalt ved variatorbytte? Eller er det bare noe som er løst inni der?
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Byttet til trimvariator på Honda SFX, akselerasjonen sank
Det er ikke godt å si hva de lydene kommer av, men du kan jo ta med en kompis og kjøre rett bortover og kikke på variatoren om det er noe rart mens du kjører. Ellers vil gjerne lydene bli litt anderledes med en annen variator, men aller mest fra motoren skulle jeg tro som må trekke maks med tyngre dreving.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Byttet til trimvariator på Honda SFX, akselerasjonen sank
Hei, har et lite spørsmål angående forgasseren til sx, muligens jeg spør du dumt, men her er det. Man kan velge mellom knappe choke og wire choke (link: http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=432). Så lurer jeg på hvilken av de skal jeg ha til honda sfx?