Page 1 of 1

motoren hakker, varadero.

Posted: 26 Aug 2008 23:54
by sunnmøring
Har en 2008 mod.som har litt ustabil gange på turtale 2000-3000 omd på lav hastigheit 30-60 km/timen. når eg ikkje gir gass eller ikkje slakker ned. Det er litt iriterande for det virker som innsprøytningen ikkje vil bestemme seg om den skal gi gass eller slakke ned. så da blir den litt hakkete.Det er ikkje noke stort problem men er f... irriterande.Har snakka med selger ,og dei seier at sykkelen skal ver sånn.Har bytta til 98oct blei betre men...... har en kompis som har samme sykkel 2005 mod. den var ok. når han kjøpte den , men for 2 år sida fekk han det samme på sin sykkel han har bytta plugger og l.filter uten resultat. Er det noen som har eller kjenner til "problemet" så hadde det vert fint med noen linjer her, så eg får den perfekte sykkelen som eg trudde eg hadde kjøpt.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 00:51
by maelling
Nå kjenner jeg ikke til Varadero selv, men har det samme på min 06 burgman 650, der det skjer når man kjører i lav hastighet på lavt turtall med bare såvidt gass. Da er den litt rykkete og det kommer noe "poff" i eksosrøret når det kommer en liten dose bensin inn nå og da (litt artig for "lyd - showoff", men irriterende til tider). Jeg har hørt om lignende ting på andre sykler, og det er vel et generelt innsprøytningsproblem. Rart at 98 oktan skal gjøre det bedre, siden det ville være rart om du har tenningsbank (selv om jeg fra biler har opplevd tenningsbank nettopp ved lave turtall og lett belastning, snarere enn på full gass). Dersom du hadde tenningsbank, ville du hørt en haug med banke-tikking, og ellers burde ikke 98 oktan ha noe å si. Men, det er flere varadero-eiere her som sikkert vet mer, deriblant Lølle :)

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 01:01
by Jalmar
Generelt sett vil napping på lite gass tilsi at motoren får for mager blanding. På en forgasser-motor ville jeg foreslått å skru pilotskruene en halv omdreining ut. Hvordan de justerer dette på en innsprut-motor vet jeg ikke.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 01:05
by maelling
Når du sier det har jeg hørt det samme. For min del tror jeg løsningen er en power commander og noe endring av luft/bensin verdier (justere rikhetsgraden på de og de turtallene), noe som faktisk skal gi lavere forbruk også. Kan være man må ty til det samme på Varadero ? Man må vel uansett endre mappingen på et vis.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 08:26
by Tvinitla
Slik "av/på"-effekt har vært et problem med en rekke innsprøytingsmotorer tidligere og også på endel motorer i dag. Men jeg trodde at på Varadero hadde de løst dette problemet i 2008. Jeg ville ha gått hardere på selger, jeg er sikker på at dei kan fintune motoren slik at det blir bedre. Men hovedproblemet ligger nok i programvaren i motorstyringen.

Setter vi ikke krav til produsentene blir produktene heller ikke bedre.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 08:43
by kekePower
Hei.

Opplever akkurat det samma på min sykkel.
Power Commander kan sikkert hjelpe litt, men har også hørt at PC er følsom for vær og temp.
Tror at en remapping/tuning av org utstyr vil være bedre.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 09:51
by Baron von Waffel
Den beskrevne hakkingen kjenner jeg igjen fra min V-strom. Løser det greit ved å kjøre på litt høyere turtall. Men det er jo godt å se at det kan finnes andre løsninger også.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 11:55
by Dominator
Hvis det ikke er mulig å kjøre i jevn, lav hastighet uten at MC'n hakker, er det etter min mening en vesentlig mangel på sykkelen. At selger sier at "den skal være sånn" hjelper ikke. Da burde selger opplyst om dette før salg.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 27 Aug 2008 12:07
by Jalmar
Det denne motoren trenger, er tilgang på mindre luft og mer bensin på lave turtall/lite gasspådrag. Hvis ikke verkstedet har tilgang på programvare som kan endre dette, bør de jo ha en god forklaring på hvorfor. Miljøkrav er nok en mulig forklaring her.

Jeg ville vært forsiktig med å blande inn andre ting enn originale løsninger godkjent av sykkelfabrikanten, da dette er en sykkel som fortsatt har garanti.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 28 Aug 2008 10:10
by bandit
Dette er et kjent problem med nyere CBR 1100XX (FI utgaven). Nykkingen skyldes produsentens forsøk på å redusere drivstoff forbruk (og utslipp) på lavere turtall og ved lite gasspådrag. Løsningen er å montere Power Commander III og erstatte O2 sensoren(e) med 330Ohm 0,5W motstand(er) - jeg mener Dynojet selger ferdige "02 eliminators" også hvis du ikke vil mikke det til på egenhånd..

Noen hevder at bare det å koble fra O2 sensoren, og å starte sykkelen før ECU'en rekker å kjøre selv-test programmet fikser problemet, hvertfall delvis..!

Les mer om dette her:

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... 0350&st=30

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 28 Aug 2008 22:57
by sunnmøring
takker for god deltagelse, det er flere ting som er innteresangt, men først det første, eg skal gå mer på forhandleren, før eg starter med mer omfattande løsningafor, tydelig vis er det ikkje meg det er noe det er gale med,når det gjelder den mappinga er det gresk for meg, men har høyrt at bmw gs 1200. skulde få en mykje betre gange på motoren med en ny programm vare til innsprut. hjerna. Savner lit kommentarer fra andre varadero eigara.

Re: motoren hakker, varadero.

Posted: 29 Aug 2008 06:09
by bandit
Legg ut en tråd på varadero forumet da vel.. 8)

http://www.honda-varadero-uk.org