Hallo folkens
Sliter litt med at 93`n fyrer dårlig, kommer gjerne lettere hvis jeg chokern.
Tenker jeg starter med det enkle, og skal bytte tennpluggene, jepp tennpluggene....
Åpner inspeksjonsluka og regner med at dette går greit, neppe hvis man ikke har hender som en 3 åring, ei heller kommer jeg til pluggen med en vanlig pluggnøkkel...
Drar på biltema og kjøper en 18mm langpipe, men kommer ikke til nede i pluggbrønnen da pipa er alt for stor..
2 spørsmål melder seg ;
1) må man skru av tanken for å bytte pluggene ?
2) hvor får jeg kjøpt en pluggnøkkel som passer .
takker folkens
bytte av tennplugger cbr 600
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Biltema har i allefall to typer pluggnøkler. Du skal vel ha den minste antar jeg. Er den tungstartet? Eller går den dårlig ? Nå har jeg ikke vært borti en slik sykkel selv, men i verkstedsmanualen står det at du skal kunne bytte plugg nummer 1 fra høyre side, og plugg 2,3 og 4 fra venstre side ved å åpne "maintenance lid" på sidene (bare et par skruer). Ellers står det at pluggnøkkel følger med i verktøysposen som følger med sykkelen. Har du den ? Du kan også kjøpe litt MC-olje i samme slengen mens du er på biltema, og ta deg en tur til din honda forhandler og handle et oljefilter (en hundrings++). Da kan du jo ta full service i samme slengen
Lenge siden sist, og hvor langt har den gått ?

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Ja tungstartet er nok ordet...
ingen av pluggnøklene til bt passer, så det ble en 18mm langpipe, og den passer pokkern ikke heller.
riktig at man skal kunne skifte via vedlikeholdslukene, om man bare har teppeknytter fingre...
ingen av pluggnøklene til bt passer, så det ble en 18mm langpipe, og den passer pokkern ikke heller.
riktig at man skal kunne skifte via vedlikeholdslukene, om man bare har teppeknytter fingre...
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Da trenger du nok definitivt plugg-bytte. Kanskje noen på forumet bor like ved deg og kan låne deg en pluggnøkkel. Ellers er det et fenomen det med at mc'er ikke skal være lette å skru på. Jeg må delvis av med radiatoren for å skifte plugger, men heldigvis holder plugger veldig lenge i disse dager 

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Det var fenomenalt. Er disse pluggene dyre? Hvor er de å få kjøpt ? Noe nytt som har dukket opp på markedet ?AJ_Twin wrote:... og bytter man til Iridium plugger så slipper man å tenke mer på disse tingene de neste, la meg sånn forsiktig anslå, 50 - 70000 km...tHaWuLf wrote:Da trenger du nok definitivt plugg-bytte. Kanskje noen på forumet bor like ved deg og kan låne deg en pluggnøkkel. Ellers er det et fenomen det med at mc'er ikke skal være lette å skru på. Jeg må delvis av med radiatoren for å skifte plugger, men heldigvis holder plugger veldig lenge i disse dager
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Har du sett etter under setet om det ikke ligger noe verktøy der?
Mener tennpluggene er av en eller annen standardtype, så det skal ikke være vanskelig å finne pipe som passer.
Muligens har pipene du prøvde litt for tykt gods, slik at de ikke kommer helt nedi?
Kan sjekke senere idag hvor store pluggene er.
Ellers så har jeg hatt ute pluggene, kun ved å fjerne inspeksjonsluken (mulig jeg også hadde av hele sidekåpen).
Var nokså vrient å komme til, men gjennomførbart:)
Tror det står i manualen at radiatoren bør løsnes/fjernes for å komme skikkelig til.
Mener tennpluggene er av en eller annen standardtype, så det skal ikke være vanskelig å finne pipe som passer.
Muligens har pipene du prøvde litt for tykt gods, slik at de ikke kommer helt nedi?
Kan sjekke senere idag hvor store pluggene er.
Ellers så har jeg hatt ute pluggene, kun ved å fjerne inspeksjonsluken (mulig jeg også hadde av hele sidekåpen).
Var nokså vrient å komme til, men gjennomførbart:)
Tror det står i manualen at radiatoren bør løsnes/fjernes for å komme skikkelig til.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
1984 VF500F
1986 VF500F
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Pluggene er 16 mm, ikke 18. Aldri hørt om plugger som er 18mm, kanskje trykkfeil?
Re: bytte av tennplugger cbr 600
Mener pluggene på VF500F'ene er 18mm...
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
1984 VF500F
1986 VF500F
Re: bytte av tennplugger cbr 600
da er pluggene byttet, pluggnøkkel må være dyyyyp, bekrefter 16mm
det er ingen vei i helvete at man får skiftet disse pluggene langs landeveien med medfølgende verktøy.
tanken måtte av, luftfilter av, støvmatta foran innsuget av, derpå noe jævlig med fikling med pipe og vinkelstykke og selfølgelig 2 forlengere.
uansett nå er jobben gjort og det funker bra...
men summen av problemer er konstant, nå oppdaget jeg at baklyset har sluttet å funke, sikkert samtidig som hovedlyset sluttet !!!! vel godt å ha noe å gjøre
det er ingen vei i helvete at man får skiftet disse pluggene langs landeveien med medfølgende verktøy.
tanken måtte av, luftfilter av, støvmatta foran innsuget av, derpå noe jævlig med fikling med pipe og vinkelstykke og selfølgelig 2 forlengere.
uansett nå er jobben gjort og det funker bra...
men summen av problemer er konstant, nå oppdaget jeg at baklyset har sluttet å funke, sikkert samtidig som hovedlyset sluttet !!!! vel godt å ha noe å gjøre
-
- Posts: 51
- Joined: 02 Oct 2008 19:56
- MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.
Re: bytte av tennplugger cbr 600
CBR 600F du har? Hehe, jeg har samme greia, og jeg lagde meg en pluggnøkkel. Første gangen jeg skulle gjennom det helvetet der, måtte jeg strippe sykkelen, og fjerne radiatoren for og kommer til med vanlig pluggnøkkel. Men nå, som jeg har superpluggnøkkel, er det gjort på 10min via, inspeksjonsluka. Mot nesten 4 timer første gangen...
Eirik
Eirik