Hvilken dyse? *Honda Wallaroo med bla. Polini trimsylinder*

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Hvilken dyse? *Honda Wallaroo med bla. Polini trimsylinder*

Post by _Adler_ »

Hei,
jeg kommer til å trimme min Honda Wallaroo PK50 med følgende trimdeler:

Polini trimsylinder
Ninja effektanlegg
Ny variatorskive
Større dyse

Crash'n Burn sa at jeg ikke trenger ny forgasser, men en ny dyse, men at de ikke visste hvilken jeg trenger.

1: Hvilken dyse trenger jeg?
2: Det finnes f.eks. 90 dyser, hva betyr tallet 90 i denne sammenhengen?
3: Hva er og gjør en dyse?
4: Hvordan monteres en ny dyse (hvor befinner den seg osv.)?

Håper noen vet hvilken dyse jeg trenger, eller i alle fall bør begynne med?

På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Med ny sylinder og effektpotte vil jeg tro at du kan begynne med å prøve en dyse som er ca 20 nr. høyere enn den du har.

Plukk av forgasseren og bunnkaret nederst på den. Midt inne i gasseren sitter en liten messingskrue som er hoveddysa. Skru den ut og sjekk hvilket tall som står stemplet på den. Det er størrelsen på hullet i dysa di. Tallet 90 (0,9 mm) f.eks. angir størrelsen på hullet i dysa.

Hoveddysa er den som slipper bensin fra bunnkaret og videre til sylinderen. Større dyse slipper mer bensin igjennom til sylinderen. Når du setter på trimsylinder må du ha større dyse på grunn av at bensin er en av de viktigste måtene stempelet i sylinderen avkjøles på. Bensinen er kald og kjøler ned stempelet slik at du ikke varmeskjærer hele dritten.

Det finnes forskjellige typer dyse, så sørg for at du kjøper en som passer til din forgasser. Snakk med Crash. De vet hvilken du trenger.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Takk for bra svar, MXer50.

De (altså Crash) mente at jeg ikke trenger ny forgasser, men KUN ny dyse? Er det rett, eller burde jeg også kjøpe en 17.5 mm forgasser?

Hvor mye koster en ny og større dyse sånn ca.?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Du trenger ikke ny forgasser. Det funker fint med den originale. Hvis du vil trimme enda mer kan du sette på 17,5 forgasser. Da blir den enda sterkere.

Ei dyse koster rundt 40 kroner +/-. Kjøp tre/fire stykker i forskjellige størrelser slik at du kan prøve deg frem til den rette størrelsen.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Hvor får jeg tak i dyser som passer forgasseren min? Har en original en, og vet ikke navn eller noe slikt.

Dysese som Crash'n Burn har: Noen som kanskje passer mopeden min?

Hvilke 4 dyse størrelser bør jeg kjøpe for å være på den sikkre siden?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Du bør ta av forgasseren og sjekke hvilken dyse som står i. Hvor stor den er, evt. måle gjenger og slikt. Hvis forgasseren din har et navn så står det mest sannsynlig trykt på utsiden et sted. Det beste er nok å ringe Crash eller MC-deler. De vet helt sikkert hvilken dyse du bør ha.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Lønner det seg å kjøpe en trimforgasser til rundt 1000 kr (+), i forhold til den effektøkningen man får?
Det er vell bare minimal forskjell mellom original forgasser (med større dyser) og trimforgasser?
Hadde ikke tenkt å investere så mye i trim, nemlig.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

De fleste nøyer seg nok med originalforgasseren når de trimmer.
Men en trimforgasser gir mye mer effekt .Sterkere motor over hele registeret, ikke så mye mer toppfart.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Kjøper jeg trimmen som står ovenfor, hva slags forgasser bør jeg kjøpe? Crash'n Burn anbefaler 17.5 mm, men har hørt at hvis man tar enda større er det bedre. Om dette stemmer vet jeg ikke.
Hvor stor dyse bør jeg evn. ha til en trimforgasser? F.eks. 17.5 mm
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Tror 17,5 skal holde, evt. 19mm. 21 blir iallefall for stort. Tror du gjør lurt i å høre på de på Crash. Dyse har jeg ikke peiling på. Tror det pleier å stå ei 80-dyse i gasseren når du kjøper den. Kan jo være et godt utgangspunkt for å prøve seg frem på.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
Post Reply