Page 1 of 1

Oljelekasje

Posted: 01 Sep 2008 14:01
by kenny karstensen
Har en Suzuki rmz250 04mod som det kommer olje ut av veivhusventilasjon.Har målt ventilene og de er innenfor service grensen.ventilene ser heller ikke skadet ut.Stempelet har heller ingen skade men det er ett lite hull i sylinderveggen.ca 1mm stort.Kan ikke se at hullet er dypt nok til at det skal være hull gjennom slik at kjøleveske skal komme inn.Kjølevesken såg fin ut da jeg tappet den av sykkel.Har også målt stempelringen og den ser grei ut. Så da er spørsmålet Hva dette kan være?? Kan ett lite hull være nok til at det blir trykk i veivhuset eller bør jeg skjekke noe mere??

Re: Oljelekasje

Posted: 01 Sep 2008 17:06
by mekkern
det er vel mere enn 1 stempelring? :-k

det er forbrenningstrykket som lekker ned i bunnpannen..

Re: Oljelekasje

Posted: 01 Sep 2008 20:40
by kenny karstensen
mekkern wrote:det er vel mere enn 1 stempelring? :-k

det er forbrenningstrykket som lekker ned i bunnpannen..
Hei..

Det er en stempelring å ei oljetettning.. Kan det være noe feil med ventilene?? Fikk ett lite tips fra en som har skrudd litt,å han brukte å snu toppen å helle bensin over ventilene for å se om det var lekasje rundt ventilsetene.(slik jeg forstod det)

Re: Oljelekasje

Posted: 01 Sep 2008 22:37
by mekkern
kan være litt rom ventilstyring på eksosventilen men har nok mest tro på stempelringen som slipper forbi litt...et nytt ringsett og lett honing gjør nok susen hvis ikke toppakningen er kass da...men den byttes jo uansett så... men det hullet?

Re: Oljelekasje

Posted: 02 Sep 2008 09:56
by kenny karstensen
mekkern wrote:kan være litt rom ventilstyring på eksosventilen men har nok mest tro på stempelringen som slipper forbi litt...et nytt ringsett og lett honing gjør nok susen hvis ikke toppakningen er kass da...men den byttes jo uansett så... men det hullet?
Takk for svarene.Har litt mer å gå ut fra nå.. :D

Har pratet med en metallograf å han mente det hullet kan ha kommet under støyping av sylinder.Det hender at under støyping av div mettaler så kan det bli sittende en luftboble inne i metallet,å han tror nok det er det som har skjedd i dette tillfellet.Kjipt men sånnt skjer vel. Har jeg hatt kvitering på delen så skulle jeg ha klaget.. :)

Re: Oljelekasje

Posted: 02 Sep 2008 10:47
by Tvinitla
Slik jeg forstår det så går hullet rett gjennom sylinderveggen og da sannsynligvis rett inn i veivhuset. Dersom dette er tilfelle vil det blåses eksos / luft/ bensin fra sylinderen og inn i veivhuset slik at en får overtrykk der. Dette vil medføre at olje blåses ut gjennom veivhusluftingen.

En slik støpefeil må da være grunn til reklamasjon.

Re: Oljelekasje

Posted: 03 Sep 2008 08:29
by kenny karstensen
Tvinitla wrote:Slik jeg forstår det så går hullet rett gjennom sylinderveggen og da sannsynligvis rett inn i veivhuset. Dersom dette er tilfelle vil det blåses eksos / luft/ bensin fra sylinderen og inn i veivhuset slik at en får overtrykk der. Dette vil medføre at olje blåses ut gjennom veivhusluftingen.

En slik støpefeil må da være grunn til reklamasjon.
Ja man skulle jo tru det.Nå var stempelet å sylinder byttet da jeg kjøpte sykkelen brukt.Men det var nettopp byttet da jeg kjøpte den.Nytt sett er på tur fra USA så vi får håpe det blir bra.
Takk for svar å tipps..

Re: Oljelekasje

Posted: 07 Sep 2008 20:35
by kenny karstensen
Hei igjen.
Har nå byttet stempel+sylinder+ventiltettning men det kommer fremdeles olje ut fra veivhusventilasjon.Det virker som oljen kommer ut ved høyt turtall. Hva skal jeg gjøre? Har hørt rykter om at noen motorer ikke har oljepumpe men bruker trykk fra motor.ikke vet jeg. :-k