Jeg har Racing helanlegg (ingen katalysator) og BMCfilter på min zx12r.
Men med powercommander går det alt for urent på tomgang/lav RPM.
Vurderer å ta av powercommen, men er redd for at motor skal få for lite bensin - ta skade.
Noen der ute som vet noe om dette?
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 01 Sep 2008 20:19
by Gixxerman
Å kjøpe alt dette uten å få den optimalisert i benk, er bortkastede penger, ja faktisk. Da hadde jeg heller kjøpt meg slip-on og muligens filter.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 01 Sep 2008 21:45
by Fantomet
Har selvfølgelig fått fininnstillt i benk. Faktisk 3 ganger.
Men zx12r er kjent får å ikke gå rent på tomgang/lavt turtall m Powcom.
Har hørt om flere som kjører uten, men vet ikke helt...
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 01 Sep 2008 21:52
by FV
Snakket faktisk med en idag som kjører ZX12 og klaget over ujevn gange på lave turtall etter montert hel-anlegg, så dette går tydligvis igjen...
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 01 Sep 2008 22:14
by Fantomet
20hk extra gjør at jeg foretrekker å beholde helanlegget i det lengste..
200hk.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 02 Sep 2008 10:16
by Fantomet
Regner med at du (AJ-Twin) da har fått plombert ned din sykkel til 10 hk og at toppfart er 90kmt...
Poenget er ikke å bruke 200hk, men å ha MULIGHET for å bruke!
Når et helanlegg koster mellom 15000-30000 vil man jo helst ikke ta det av igjen uten først å undersøke litt.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 02 Sep 2008 10:44
by mekkern
skulle jeg ha brukt over 15000 på et eksosanlegg hadde jeg undersøkt først....ikke etterpå
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 02 Sep 2008 11:06
by Fantomet
Kjøpte det brukt fra USA
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 03 Sep 2008 15:15
by HDmann
Du kan vel plugge ut PC'en og så få målt AFR i en benk. Sannsynligvis får du magrere blanding med de pottene/AC, men det kan jo hende at det likevel er innenfor anbefalte grenser. Tipper at du vil få en del smelling eller popping i anlegget når du slipper gassen.
En annen god og gammel metode er som du sikkert vet å titte på pluggene. Enkelte hevder at man ikke kan lese like mye informasjon på pluggene til en EFI-motor som man kan på en forgasser-motor. Jeg vet ikke. Kjør motoren varm og stopp den i 80 km/t eller deromkring. Er pluggene hvite, har du for mager blanding.
Men har du ikke PC'en også for å få mest mulig effekt? Ikke bare for å få motoren til å gå "finest" mulig (kanskje en side av samme sak?).
200 HK. Ser aboslutt intet negativt ved det. Hestekrefter og fartsgrenser har vel ingen ting med hverandre å gjøre, eller?
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 03 Sep 2008 15:44
by Fantomet
Uten PC mister jeg ca 5hk, så det er ikke det værste.
Det er ujevn gange v f eks bykjøring som irriterer.
Har nå idag fått tilsendt et modifisert powercommanderkart med mine specs på mail fra en fyr i USA.
Skal prøve det først. Hvis heller ikke dette virker vil jeg prøve uten PC.
Hører flere som sier at det skal gå godt. Men som du sier kommer jeg til å sjekke pluggfarge etter noen mil.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 03 Sep 2008 16:21
by maelling
Fantomet wrote:Det er ujevn gange v f eks bykjøring som irriterer.
Dette er noe jeg sliter med også (noe som er irriterende), og det popper og poffer mellom 2500 rpm til 3000 rpm når jeg slipper gassen, men det ser ut som det er noe som er utbredt over hele fjæla av fabrikater og mc'er.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 03 Sep 2008 20:48
by quantumduck
AJ_Twin wrote:
Fantomet wrote:20hk extra gjør at jeg foretrekker å beholde helanlegget i det lengste..
200hk.
Ok...
Akkurat som det gjør noen avgjørende forskjell på norske veier med norske fartsgrenser...
Men siden du åpenbart har 'problemer' med å kvitte deg med anlegget og allerede har bestemt deg for å beholde det; hvorfor klage på ujevn gange, da...
Lev med det og ta sjansen på at sykker'n tåler det...
Ja, hvem putrer rundt på tomgang, liksom, hehe ...
Vet ikke om det gjelder alle, men mitt anlegg gir først og fremst effekt nede i registret, bare noen få hk på topp. Nyttig i Norge, det ... og så sparer man vel litt på vekta også? Mye enklere enn å slanke føreren
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 03 Sep 2008 22:13
by Fantomet
AJ_Twin wrote:
Fantomet wrote:Regner med at du (AJ-Twin) da har fått plombert ned din sykkel til 10 hk og at toppfart er 90kmt...
Poenget er ikke å bruke 200hk, men å ha MULIGHET for å bruke!
Når et helanlegg koster mellom 15000-30000 vil man jo helst ikke ta det av igjen uten først å undersøke litt.
Det er da voldsomt så hårsåre noen er...
Uansett, sist jeg sjekket så var dataene til sykker'n min ganske mye annerledes enn det du antyder...
Når det gjelder ditt tilfelle:
Undersøke først tror jeg er et greit stikkord...
Muligheten for å bruke 200 HK her til lands? Hvor da?
Men samma det, er man først bitt av effekthysteriet så gjør man muligens noen uoverveide ting, for alt jeg vet, og bør kunne leve med (bi)virkningene...
Mne for å konkludere ut fra de opplysningene du har gitt:
Hjelper ikke PC og Dyno benkkjøring på de problemene du opplever så er det vel ikke så mange andre muligheter enn å sette sykker'n tilbake til original stand...
Mulighet for bruke 200hk finns her til lands.
Hørt om banekjøring?
Var på Artic Circle i Mo I Rana i sommer! Da var det helt konge med 200hk!
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 04 Sep 2008 11:00
by MowZ
Er vel ikke noe vanskelig å bruke 200 hk i norge? bare å gi på i f.eks 3 gir på en slette og dra den ut.
Re: Er det skadelig for motor uten powercommander?
Posted: 04 Sep 2008 11:57
by Fantomet
Nei det er jo selvfølgelig lett og morsomt !
Sjekk denne linken. Denne zx12r er stock...