600cc vs. 1000cc
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
600cc vs. 1000cc
God kveld forum,
jeg har kjørt 650/75hk to sesonger og 636/130hk på tredje sesongen nå. Er kjempefornøyd med min ZX6R, men savner noe power uten å måtte gire så altfor mye. Har sett litt på en R1 2004 modell, men siden jeg ikke har kjørt så mye 1000cc så er jeg litt usikker på om det er for tidlig?! Har hørt at 1000cc skal være noe tyngre å håndtere, men synes egentlig de to 1000cc jeg har kjørt har virker rolige og mer 'stabile' egentlig. Har forresten ennå ikke prøvd R1.
Tenkte høre om det var noen hadde noen erfaringer, både positive og negative, ift overgang fra 600 til 1000cc? Evt ned til 750cc.
jeg har kjørt 650/75hk to sesonger og 636/130hk på tredje sesongen nå. Er kjempefornøyd med min ZX6R, men savner noe power uten å måtte gire så altfor mye. Har sett litt på en R1 2004 modell, men siden jeg ikke har kjørt så mye 1000cc så er jeg litt usikker på om det er for tidlig?! Har hørt at 1000cc skal være noe tyngre å håndtere, men synes egentlig de to 1000cc jeg har kjørt har virker rolige og mer 'stabile' egentlig. Har forresten ennå ikke prøvd R1.
Tenkte høre om det var noen hadde noen erfaringer, både positive og negative, ift overgang fra 600 til 1000cc? Evt ned til 750cc.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: 600cc vs. 1000cc
Det er lite skummelt ved å hoppe opp til mer kubikk, siden den største forskjellen ligger i bunndrag og annen girutveksling. Håndteringen skulle ikke være noe problem, men istedenfor at du må opp til 8000/9000 rpm og opp for å finne moroa, finner du det allerede ved 4/5000 rpm på en 1000 cc. Dreiemomentet, og det faktum at du slipper å gire så mye, vil du sette pris påBizcocho wrote:God kveld forum,
jeg har kjørt 650/75hk to sesonger og 636/130hk på tredje sesongen nå. Er kjempefornøyd med min ZX6R, men savner noe power uten å måtte gire så altfor mye. Har sett litt på en R1 2004 modell, men siden jeg ikke har kjørt så mye 1000cc så er jeg litt usikker på om det er for tidlig?! Har hørt at 1000cc skal være noe tyngre å håndtere, men synes egentlig de to 1000cc jeg har kjørt har virker rolige og mer 'stabile' egentlig. Har forresten ennå ikke prøvd R1.
Tenkte høre om det var noen hadde noen erfaringer, både positive og negative, ift overgang fra 600 til 1000cc? Evt ned til 750cc.


Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Re: 600cc vs. 1000cc
tHaWuLf wrote:Har du lyst, har du lov.

v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Re: 600cc vs. 1000cc
Jeg prøvde en R1 i helgen, og må si at det var ikke helt det store slaget i trynet når man vridde litt på rulla.
Men misforstå meg rett, den gikk styggfort, men jeg følte meg aldri utrygg på noen måte. Men man må nok være hakket mer presis med høyrehånda i sving enn hva man er med en 600.
Men misforstå meg rett, den gikk styggfort, men jeg følte meg aldri utrygg på noen måte. Men man må nok være hakket mer presis med høyrehånda i sving enn hva man er med en 600.
Re: 600cc vs. 1000cc
Er du i tvil, så får jeg vel anbefale litt banekjøring først, slik jeg alltid gjør. Alle kan kjøre fort rett frem, og det er jo der 1000cc stikker ifra. På svingete veier kan man like greit ha en 600.
Jeg kjøpte 1000 for turene sin del. På bane blir det til å porsjonere kreftene hele veien, altså lære seg gasskontroll.
Skal muligens gå ned igjen til 750 selv. Mest fordi jeg ønsker en nyere sykkel, men også med tanke på baneturene.
Jeg kjøpte 1000 for turene sin del. På bane blir det til å porsjonere kreftene hele veien, altså lære seg gasskontroll.
Skal muligens gå ned igjen til 750 selv. Mest fordi jeg ønsker en nyere sykkel, men også med tanke på baneturene.
Re: 600cc vs. 1000cc
Selv synes jeg man bør lære seg å håndtere en 600 før man går over til 1000. Seff, det er ikke vanskelig å kjøre 600 og man skulle gjerne ønske at man hadde mere power, men kan du virkelig kjøre den? Tar du den på bane vil du sannsynligvis fort finne ut at det er mye du fortsatt ikke kan. Men kjører du sykkelen din kun på rette veier uten mye svinger, kan jeg forstå deg. På svingete veier er 600 morsommere imo.Bizcocho wrote:God kveld forum,
jeg har kjørt 650/75hk to sesonger og 636/130hk på tredje sesongen nå. Er kjempefornøyd med min ZX6R, men savner noe power uten å måtte gire så altfor mye. Har sett litt på en R1 2004 modell, men siden jeg ikke har kjørt så mye 1000cc så er jeg litt usikker på om det er for tidlig?! Har hørt at 1000cc skal være noe tyngre å håndtere, men synes egentlig de to 1000cc jeg har kjørt har virker rolige og mer 'stabile' egentlig. Har forresten ennå ikke prøvd R1.
Tenkte høre om det var noen hadde noen erfaringer, både positive og negative, ift overgang fra 600 til 1000cc? Evt ned til 750cc.
btw, ZX6R, 130 hester? Hell no.
Re: 600cc vs. 1000cc
Det tenkte jeg faktisk å spørre deg om.Gixxerman wrote:
Skal muligens gå ned igjen til 750 selv. Mest fordi jeg ønsker en nyere sykkel, men også med tanke på baneturene.
Du som har hatt begge deler, hva tenker du om 750 som tursykkel kontra literbiken din?
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Re: 600cc vs. 1000cc
Hæ?microape wrote:btw, ZX6R, 130 hester? Hell no.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Re: 600cc vs. 1000cc
Det funker helt fint med 750 faktisk, men det er såklart deilig med 1000, det skal jeg ikke legge under en stol. Men jeg syntes det er stor nok forskjell fra 600 til 750 til at en 750 er levelig, mens jeg syntes 600 blir for lite.FV wrote:Det tenkte jeg faktisk å spørre deg om.Gixxerman wrote:
Skal muligens gå ned igjen til 750 selv. Mest fordi jeg ønsker en nyere sykkel, men også med tanke på baneturene.
Du som har hatt begge deler, hva tenker du om 750 som tursykkel kontra literbiken din?
Men igjen, det er da min mening. 750 er som mange faktisk mener, det perfekte kompromiss når det kommer til R-sykler rekkefirer.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: 600cc vs. 1000cc
På landeveien og i 80 sonene hvor vi gjerne blåser rundt på syklene våre, er en R1 ikke så lett å utnytte maksimalt bestandig som på banekjøring. En 600 gir mer tilfredsstillelse til vanlig kjøring, siden man greier å hente ut alt. Men, som det blir sagt irriterer man seg over mye giring og lite bunndrag. Når det er sagt er det ikke noen grunn for å ikke ta steget opp til 1000cc, siden det ikke er så altfor mye det står om prismessig om man ikke skal ha siste skrik. En 750 har jeg ikke prøvd, men kan tenke meg at det er en fin kombinasjon av både lettkjørthet og drag
Men, når man snakker om bunndrag har jeg ikke prøvd en 2 sylindra 1000 cc, men det må vel være brutalt i alle ender. Har man rundt 600cc, er en 2 sylindra ofte sprekere og kjennes mer voksent ut ved rolige hastigheter med tanke på at man får bunndraget, men ofte ikke maksimalt på toppen. Jeg lurer på hvordan en 3 sylindra TRIUMPH 675 fungerer til forskjell fra 4'erne, men tror den har både bunndrag og er ganske bra i toppen. Det at 600 cc'er er slappe i bunn har ofte naturgitte forklaringer med lite volum, om man har 4 sylindre. 750 burde være en fin kompromissmaskin 


Last edited by maelling on 03 Sep 2008 20:31, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: 600cc vs. 1000cc
Det spørs vel litt hva du er ute etter, dette. Hvis du vil bli flinkest mulig til å treffe toppen av effektkurva så bør du fortsette å kjøre 600cc, er du lei av all giringa velger du 1000cc...
Jeg begynte rett på en 1000cc V2, ikke noe problem, men jeg vil sikkert ikke imponere noen sånn umiddelbart dersom jeg prøver å kjøre fort på en 600cc R4 ...
En R-sykkel vil stort sett være mer lettsvingt og håndterlig enn alt mulig annet, uansett om det er en 600 eller 1000.
Når sånne spørsmål kommer opp er det alltid noen som fraråder å kjøre sykkel med «høyere kapasitet» enn man klarer å utnytte, man skal liksom treske rundt på en daff CB eller mini-japse-custom et par sesonger først. Det er sikkert lurt for de som ikke kan styre høyrehånda, men jeg ville nesten følt meg tryggere på en ekstremt lettsvingt sykkel med overlegne bremser (les R) enn på en slørkete halv-chopper med samba-chassis og vassne bremser.
Jeg begynte rett på en 1000cc V2, ikke noe problem, men jeg vil sikkert ikke imponere noen sånn umiddelbart dersom jeg prøver å kjøre fort på en 600cc R4 ...
En R-sykkel vil stort sett være mer lettsvingt og håndterlig enn alt mulig annet, uansett om det er en 600 eller 1000.
Når sånne spørsmål kommer opp er det alltid noen som fraråder å kjøre sykkel med «høyere kapasitet» enn man klarer å utnytte, man skal liksom treske rundt på en daff CB eller mini-japse-custom et par sesonger først. Det er sikkert lurt for de som ikke kan styre høyrehånda, men jeg ville nesten følt meg tryggere på en ekstremt lettsvingt sykkel med overlegne bremser (les R) enn på en slørkete halv-chopper med samba-chassis og vassne bremser.
Re: 600cc vs. 1000cc
Jeg trur det er bra at jeg ikke kjører noe 1000cc RR.. Er mer en nokk effekt i min R6 ennå.. Er litt hard på høyrehanda shø (enda)



x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
x: 03 Honda NSR - 125
Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008
Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
Re: 600cc vs. 1000cc
Dagens 600 sykler som f.eks. zx6r, har ikke mer enn rundt 105 hester uplombert og alt.Bizcocho wrote:Hæ?microape wrote:btw, ZX6R, 130 hester? Hell no.

Med kit og alt har den ikke 120 hester engang.
1000 kubikkerne påstås daglig å ha 190 hester, men sannheten er at de ikke har mer enn oppimot 150 på dynoen. Mange har mye mindre enn det til og med. Dagens sykler er utrolig overdrevne.
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Re: 600cc vs. 1000cc
Jeg forholder meg til det som står i 'manuelen', og det det er nok ikke dyno hester - utover det vil jeg ikke komme inn på en diskusjon om hvor mye gamp hver enkelt modell og utgave reelt har. Mitt spørsmål var erfaringer ift overgang fra 600 til 1000cc - takk for mange fine tilbakemeldinger. Jeg har nok mye igjen før jeg kan si at jeg er 'utlært' på min nåværende 600-sykkel, har hatt den noen runder på Våler og Rudskogen, men kjører for det meste turer rundtomkring på østlandet. Har hørt fra andre at 1000cc er noe tyngre å drasse på på bane enn en 600, spesielt i svinger.microape wrote:Dagens 600 sykler som f.eks. zx6r, har ikke mer enn rundt 105 hester uplombert og alt.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Re: 600cc vs. 1000cc
Det er tyngre å drasse på i svinger ja. Er gjerne morsommere med mindre sykkel på bane.